Forumsvar skapade

Sida 116 av 321
  • lars_k

Medlem
    13 april, 2007 vid 11:24 som svar på: Airbrush?

Om det är en krock borde man lätt kunna mäta sej fram till. Kolla höjden på Chinooks plugg och US-box mot brädans tjocklek vid fram- och bakkant på boxen. Gör en 1:1 ritning på brädans tvärsnitt med box, plugg etc! 😉
    Chinooks plugg är 25mm höga. Har precis meckat med sådana! 🙂

• lars_k

Medlem
    13 april, 2007 vid 10:54 som svar på: Airbrush?

@Oåxen 376117 wrote:

Annars är det väl inte överkomplicerat att helt enkelt byta till en ny fräsch US-box. Uffe på CLS? Quatro tar fakturan och skickar en eller att par fenor.

Lysande idé! Ett standardjobb för Uffe! Sen är brädan 100%.

• lars_k

Medlem
    13 april, 2007 vid 07:11 som svar på: Airbrush?

…det löste sej. Första brädan hittade en ny ägare.
    Är helt klart en risk att beställa en custom, med tanke på avstånd, fraktkostnader, tull etc, plus att det kan bli fel. Jag blev erbjuden kompensation för att första brädan ej byggdes exakt enligt min personliga spec. Men dumstolt som jag är, vägrade jag bli ”köpt”. Orjan J på Proof byggde då personligen en ny bräda till reducerat pris till mej. Allt blev 100% och jag är väldigt nöjd. Dock kostade det en del extra, men med tanke på hur mycket jag spenderar på surfet i övrigt så spelar det kanske mindre roll. 😉
    Tveksamt dock om jag skickar efter en custom igen. Det blir nog att beställa och hämta på plats isåfall, så man kan kolla att allt blev som man tänkt.
    Vet precis vad Star går igenom nu…

• lars_k

Medlem
    13 april, 2007 vid 06:19 som svar på: Airbrush?

Det är nog det de gör ”custom” – kapar överkanten. Sen måste också ”sprinten” flyttas ner motsvarande antal mm också.
    Inget större jobb för en hemma-fixare kanske. Men det måste göras på varje ny fena som införskaffas. Kanske det är värt om brädan är helgrym i övrigt!?

• lars_k

Medlem
    12 april, 2007 vid 19:26 som svar på: Airbrush?

Märkligt.. Skulle fenbox och stropplugg inte få plats höjdmässigt? Den tailen ser knappast tunnare ut än på min Proof…
    Hoppas det löser sej.

• lars_k

Medlem
    12 april, 2007 vid 07:19 som svar på: När börjar säsongen i Sverige?

Jag vindsurfar året runt. Det är nog mest en fråga om vilja…inte kyla. 😉

• lars_k

Medlem
    11 april, 2007 vid 15:09 som svar på: Placering fotstroppar, brett, fram eller bak?

De sitter långt fram eller hur? Där har jag haft dem, för vågridning.
    Fast du kanske hellre vill köra hårdvindsfreestyle med pocketen. Då kanske de hellre ska sitta längre bak. Testa att flytta runt dem lite! 😉

• lars_k

Medlem
    11 april, 2007 vid 09:38 som svar på: Placering fotstroppar, brett, fram eller bak?

Om vi snackar vågbräda tycker jag:
    -bred placering: mer flexibelt hur du än vill lägga trycket på brädan. Du kommer fram bra med tryck på railen i en framfotsväng, samtidigt som du kan lägga mkt tryck bak i cutbacken. Kanske inte lika komfortabelt i längden dock att stå väldigt bredbent. Jag gillar dock bred stance och har därför plastat in nya pluggar i min bräda eftersom jag dessutom är lång.
    -Pop vetifan. Gäller väl mest freestyle.
    -Höjda med vågis betyder tryck på kant och utnyttja mkt av hela brädans längd i vattnet. Bra att komma långt fram på brädan med trycket.
    -Planing samma som höjdtagning. Fram med stropparna.
    -Stroppar långt bak gör brädan mer loose på bakfoten, mer kontroll och speed när det brallar i med småsegel. Ger mindre våt yta och därmed mindre motstånd i vattnet.

• lars_k

Medlem
    11 april, 2007 vid 05:45 som svar på: Laga en liten ding

Eftersom det är i nosen utsätts inte fibrerna för någon direkt dragbelastning. Jag hade strykit på epoxi så att fibrena binder ihop lite igen. Sedan epoxispackel+lack. I nosen är det dessutom risk för en ny smäll snart så frågan är hur seriös du vill vara. 😉
    Hade det varit på kanten, mitt på brädan där det blir störra krafter, så behövs ny väv. Jag hade nog också slipat bort lite mer av det gamla laminatet isåfall, kanske ända ner till divinycellen precis runt sprickan. Sen på med 2-3 lager väv innan spackel+lack.

• lars_k

Medlem
    10 april, 2007 vid 12:11 som svar på: Laga en liten ding

Ja. Bara epoxi blir inget bra spackel. Blanda ut med microballonger till tandkräms-konsistens. Eller köp riktig epoxi-spackel.
    Är det bara ett tunnt lager som krävs så funkar nog vanligt finspackel. Det är lätt att våtslipa till en fin yta. Lacka sedan med sprayburk, typ billack.

• lars_k

Medlem
    10 april, 2007 vid 06:46 som svar på: Laga en liten ding

Ser inte direkt allvarligt ut. Och det är i nosen där det inte krävs någon direkt strukturell styrka. Viktigast är att det inte läcker in vatten. Jag hade slipat ner till väven och kollat. Ser det inte alltför mosat ut bara spackla på och slipa+lacka.
    Har ytterväven spruckit mer rejält är det läge för ett lager glasfiber/epoxi innan spackel+lack.
    Är det ytterligare mer skadat är det läge för att reparera sandwichen med ny divinycell samt ett-två lager väv med epoxi innan spackel+lack.

• lars_k

Medlem
    9 april, 2007 vid 15:42 som svar på: Teknik -Bästa sätt att konka runt surfprylarna på flygplatsen?

Jag brukar köra omkring med prylarna så här. Väskorna under brädan:

• lars_k

Medlem
    8 april, 2007 vid 19:17 som svar på: Limma i pluggar!

Jo, om du tänker behålla den länge, och att du gillar brädan skarpt. Annars kanske det inte är lönt.
    Jag lär köra denna brädan i flera år, särskilt nu när jag har anpassat den till mej själv!

• lars_k

Medlem
    8 april, 2007 vid 16:37 som svar på: Limma i pluggar!

Den ökade 140g. Från 6.08 till 6.22 kg (utan stroppar). Men det är extra vikt där den gör minst skada, dvs under fötterna! 😉

• lars_k

Medlem
    8 april, 2007 vid 16:24 som svar på: Limma i pluggar!

Jag har dragit och tryckt på pluggarna. De sitter bergfast! Viktigast är nog inlimmningen, att de sitter bra limmade mot hålkanterna på sandwichen. Hur stor yta man laminerar på med glas runt om tror jag inte spelar så stor roll.
    Vägde brädan innan jag började. Ska väga brädan igen! Återkommer med viktökning. Bara 6 st pluggar väger iaf ca 80g.
    Bara att fixa. Hur man står på brädan är jävligt viktigt! 😉

Sida 116 av 321
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA