lars_k
Forumsvar skapade
-
Jo, den är väl några km ut. Men Arnie brukar snacka om Drogdenmätaren i samband med Klagis…
-
5 sek på Drogden nu enl DMI….men det kommer kanske, riktningen är väl rätt… 😛
-
Har varit där de två senaste vintrarna… Högtrycken och därmed termiken (”Capedoctor”) kommer egentligen inte igång förrän i slutet av December. Innan dess är det visserligen stort swell som lågtrycken drar upp, men dåligt med vind, kallt och regnigt. Att åka dit i Nov är inte att rekommendera, men man kan förstås ha tur…
-
Den repan ska du inte köra med. Det är en finfin anvisning för brott, särsklit halvvägs upp på toppdelen där master ofta går av. Den bör du få utbytt av Keppler. Maila honom och bifoga bilden. Bör ej bli några problem…förhoppningsvis.
-
Det kan vara känsligt. Men är du lite tyngre själv kan det vara en fördel att ha lite styvare mast. Jag kör korta master och mkt förlängning för jag gillar en mjuk känsla i riggen. Men det innebär också att jag snabbare blir överriggad när vinden ökar.
Mjuk eller styv mast är nog mycket en smaksak. Och seglet kan se felriggat ut med fel böjkurva etc. Bäst är om du känner någon som har en GUN mast som du kan testa ihop med seglet… Eller helt enkelt tokköpa och testa =) -
Köp GUN-segel och GUN-master. Då får du maximal kompatibilitet. Både GUNs segel och master är billiga men lika bra som dyrare märken. Kolla testresultaten. Skillnaden är bortkapandet av ett antal kostnadskrävande led i distributionen.
Visserligen kör jag mina GUN med andra master (Powerex och Tecnolimitz) och det känns bra det också. Men GUNs egna master borde ju vara optimala till deras segel och ändå i prisnivå med Kult-masterna. -
Har varit off konf ett tag…
HAr det blåst ordentligt när du varit där? Egentligen räcker det med 5.3 och VSV-V om det legat på ett tag från SV och sen vridit upp. Blir ingen enorm våg men bryter rent och med bra vinkel eftersom den vrider runt revet som en solfjäder.
Men bäst är klart när det blåser 4.5-4.0. Då blir det bra push i vågen. Men det är fan inte lätt. Jag kommer fortfarande in fel i timingen trots jag surfat där en hel del. Man får ligga och fis-köra ett litet tag tills man ser ett stort set komma in som man kan plocka. Sen får man tänka på att vågen vrider kraftigt och ibland splittas upp på ett lurigt sätt. A vafaen. Svårt att förklara. Bara sticka dit och köra. Se upp för kokset bara. Har aldrig sett nån plocka en våg ordentligt men de ligger likförbannat där och plaskar runt och blockerar… Men vågorna är ju till för alla förstås. 😛 -
Jovisst, man kan göra det på ett mer eller mindre ”snyggt” sätt, det är klart…
-
Jovisst. Ola kan verkligen sina saker. Men han har spons. Det gör att hans trovärdighet inte är helt lysande i bedömningar och jämförelser Starboard och Hotsails vs andra märken.
Jag tar alltid sponsrade surfares rekar med en STOR nypa salt. Och det borde alla göra. -
Jag jobbar. Har en flickvän med jobb och egna pengar. Inga barn. Så jag är nog inte rätt person att fråga iofs. Största problemet i mitt liv är att det blåser för lite 😛
-
Ola har spons och köper sina starboards billigt. Max ett par lök per bräda 😛
Vi andra får hålla tillgodo med fjolårsbrädor och fulsegel. =) -
Hur mkt brädan ”rockar” i vågorna.

Mkt ”rocker” betyder också hur böjd brädan är, framför allt mellan mastfot och bakre stropp. Kurvan framför mastfoten kallas ”scoop” och bakom bakre stropp ”tailkick”.
-
599 Euro för en Naish Compwave 03/04. Kepplers Angebotsfabrik är helt crazy. Får den inom några dar.
4.5-4.0 är tanken med Naishen, även om man nog lätt kan klämma på en 5.3:a också om det är bra tryck. Beror på hur vågorna ser ut vilken jag väljer.
Klart som fanken att det blir Klittmöller till hösten =) -
Om du inte vill köpa en dyr EVO 04 så kan du säkert ragga upp en AttWave58 i Tyskland för halva priset. Är en allsidig bräda med tyngdpunkt på våg. Du kan kolla Plug&Play och se Kauli rippa skiten ur feta vågor med en sån.
Min AW55 var helt perfekt i Ringenäs igår när det var duktigt sega vågor. Red vågorna riktigt bra trots förhållandena. Testade också brorsans Goya80 som är en HELT annan bräda. Mkt livligare i fotstyrningen men den körde mkt lättare fast i de trötta vågorna. Men jag hade föredragit Goyan om det varit mer tryck.
Man kan nog inte få allt i en bräda (inte ens EVO…) så därför har jag en Naish 8’3″ på gång nu för de feta dagarna. AW55 och Naish 8’3″ blir en perfekt combo tror jag.
AW58 blir en perfekt början för dej. Sen kan du komplettera med en std vågis för fetdagarna. -
Försök få ta i en AHD Attitude wave 58 ’03:a. Bred och kort. Perfekt onshore vågis. Jag har en 55:a. Min funkar perfekt för 4.5-5.3 och sega vågor. 58:an bör kunna ta minst upp till 6.0.