lars_k
Forumsvar skapade
-
Svenne wrote:Lars_K wrote:Vad menar du med ”drivande” kraft? Vad du än håller upp i vinden ger en BROMSANDE kraft pga luftmotståndet! Varför tror du flygplan har motor?
Vad som driver brädan framåt är som Ian så fint skrev, likt en tvål ”kläms” ekipaget fram mellan seglets och fenans resulterande reaktionskrafter, som är riktade lite snett mot varandra.Eehh… Det finns ganska många flygplan som lever på att inte använda motor. Att vi skapar en större kraft än den BROMSANDE är faktiskt anledningen till att vi rör oss framåt. Fenans motriktade kraft är för att motverka vindavdriften, inte den framåtriktade kraften.
Äh vafaen! Ett segelflygplan lever ju på att sjunka hela tiden. Glidtal kallas förhållandet mellan sträcka och höjdförlust. Tyngkraften och lyftkraften, snett motriktade, klämmer i detta fall planet framåt – i en svagt sluttande riktning. Dessutom finns luftmotståndet som bromsar planet, eller snarare håller farten konstant.
På samma sätt bromsas vindsurfaren av riggens luftmotstånd och brädans/fenans flödesmotstånd i vattnet. -
Vad menar du med ”drivande” kraft? Vad du än håller upp i vinden ger en BROMSANDE kraft pga luftmotståndet! Varför tror du flygplan har motor?
Vad som driver brädan framåt är som Ian så fint skrev, likt en tvål ”kläms” ekipaget fram mellan seglets och fenans resulterande reaktionskrafter, som är riktade lite snett mot varandra. -
Hur mycket buk som är mest effektiv beror på hastigheten på brädan, hastigheten på vinden (relativt seglet) och kryssvinkeln.
Tror dock att det alltid krävs viss buk för att få driv och bra kryssvinkel.
På slör är vindens hastighet relativt seglet lägre och mer buk är mer effektivt. På platt läns fungerar inte seglet som en vinge längre så då gäller att ”samla vinden” i en påse istället. Att ta sej ner i vind går alltid snabbast med ett slörande och gippande, aldrig med plattläns. -
stinger wrote:Inte järnkoll men har man inte (i princip) alltid en viss anfallsvinkel när man flyger?
Anfallsvinkel varierar väldigt mycket på ett flygplan. Kolla bara på ett trafikflygplan som flyger in för landning – nosen i vädret – stor anfallsvinkel krävs vid låg hastighet. Vid planflykt och max hastighet behövs väldigt liten anfallsvinkel för att hålla planet flygande – nosen i färdriktningen!
-
Svanvik wrote:Då kan den klassiska förklaringen att luften går fortare på ovansidan och därmed skapar ett undertryck inte längre användas.
Detta är den mest missbrukade och felaktiga förklaringen till vingens funktion som finns. Fråga vilken aerodynamiker som helst!
Att ett flygplan har symmetrisk profil beror på att både negativa och positiva anfallsvinklar kan bli aktuella, ofta konstflygplan som också ska kunna flyga inverterat (uppochned). Ett trafikflygplan flyger aldrig inverterat och har därmed en så effektiv profil som möjligt för detta, en assymetrisk.
-
Nej, man kan säkert inte kryssa med ett helt platt segel. Det avlänkar vinden för ineffektivt så du kan inte hålla anfallsvinkeln (inskotningen…) som behövs för att ta dej upp i vind.
-
Lars_K wrote:Jaså!? Då väntar jag spänt på din förklaring. Så jag kan såga den lika brutalt! )[/quote wrote:
Visst. 😉
Segel fungerar enligt samma princip som en vinge, och inte genom att molekylerna ”knuffar” oss framåt.
Statiskt tryck är tryck som agerar ”vertikalt” mot ytan. När du står still agerar lyfttrycket hela tiden vinkelrätt mot dig.
Dynamiskt tryck agerar längs med ytan, när du rör dig är det dynamiska som du upplever som fartvind.Summan av det statiska och det dynamiska trycket konstant.
Om du sitter i en bil som står still och håller ut ett skiva horisontellt genom sidorutan kommer den bara att påverkas av statiskt tryck och den har lika mycket statiskt tryck på ovan och undersidan. Om bilen däremot rör sig kommer den i princip bara påverkas av dynamiskt tryck, fortfarande lika mycket på båda sidor.
Nu kommer det roliga: Om du böjer skivan så att den buktar som ett segel kommer luftmolekylerna på ovansidan att få en längre väg att transporteras än de på undersidan. Det dynamiska trycket blir högre på undersidan och skivan kommer att pressas uppåt.
När skillnaden i dynamiskt och statiskt tryck är olika på skivans sidor kommer en ”riktad” kraft, har skivan rätt form kommer kraften att vara riktad snett framåt. Å så har vi ett segel…Haha, att man måste ha en profil, dvs en välvd yta för att få en fungerande vinge är nonsens! Vinkla din plana platta du håller genom rutan så ska du få känna lyftet! Och tryckskillnader uppstår som hönan/ägget. Avlänkar du ett luftflöde uppstår automatiskt en tryckskillnad mellan ”över” och ”undersida” (eller lä/lovart -sida). Ett segel är en vinge, dvs en luftflödes-avlänkare och kan vara helt platt, men är då inte som mest effektiv (avlösning, turbulens bildas vid leading-edge vid lite anfallsvinkel). Bäst är att ha en vingprofil, vars effektivaste form beror på vilka anfallsvinklar och hastigheter som är aktuella.
-
Jaså!? Då väntar jag spänt på din förklaring. Så jag kan såga den lika brutalt! 😉
-
Avlänkning! Seglet böjer luftflödet, dvs knuffar luftmolekyler som kommer farande lite grann ur sin bana till en ny riktning. Detta ger en resulterande kraft som driver framåt, även i vinklar snett upp mot vinden om seglet är aerodynamiskt effektivt.
Enkel förklaring? 😉 -
Hmm. Har precis lagt en order på en Proof. Egentligen borde man åka till GC och plocka upp den…har sån jäkla brist på semesterdagar bara. 🙁
-
Wörds, fanimej! Prognoserna har bara ”försvunnit” denna säsongen… Det bisarra är att det inte blåser någonstans just nu. Man får ta sej till ända Kanarieholmarna om man ska få nåt verkar det som…om ens det räcker.
-
Se till att den lilla gummibrickan alltid sitter under stålbrickan på skruven när du skruvar fast fenan. Då kan fenan flexa lite om du kör på en sten!
/En som kört på en stor sten i full planing utan att powerboxen pajade… -
lars_k
Medlem21 augusti, 2006 vid 06:33 som svar på: Fanatic Newwave/Allwave/Freewave grubblerier….Jag tror mest på en trad-vågis runt 70 liter. Känslan av en trad när det pungar på är oslagbar! Eftersom du är hyfsat lätt krävs en rätt smal häck för att brädan skall kännas riktigt lös. En och annan genomsjunken cutback på en sunkig våg kan du nog leva med/träna bort. De feta Torödagarna/utomlands kommer trad:en dock att skära bottensvängarna som en kniv i smör!
En freewave KAN vara allround-alternativet. Beror på hur mkt du prioriterar plattvattnet i Fituna…men hur kul är plattvatten egentligen? 😉 -
Har ingen koll på Challenger men jag tror de har ganska normal böjkurva. Har iaf inte hört eller läst nåt annat.
Det där med flex i % har med IMCS-mätningen att göra. Dvs man lägger upp masten horisontellt på två stöd och hänger 30 kg mitt på masten. Sedan registrerar man hur mkt masten böjt ned vid 1/4,1/2 och 3/4 av längden.
Som exempel, böjer masten ned 100 mm mitt på och 76 mm vid 3/4, säjer man att toppflexen är 76%, Dvs nedböjningen 3/4 är 76% av nedböjningen mitt på. Om nedböjningen samtidigt är 63 mm vid 1/4, har den 63% bottenflex. Dessa flexmått kan man sen dra ihop till ett enda %-mått på böjkurvan. Man tar toppflexen minus bottenflexen, i detta fall 76%-63%=13%
Alltså har masten Flex=13%.
IMCS-talet beror ENDAST på nedböjningen mitt på och säger egentligen ingenting om böjkurvan, bara lite om styvheten. -
lars_k
Medlem20 augusti, 2006 vid 18:55 som svar på: Fanatic Newwave/Allwave/Freewave grubblerier….Craig Gertenbach snackade om 200Euro lägre pris i denna tråden:
http://www.fanatic.com/forum/read.php?f=1&i=9603&t=9603
Vet iofs inte hur det slår prismässigt i svenska butiker…