lars_k
Forumsvar skapade
-
Kom fetvind i Haby på kvällen. 4.5 hade funkat i slutet…
-
Gömmer den i naturen, var som helst. Undviker där folk kommer att pissa.
Oftast kommer jag ihåg var och slipper leta! -
”Soft” segel ger mjuk känsla, tex i manövrar. Lattorna/buken ”slår” mjukare från ena till andra sidan. Uppnås med mindre förlikspänning, dvs rakare luffkurva i seglet, samt eventuellt mjukare material: mindre monofilm, mer mylar/X-ply. Dessa segel är inte lika stabila överriggade som ”hårdare” segel.
-
För 2-3000 får du inte så mkt, tyärr.
Av dessa hade jag nog sagt Kit 1. AstroRocken är hyfsad för en nybörjare, om man inte väger för mkt kan man dra rigg på den. Kit 2 är slalomprylar = svåra. Men allra helst ska du nog försöka hitta en större bräda. Men för dessa pengar blir det antagligen en fet 360 cm lång pråm – halvkul att kajka runt med…
Kanske skulle du hellre gå en kurs och se om du tycker det är kul fortfarande. Och satsa på moderna grejor isåfall (mkt mer pengar…men mkt mer kul!). -
Lite videos här:
http://www.pozo-izquierdo.com/videos -
ÅÅfan! Jag surfade ihop med en norrman i lördags i Haby som berättade att han skrotat duktigt ute på revet rakt ut. Hade varit västlig kuling och han hade spolats i feta vågor på revet. Masten hade gått i revet så mastfoten pajade. Han tappade både rigg och bräda där ute. Riggen hittade han aldrig igen, den sjönk, men brädan flöt iland såsmåningom. Vetifan hur han tog sej in men fick nog hjälp av nån polare…
Bra rövarhistoria tänkte jag men den var kanske helt sann trots allt! =) -
sandstrand = njae… en liten sand-vik att launcha ifrån dock
klippor = ja!
lätt att gå i = ja!
riggytor = ja, gräsytor vid launchen!
finns det en massa grund = nej inte i bukten, men ute vid udden och nära land. det mesta syns som bränningar…
stora vågor = kan det nog bli…
vilken vinkel får man mot vågorna = troligtvis kass men vid SV kuling borde de vrida in lite… bryter på grunden där ute. frågan är hur bra det kan bli… -
Gillar sista ”semi sinkern” (sjunker ”nästan” eller??).
Det kittet såg riktigt sunkigt ut… -
Ajaj surt som fasen!
Northsails i Fiskebäck har lagat mina segel några ggr. -
Helvette! Undrar om jag har det tålamodet… Vill helst bara köra våg.
Nä fasen, nu kan jag nog inte skylla på brädan iaf…grymt lätt att få upp ur vattnet. Sen ska den förstås flippas runt också 😛
Men verkar som vulcanon är som ett nyckeltrick för vidare hopp-snurr-trick. Bara att nöta på den! -
Vore kul med en uppskattning hur många försök innan ni satte tricken!
Jag har försökt lite på vulcano, men det känns långt kvar. 🙁
Ser jag fram emot hundratals försök innan jag lyckas? Individuellt förstås…
Mitt nya trick för i år är downwind 360. 😛
Vill sätta en bakåt snart…slutar alltid med krasch! -
Från parkeringen får du bära prylarna ett par hundra meter. Men det är det värt.
-
Älvsurfing i Kippholmen funkar i en ganska snäv vinkel runt VSV. Tror jag drar dit senare om alla bitar faller på plats… 🙂
-
Känsla av instabilitet kanske… 😀
Rätt bräda för rätt förhållanden/stil/smak är nog det som gäller.
Att någon bräda skulle vara bäst på allt är rent säljsnack och nonsens…