lars_k
Forumsvar skapade
-
Håller med. Skitkass kvalité. Måste vara hårt komprimerat, eller det kanske inte blir bättre…?
Bulletcam med AV-in till vanlig DV ger mycket bättre kvalité. -
När man köper Cobran betalar man största delen till en massa mellanhänder. Proofen direkt från fabriken, dessutom handbyggd. Borde vara lätt val, egentligen…
-
Hissar man ner shortsen är det stor chans att någon går igång!
Är det flex för mer ”dämpad” och ”komfortabel” känsla man är ute efter, eller är det någon form av flexibel rocker för bättre sväng på vågen? Hur många mm i böjled kan en bräda flexa egentligen? Och märks verkligen denna minimala shapeändring?
-
@Ola H. 361986 wrote:
Om jag inte minns fel kör t ex just Sean UTAN kol på däcket. Undrar varför?
Ja, varför? Jag är vetgirig som fanken! Därför gillar jag att provocera lite! 😉
-
@Jesper_B 361977 wrote:
Flexen är extremt viktig. En fullcarbon har en annan flex än en med enbart carbon i däcket och ger en annan känsla, bara för att ta ett exempel. Det vet ALLA customtillverkare av någorlunda klass.
Alltså gäller det att minimera flexet. Full carbon ger styvare bräda och annan (bättre..?) känsla. I kombination med lägre vikt blir ”känslan” ännu bättre. Och denna ”känsla” kan inte vara annat än att brädan håller sin shape när den belastas. Detta var min point, att en bräda flexar mycket kan inte vara positivt för känslan!
Ola: Att en skida flexar är ju nödvändigt för att den ska svänga eller hur? Dvs den bildar en ”rocker” när den belastas/böjs. En surfbräda har redan sin inbyggda rocker. Två helt olika principer som jag ser det.
Fram för mer tech-geek diskussioner! Det älskar iaf vi ingenjörer. Att docenter på Handels har en annan uppfattning är kanske inte förvånande… 😉 -
Att flex skulle vara en positiv egenskap på vattnet tror jag inte ett dugg på. Vem vill köra omkring på en bräda som ändrar form i t.ex en hård bottensväng? Ska rockern ändra sej helt plötsligt när man lägger ner brädan? Kontrollproblem är bara förnamnet…
Att ha rätt flex i brädan borde vara av rena hållf-skäl. Ger inte brädan med sig något i en hård landning blir krafterna enorma. En viss dämpning/flex krävs för att minska påkänningarna i laminatet. Likaså måste flexet ligga utjämnat över brädan, dvs den bör vara jämnstyv längs med kraftvägarna, annars bildas spänningskoncentrationer vid lokala vekheter där sprickor initieras. Säkert läggs mycket möda på detta hos customshopparna för att bygga lätta och starka brädor. -
@Basse 361891 wrote:
…förutom att du i glädjen glömmer att den skall funka i onshore-mushet hemma då!!! 😉
Då fixar man en allround Proof som är utvecklad bl.a. i Pozo cross-on mush. I SA gick den med full gas och kontroll på allt från skitiga x-on vågor till glassy masthögt sideoff. En viktig anledning till att jag valde Proof och inte nån special Maui-custom. Den ska funka här hemma också. Och jävlar vad den gick i Lejet senast! =)
-
Jag har konverterat wmv till mpeg med Tmpgenc-express:
http://tmpgenc.pegasys-inc.com/en/product/te4xp.html
Funkar fint.
Kan du hitta knäckt om du letar lite… 😉 -
Jag har en Pocket78 (visserligen en 05:a) och det räcker med en hyfsad dag i DK för att känna av brädans begränsningar på vågen. Brädans rail ligger mer ovanpå än i vattnet i bottensvängen vilket gör att man får passa brädan hela tiden. Dock är den super livlig och ball att lattja omkring och hoppa med hemma i Lejets småvågor. Jag ser den mer som ett komplement till en klassisk bräda som gäller de bra dagarna med bra push i vågen och bra vindvinkel.
Jag hade lätt köpt Quatron för WA, där det är downtheline med speed och tryck som gäller! -
Najs! Angulos secret spot såg ju inte fel ut!
-
Thanx Basse! Tycker progn ser riktigt bra ut en vecka framåt med sydvind och 2-4 m swell! Vi drar imorgon, ska bli gött =)
-
Japp. Fan att det inte vred upp några timmar tidigare. Då hade det blivit ”episkt”. Nästa storm levererar säkert bättre! =)
-
Såg riktigt fett ut, bra jobbat och laddat!
Rak onshore så jag la ner idag…ångrar mej lite dock… -
Går nog med nästan vilken klassisk som helst du får tag i. Köp ej för tung bräda bara, där går kanske Pure Acid D-ram bort som väger nära 7 kg, köp wood isåfall…
Min nya Proof väger 5.6 kg och det blir en jävla skillnad!
Tex RRD, Goya och Fanatic gör lätta plankor, någon av deras klassiska shaper kan säkert passa dej. Tabou är fina de också! -
Japp. Jag drog på Jula-overallen över våtdräkten igår och åkte hem. Funka fint! 🙂