mag
Forumsvar skapade
-
Köp senaste numret av tidningen Åka Skidor där det finns ett helt reportage om just Biarritz.
Jag skulle inte tro att det är speciellt mycket vind till vindsurfing under sommaren i alla fall.
Vågor finns det dock mest hela tiden. De kör ju flera vågsurftävlingar under sommaren vilket annars skulle vara osmart.
/Magnus -
Lite väl för tysk i min smak men klart najs detaljer. Lite stiltips kunde man ju låna från inredningen. Men till priset av den bussen har man ju råd med nya prylar i flera år framöver. Och eftersom det inte är i bussen man ska spendera tiden utan på vattnet så får det nog vara.
Lycka till med bussen inför goeresan!
Magnus -
Jag älskar dig Mattias!!!!
Äntligen kan jag sova tryggt med mobilen under täcket igen.
/Magnus -
Väst går bra, speciellt om det vrider från sydväst.Då blir det sidvind höger i Blåvand. Sist betalade vi 1300kr för en enkel biljett hem=hutlöst svinaktigt dyrt! Fast det tog 5-6 timmar mindre tid.
/Magnus -
Lite mindre vågor och därmed sämre tryck, men oftast bättre än hemma. I princip samma vindstyrka, t o m bättre på sommaren. Vind från höger i Blåvand till skillnad från Hanstholm oftast. Rejäla vågor på västsidan men då bör det vara sydsydväst annrs får ni det jobbigt att ta er ut och rida in.Superfina campingar och som sagt en del tyskar.
/Magnus -
Nej, den hade jag också märkligt nog missat. Har dock numera lagt in wap från windguru enligt din rekommendation!
/Magnus -
Lätt val, jag kör 5,9 – 5,0 hopp och det går bra. Man kan alltid rigga lite bukigt eller plan och kompensera plus att ett modernt segel har ett större vindregister än äldre modeller.
/Magnus -
RRD WaveOne Medium eller Large (2002) är fina och lättseglade.RRD Cult 52 och 58 (2003) kan också vara bra alternativ. Snabba och lugna i vattnet.
Mistral Razor har några fina stora modeller 2003 (Grårödvita) som också är enkla att segla.Lite tröga till planing men bra brädor.
Detta är riktigt sköna brädor!
/Magnus -
Om det inte är stor skillnad på styvheten mellan 430 & 460 så skulle jag nöja mig med en ny förlängare och testa. Att sälja masten verkar dumt för då förlorar du ju pengarna som en ny förlängare kostar. Köp och testa, 35 cm förlängare är ju inte så mycket.
/Magnus -
Medelhavet exempelvis (Grekland Vassiliki) eller Egypten (Dahab Hurghada) eller Gardasjön (norra Italien) eller Cabarete Västindien.
/Magnus -
Kan bara hålla med, en hejdundrande premiärhelg! Crossoff vågsegling i Hanstholmstrakten i söndag var inte helller fel.
Fast 1300-1600kr för en ENKEL båtresa är dyyyyyrt!
/Magnus -
Nu blev man ju allt mindre sugen!
Chile står på standbylistan över platser dit vi ska åka. Denna vinter får det dock stå på vänt, Maui på tur, men nästa vinter kanske?Vi tar tacksamt emot alla tips vi kan få, gott initiativ.
/Magnus -
Jo, polyester äter upp frigolit till frukost. Dinyvisell eller PU funkar bättre. Epoxy ska det vara till frigolit. Många upptäcker detta vid fel tillfälle…

/Magnus -
Vågorna kring ekvatorn är generellt lägre pga att stormarna som genererar dyning ligger på norra Atlanten eller långt nere på södra halvklotet. Stormar gör det som bekant mest på vintern på och det är endast de norra Atlantstormarna som kommer åt Brasiliens norra kust, dvs ska du ha bäst vågor i Jeri ska du satsa på nov -feb. Vinden blåser väl från juni/juli och slutar väl kring jul/nyår tror jag. Men jag har aldrig läst att de är speciellt stora vågor i Jeri. Ju starkare vind, desto mer vinddyning så visst blir det vågor. Säkert mycket bättre än 90% av dagarna i Sverige om du räknar in att det är en grym sidvind i Jeri jämfört med Sverige.
/Magnus -
KUL!
6 av tio var lite knivigt minsann! 3 kan jag utesluta men den 4é var svår. Där går jag nog bet för ikväll.Matt Pritchard ( Tabou Boards/Gaastra)
”Eget brädmärke sedan 3 år, MP, med en shaper jag glömt namnet på men som han behåller”Jason Polakow (JP Australia/Neil Pryde)
”Körde Q i fjol och vann så varför inte i år med!”Alex Mussolini (Neil Pryde/JP Australia)
Levi Siver (Starboard/North Sails)
”Har kört Q sedan många år med andra loggor”Kevin Pritchard (Starboard/MauiSails)
”Älskar Mark Nelsons brädor!”Francisco Goya
”Nya märkets mästershapare är Keith T, FG sågs hänga mycket hos Q i fjol innan lanseringen och inte bara för att träffa brorsan”Francisco Porcella
Josh Stone (Neil Pryde/JP Australia)
”Har kört Q i många år oavsett logga så Keith vet vad han vill ha”Eyal Shelef
”Teamrider enligt Qs hemsida”Scott McKercher (Starboard/)
Skulle aldrig svika sina AUS/SWE shapers P Andersson bl a/Magnus