lars_k
Forumsvar skapade
-
Kan beställas direkt från kinesiska fabriken som Staffan hittade 🙂
http://home.netvigator.com/~sky888s/ -
Arrows, NP och möjligen Tecnolimits E-slim ligger i nivå med North i toppflex enl SURFs test:
-
Jag har varit vid new golden beach men det blåste för kasst för att surfa den dan…
Tror det är bra som nybörjarställe. Surfuthyrningen ligger lite bakom en udde så det blir plattvatten vid NO-vind inne vid stranden. Ute vid udden upp i vind lär det kunna bli lite vågor, antagligen inget stort utan bara lite att hoppa på. I princip hela östra sidan av Paros är ganska dött så ska du ha party får du nog åka till Paros-stad. Men det går bussar över hela ön som inte kostar mer än några kronor per tur. Tror det bli kul för dej men vet ej hur vindsäkert det är nu i början av Juni, dvs om NO-vinden (”Meltemin”) kommit igång än…
Ha de gött! -
1.5 mån i Marocco blir nåt att skriva hem om! Hoppas du får fett med waves! 🙂
-
Vet inte riktigt vad du menar men klart att man kan vara lite flexibel beroende på situationen men om alla utgår från samma grundregler är det ju mindre risk att man girar åt samma håll vid möte och pangar in i varandra pga det.
Förresten brukar de flesta kitare jag mött köra upp kiten i vädret vid möte och då tar de ju inte mkt plats på vattnet. Falle och hans polare gjorde det varje gång och det var ett rent nöje att joina dem på vattnet i Lejet i torsdags! Detta kanske man kunde ha som specialregel för kitare vs vindsurfare men det vore ju inte så kul för kitaren att tappa all fart så fort han möter en vindsurfare 😉 -
pjoter wrote:kanske är väldigt trångt där i ankdammen på baksidan men på västkusten är det då inte ofta man med båt behöver dom väjningsreglerna. lite sunt förnuft fixar biffen både med motor och segelbåt.
Hahaha. Jag har segelbåt och tillbringar mkt tid i farlederna längs västkusten och DK på somrarna. Hade jag och övriga båtar inte hållit järnkoll väjningsreglerna hade det gått åt helvette direkt! Även om man bara gör 5 knop kan saker hända jävligt snabbt i en trång farled!
Detsamma gäller en bra dag i Apelviken, mkt folk på vattnet som man får väja för hela tiden. Och där sker besluten om möjligt ännu snabbare.
Skrämmande attityd mot väjningsregler du har! Och att du dessutom kör kite som allvarligt kan skada andra på vattnet gör ju inte saken bättre! -
Jag tar en ”Helmet”. Klart snyggare än min Gath!
Vi kanske kan beställa tillsammans och dela på frakten? -
Håller med. Det är bara att försöka ta hänsyn så gott det går, vattnet tillhör alla. Jag fick också gira undan kraftigt några ggr i Ringenäs när jag mötte kitare men då låg jag på babord och hade väjningsplikt. Skillnaden är väl att kiten tar mer plats så man får hålla ut mer när man möts.
Jag körde dock mest nere vid revet och slapp bry mej om kitarna som låg längre upp i vind. 🙂 -
Ser gött ut! Släng gärna upp fler bilder! =)
-
lars_k
Medlem28 maj, 2006 vid 04:35 som svar på: Storlek på vågis (volym/bredd) i förhållande till viktJu mer onshore och sämre push i vågen, desto mer lutar det åt stubbyn.
Man tappar lite på en något oroligare bottensväng, mkt pga bredden, men vinner väldigt mycket i cutbacken och bibehållen fart i de följande svängarna på vågen. I bra förhållanden och vinkel är en trad oslagbar med gött tryck och skär i bottensvängen om man har speedat upp downtheline innan man lägger den. Jag vill ha en trad för DK och SA och när det är riktigt bra här hemma. Hade jag bara seglat i sverige och bara haft en bräda hade det blivit en stubby på 70-75 liter. Det är nog bästa kompromissen. Men lite trist… 😉 -
Fina bilder Börje! Alltid kul att joina er där nere! =)
-
Ta höjd med en vågis är mycket en teknik-grej. Du har inte en fet fena som du kan ta spjärn mot som lyfter dej upp i vind. Istället är det ett lirkande med brädan som gäller och att utnyttja så stor del av kanten på brädan som möjligt. Dvs fram med kroppen och kanta brädan något mot lovart. Ligg hela tiden över planingströskeln och utnyttja varje överskottsfart till att lova upp något i vind och plocka höjd. Fall av direkt om du tappar fart eller passerar en vågkam. Passera vågen på ett sätt så att du tappar så lite fart som möjligt. Mycket träning men med rätt teknik kan man plocka en jävla massa höjd med en vågis, faktiskt! 🙂
-
Försök komma i stropparna i första hand. Då kommer du inte att studsa av brädan iaf. Och du behöver inte kroka i även om det blir jobbigt för armarna att köra en längre stund på det viset. Men du slipper ikrokad kastfall! =)
Verkar som du var ganska överriggad med ditt 6.0, dvs du kunde inte skota in ordentligt med kontroll. Vill du köpa ett mindre segel kan ju ett 4.7 vara lämpligt. Då har du 6.0-5.4-4.7 som är en sjysst linje som täcker in 8-14 m/s (lite beroende på hur mkt du väger förstås…).