Forumsvar skapade

Sida 103 av 145
  • marden

Medlem
    3 maj, 2008 vid 19:09 som svar på: Speedspot på Nordligt?

@Bjornen 462592 wrote:

Hittade en väderstation för blidö
    http://blido.nu/

ja det va ju djävligt roligt o uppmuntrande

Medelvind: 0.0 m/s från SSV
    Byvind: 0.0 m/s

Medelvärden
    Vind i dag: 0.8 m/s
    Vind denna månad: 1.2 m/s
    Vind i år: 2.3 m/s
    Byvind i dag: 1.4 m/s
    Byvind denna månad: 1.9 m/s
    Byvind i år: 4.0 m/s
    Vindriktning i dag: 180 °
    Vindriktning denna månad: 90 °
    Vindriktning i år: 180 °

chansen är stor att det kommer gå ruggit fort där i år 😉

edit skrollade ner längre ner på blidö sidan o den va rikigt go o fin

• marden

Medlem
    2 maj, 2008 vid 16:33 som svar på: Vilka blommor i rabatten ?

det var inte alls mening att skrämma bort tb från ett cykelköp.

men frågan han ställde liknade den man ser nybörjgare ställa här på konfen
    ”fick ett fint pris på surfgrejer xxx är det bra för mig?”
    svårt att svara på om man inte vet vad/vart det ska användas

mtbn funkar nog helt okej att träna lite på ute i skogen
    kjellos 28″ passar nog bättre om man ska cykla ett par kilometer till affären eller jobbet nån gång
    har du några mil asfalt som ska avverkas fortare vill du nog ha nått lättare me smala hjul på

har skjälv en gammal silvrig mtb i samma klass som råkade hamna på bild här http://www.hammarbyhillxc.se/index.php?page=bilder första gången den va ute i skogen på flera år

• marden

Medlem
    2 maj, 2008 vid 14:10 som svar på: Vilka blommor i rabatten ?

@tbsurf 462442 wrote:

Ser inte så kul ut framöver.. men fan hålla på med grönsaker.. näää

Sitter och kollar på en sån här.. http://evaldsmtb.jetshop.se/ProductPopup.aspx?filename=q650_07_7094.jpg Tydligen är det en gammal modell så den säljs ut till riktigt bra pris.. Men vad jag kan se så sitter det superfina bitar på den..

Någon här som är kunnig på området som kan säga om det är najs eller bajs..?

är ju väldigt relativt vad som är najs eller bajs, inte minst inom cykel
    detta är super superfina bitar http://evaldsmtb.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=8637&cat=667 (enbart hjul 25000)men då får du samma klass på bitarna som du har på surfutrustningen:)
    men om någon som inte har koll frågar efter bra surfutrustning rekomenderar jag inte rs-racing heller
    så en hel cykeln för 5000 kan bli jättebra för dig;)

nu ska jag ut o bygga en spalje så blir både frugan o växterna glada

• marden

Medlem
    30 april, 2008 vid 11:50 som svar på: Vinsurfing på lilla essingen

@SWE 496 462095 wrote:

Det hela är mycket enkelt. Man tar sig en Camelpak (vätskeryggsäck) fyller den med ett gott vin. Dricker vid behov, behovet blir tätare ju mer du har druckit.
    Sen sticker man bara ut och VINDSURFAR;) med Camelpaken.

Hur enkelt som helst..

fy va jobbigt
    jag trodde man skulle gå ett varv runt ön (lr sitta ner på närmsta parkbänk)
    o snurra vinglaset så snygga vågor uppstod i glaset

• låter grymt kul!
    blir galen om det inte blåser snart!
    nån som planerar att åka ner från storstan?
    om det inte blåst innan 17maj och man lyckats bli av med lite abstines ska vi hyra en minibuss me släp fylla dom o dundra ner då från sthlm om det vankas vind i skåne?

en som också har svårt me planande gippar lr frågat frugan om lov än:)

• marden

Medlem
    29 april, 2008 vid 18:45 som svar på: Stockholm ons – ost/sydost

kanske blir erstaviken beroende på vindriktning och ifall tiden finns

• marden

Medlem
    29 april, 2008 vid 16:53 som svar på: Framkrystat spot i 08 på SV-VSV

@Tall Jonny 461844 wrote:

Om vi nu ändå diskuterar surfspots som kanske är att betrakta som något inoptimala (Ja, jag vet – alla ni som bor på V-kusten sitter antagligen och garvar läppen av er – -eller kanske inte, varför skulle ni bry er om detta överhuvudtaget..) måste jag beskriva mitt egna ”hemmavatten” på väst – är det någon mer som har surfat där?

….håll i er nu….Spotet heter Ältasjön (kolla in min korta länk ;)och ger hyfsat jämna vindar. Inte direkt open ocean sailing men funkar helt okej när man kommer hem från jobbet, barnen är lagda och klockan är 19…då kan man lätt få ett par timmar. Kör mest stora prylar men är man lättvindsräka kan man säkert öva lite snurr och tjo med tjim. Come out and play!

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=3&mp=%3Cpts%3E%3Cpt%20x%3D%221634844%22%20y%3D%226574163%22%20i%3D%22/images/point.png%22%3E%3Ct%3EH%E4r%20l%E4gger%20man%20i%3C/t%3E%3C/pt%3E%3Cpt%20x%3D%221634876%22%20y%3D%226573543%22%20i%3D%22/images/point.png%22%3E%3Ct%3EH%E4r%20gippar%20man%20%2C%20ca%20600%20meter%20seglingsyta%20%3B%29%3C/t%3E%3C/pt%3E%3C/pts%3E

precis där i älta sjön har jag tänkt prova att speeda nästa gång det går av på väst
    ser ofta ut som det blåser bra på älta sjön när jag kör förbi me bilen kan det bero på att den ligger så högt?

• marden

Medlem
    28 april, 2008 vid 21:00 som svar på: Böjkurva och North Warp

den här dansken http://www.peterman.dk/start-windsurfing01.htm kanske vet
    om du tittar i hans mast databas verkar masterna ha ganska lika böjkurvaor
    men jag har ingen aníng om det går bra för det

kom på efteråt att north masten är väl lite smalare?
    vet inget om arrows men om den är normal tjock kan det kanske bli problem

• marden

Medlem
    28 april, 2008 vid 20:40 som svar på: protestlista bensinskatten!

@Rooster 461183 wrote:

För den som tror att han är klimatneutral när han sitter och slösurfar SurfZone kan jag säga: FEL

Alla routrar och servrar och annat som ”driver” internet drar lika mkt energi i världen som flyget… och det borde väl (kanske inte i detta landet) betyda en hel del utsläpp då det mesta av världens el är kolkraft

låter väldigt väldigt överdrivet
    jag kan tänka mig att dom drar lika mycket som ett flygplan gör.

antingen kan man driva ett land som sverige o då måste man få in del kulor i skatt.
    eller så kan man göra som i usa tex o skita i alla å låta försäkringbolagen driva in pengar från dom som har råd.
    jag betalar också gärna högre skatt på bensin o andra förbrukningvaror så kanske staten har råd att sköta om landet som genarationen innan mig byggde upp så inte förfallet bara fortsätter.
    det är ju knappt man kan kalla det asfaltsvägar längre, nästan så man får sätta dämpare på lvg hojen, men det kanske beror på dom där djävla dubbdäcken som varan stockholmare envisas med att köra med fortfarande.
    kan ju börja med att sätta en rejäl straffskatt på dubbdäck helst förbjud dom helt

• marden

Medlem
    27 april, 2008 vid 18:12 som svar på: Neil Pryde: RS Racing vs RS Slalom vs Hellcat

frågan borde culin kunna svara bra på
    han körde rss för två år sen o rsr förra året,han hade ju sina rsr-riggar 5,8-,6,7 till salu här vet inte om han fick dom sålda?
    annars kanske du kan fråga danskarna verkar som många kör neil-pryde där
    http://www.riders.dk/Default.aspx?ID=212&addID=9301

• marden

Medlem
    26 april, 2008 vid 12:12 som svar på: protestlista bensinskatten!

undra vart smärtgränsen går på besinpriset 20,50,100,200kr?
    beror förstås på om det finns några allternativ,och om resan gäller nöje eller jobb.
    kanske man får se om man lever så länge så man får va med när den tar slut

• marden

Medlem
    26 april, 2008 vid 10:37 som svar på: protestlista bensinskatten!

@DanneMan 461011 wrote:

800 spänn för att ta bilen till öland som tex . att jämnföra med en flygbiljett til rom eller liknande va fan e det. ne skriv på listan i stället..
    ps eller skit i det.

det är ju mer flygbränsle skatten som är åt helvete.
    nu åker ju alla jävlar till thailand en gång +några kortare flygresor varje år ner i europa
    snart har ju en vanlig svensson vart på fler thailand resor än dom gjort sverige semestrar det räcker väl att ta familjen på semester till tex öland

och bilbesinen är för billig nu ska jag starta upp 200hk för att åka ner 3min till pizzerian istället för att cykla

• marden

Medlem
    25 april, 2008 vid 21:55 som svar på: Locosys GT11

jag TROR som du nu
    sparar/använder skulle nog läsas som bara sparar/går att titta på efteråt

jag har funderat lite på hur gpser kan mäta farten med så mycket högre noggranhet ca 1 dm/s än mot positionen på ca 10m noggranhet
    du gav mig en rimlg förklaring där glader med hjälp av doppler kanske dom fixar fartmätningen utan att veta exakt vart man är
    eller är det lättare att säga hur mycket nått har flyttas än vart ifrån?

• marden

Medlem
    25 april, 2008 vid 19:20 som svar på: Locosys GT11

om nån fler undrar så tog fram ett gammalt papperslexikon o pluggade på under middagen o kan ge en samanfatning av vad som stod.

det var som sagt ett fysikalisktfenomen o inte ett matematiskt som jag trodde.
    som går ut på att våglängden ändras om mottagaren o sändaren rör sig mot eller ifrån varandra
    namet kommer från christian doppler(1803-53) som påstod att stjärnornas färg berodde på om dom rörde sig hitåt eller bortåt,blå färg kort våglängd röd lång, men det visade sig senare att det mest berodde på temperaturen.

för ljudvågor bevisades fenomenet 1845 med ett coolt expriment där man radade upp ett gäng bevisat tonsäkra gubbar sen åkte man förbi med en blåsorkester o gubbarna fick säga vilka toner dom hörde o hur tonerna ändrades när tåget åkte förbi

skjälv ska jag göra ett expriment nästa gång jag surfar
    ska bevissa att choppen kommer tätare när jag kör mot vågorna än när jag åker med vågorna:)

o nu spånar jag fritt när jag tror att garmin sparar/använder triangel mätningen mellan sateliterna och gt11 desutom tittar/sparar på frekvens ändringen på radiovågorna därimellan.

kanske på väg att bli nörd om det inte drar in nån kuling snart

• marden

Medlem
    25 april, 2008 vid 14:16 som svar på: Locosys GT11

doppler,doppler o doppler
    börjar bli ganska trött på doppler nu, vet inte ens om jag orkat läsa hela denna tråd o alla andra doppler trådar.

annledningen till att jag inte tycker det är så spänande me doppler kan va att jag inte förstår vad det är:(
    det börjar ju bli några år sen jag gick på kth + att jag inte har jobbat me matte sen dess förutom pytagorassats då o då när nån takvinkel ska räknas ut:)

kan någon mattenörd el speednörd förklara på ett begripligt sett hur man gör när räknar me doppler o vad man räknade med innan.

kanske har gåtts ingenom i nån tidigare tråd som missat

Sida 103 av 145
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA