mag
Forumsvar skapade
-
Patriok, Du verkar ha ett kass exemplar eller felinställd på nåt vis.
Jag har en 2,5 bensin automat från 1996 som drar ca 1-1,1l/mil. Den långa modellen med viss inredning, utan takräcke på men den drar aldrig mer än så.
Drar ännu mindre på gasdrift. Kör ekonomiskt och max 105-110km/tim på motorväg. I 90km/tim drar den lite mindre än 1 liter/mil.
Finns alltså inga argument för mig att byta buss än på länge i alla fall.
/Magnus -
Jag har varit där flera vecktripper under många år i början av augusti och haft typ 7 dagar vågsegling av 9!!! Bara en vecka har varit kass men då var det soligt och mysigt med sambon istället så det var synd att klaga.
Klart det blir en grym semester! Danmark är bäst!
/Magnus -
Ok, Jeppe kolla denna!
SURF har en annons från en kille i Tyskland.
bacuplast faserverbundtechnik GmbH
Dreherstrasse 4
D-42899 RemscheidTyskt telefionnummer:
02191-54742Annars kan du kolla med någon customtillverkare i Tyskland, det finns ju några. Minns bara Jogi, Lorch, surfline munich men det finns flera. Finns ju även Nord, det svenska vågsurfmärket, har du kollat med dem?
Lycka till!
/Magnus -
Och inte blir jag förvånad det minsta att vinden upphör! Det är ju helg igen, pust.

/Magnus -
Portugal är trevligt. Ericeira eller Peniche, där finns skolor och uthyrning. Begagnad bräda 2-3000kr, nya 5000kr.Flyg till Lissabon om ni inte vill köra eller har en gammal bil. Hyrbil eller buss funkar sen och boende finns överallt. Enda nackdelen är kallt vatten ca 17-18 men annars är Portugal super.
/Magnus -
Jag tycker det är bra priser här på steffo, ibland rentav för låga priser! Det beror på vad du ska köpa givetvis men det går att göra riktiga fynd tycker jag. Pruta eller köp någon annanstans, valet är ditt.
/M -
Det finns bra lim i de flesta dykaffärer, Aquasure m fl. Större hål bör du sy ihop och sedan limma.Laqade min dräkt senast idag och den har lagats 30 ggr innan.
/Magnus -
Jag misstänker att han ska på freestyletävlingen där idag lördag-söndag. Hela svenska eliten mm.
/Magnus -
Detta segel sågs förra säsongen bl a med designern J Diffin seglandes, precis som på bilden. Så det borde kommit ut redan till 2005 men de kanske har testat vidare och ska lansera det nu istället. De som var på Maui i våras borde ju kunna konfirmera eller dementera hur årets prototyper såg ut. Dacron i segel kräver nog lite testning innan man lanserar det pga annan töjning mm, Superfreak har ju förändrats kontinuerligt och testades rejält innan det lanserades första gången.
Jag tycker detta segel är rätt coolt, fanns i en snygg blå-ljusblå variant också minns jag.
/Magnus -
Tänk, ibland vinner det goda mote det onda. Fast det mest onda i detta fall är väl alla som vildcampat och skräpat ner i drivor runt sjön. Ägaren tröttnade på detta efter många år utan bättring. Plus nån kitesurfare som brakade runt bland kor och staket.
Men har vi tur så öppnar tjejsjön igen.

/Magnus -
Promenad i solen…
Men det hade du väl inte hoppats på heller?
Blött blir det i vart fall, frågan är från vilket håll och var? Som sagt en klurigare prognos få man leta efter.
/Magnus -
Klart det måste finnas vågor, köp ett sjökort (låg budget) eller hyr ett flygplan (stor budget) nästa gång ostan slår till! Vi har inte slutat leta än här på Västkusten. Fast vi är nog fler som letar på gott och ont.
Den som söker skall finna!
/Magnus -
En prognos är en prognos är en prognos…
Men…
Bussen lagad till kostnad av ett begagnat segel (igen) och fulltankad så nu fattas bara…
/Magnus -
Jag är kanonnöjd med min Chinook och har spolats i stora vågor utan problem. Det finns nästan ingen bom som sitter 100, därför använder de flesta seriösa vågseglare gummit som kommer med Chinooken när man köper den. Min bom har glidit någon gång efter en rejäl spolning men bara när jag inte orkat sätta dit gummit. Med gummit sitter den 100 det kan jag lova!
Lite flex kommer du alltid att ha i frontbeslaget, helt stumt riskerar det att brytas om du inte biffar upp det med massa tunga förstärkningar.
/Magnus -
Vad menar du med ”vågor”? Om du menar köra i sned pålandsvind och typiskt svenska småvågor på 1-1,5 meter eller riktiga vågor? I så afll fungerar alla freestylewavebrädor och även Rocket utmärkt. Du planar snabbt, kan hoppa bra och svänga lite lagom radikalt med lite teknik. Men om du seglar på ett ställe som bjuder på riktigt fina vågor så kan Aciden komma i fråga, ju större vågor desto bättre. Det är en bräda som är bäst för riktigt fina förhållanden. Men om du 80% av seglinge inte har riktigt fina vågor skulle jag välja en Rocket eller Evo om du snöat in på Starboard. Jag kan även rekommendera alla övriga korta och breda brädor, Pocket wave och JP Real World etc som går kul i mindre vågor som det oftast är i Sverige.
/Magnus