mikaels
Forumsvar skapade
-
@Rasmus_W 519990 wrote:
Europaguiden täcker inte bara europa, av nån anledning har även Marocko kommit med.
Fast inte Norge…lite synd tycker jag, som har närmre till Norge än t ex Marocko 😉
-
Mycket snyggt :)!
-
Cool, undrar just vad den kan landa på (och hur man räknar hem det…)?
-
Re-spect, jag tyckte det var svinkallt idag, skulle aldrig komma på tanken att segla (fast jag sprang runt Brunnsviken istället, lite galet det också kanske…)
-
@Haze 512469 wrote:
Har i och för sig inte kollat upp det men då alla måste väja för fartyg som ”kör i jobbet” så borde det vara samma eller hur?
1 rätt, nämligen ”Har i och för sig inte kollat upp det” 😉
Att väja för de som seglar för sitt bröd är en sedvänja, inget annat (iofs en trevlig sådan, men ändå).
Väjningsreglerna är klara, tydliga och enkla, varför finns det ett sånt motstånd mot dem här, och varför alla dessa hemkokta regler om vågor och riktning?
Sjölagen är sjölagen, blir det en riktigt krasch med skador och därmed ett försäkringsärende så kopplas juridiken in, då kan man snacka om sedvänjor och Varbergsregler tills man blir blå, det spelar ingen roll, lagen gäller. -
Sist jag deltog i en tråd om väjningsregler här tyckte jag att sjölagen och de gängse reglerna var rätt OK ändå, och då blev jag häcklad för att jag inte fattade hur bra de legendariska surfreglerna var, med anor från Hawaii och allt vad det var, och några oklarheter fanns det minsann inte, utan det var så enkelt och bra så, aldrig några missförstånd om vad som är vågor eller ej, eller vem som har rätt till väg på väg ut, för styrbords halsar, eller i annat läge, så jag stannar nog utanför denna tråd, och lär mig att fortsättningsvis surfa där det är lite folk, alternativt där de riktiga väjningsreglerna tillämpas 😉
-
Windsurfing som en SF-film, typ Blade Runner eller nåt;)
Vilket vatten, ser ut som om det skulle fräta…
Men bilderna var snygga, om än lite läbbiga; kallt, skitigt, ensamt med halvförfallen betong i bakgrunden, inget för turistbyrån… -
@staffomania 507495 wrote:
VAr vid årsta havsbad och när vi kom blåste det mellan 8-10 sekundmeter fast när vi riggat och bytt om hade vinden avtagit lite. [/quote]
Haha, klassiker 😉
@staffomania 507495 wrote:Körde 6.4 men det var alldeles för litet. Gick sen över till 7.5 och det hände inte så mycket men precis när jag tänkte köra sista rundan vid 16-17 någon gång så tog det fart och blev en jäkla blåst och helt plötsligt blev jag överriggad.
Klassiker, igen 😉
Nu vet jag varför jag alltid är skeptisk till att surfa Stockholm, om det inte är en rejäl storm på G, jag har haft ALLTFÖR många dagar som din, lider med dig…
-
Spotguide kicks-ass har kollat in den: http://spotguide.kicks-ass.net/default.asp?Area=2a1&Page=2&WindDir=Syd&Platt=0&Surf=0&Grunt=0&KiteLaunch=0&SpotID=15
-
Jag tycker det bästa skälet till att ha dubbla master (och bommar) är att kunna ha två riggar riggade samtidigt. Nuförtiden är väl förvisso seglen mer vintåliga men back in the days när jag seglade som mest minns jag ofta dagar när det pendlade mellan 5,5 och 6,5 och då var det perfekt att ha båda liggande färdiga på Gardasjöns strand 🙂
Numera har jag tvingats frångå principen om att alltid ha kompletta riggar (kan inte riktigt motivera kostnaden och platsen när jag surfar alltför sällan), och har två segel som riggas på samma mast och bom, och nog tog jag fel en dag i Garda i somras, men bet ihop och var underriggad för jag inte orkade rigga om 🙁 -
@pressfotograf.se 505381 wrote:
inte vet jag, jag kan bara fotografera 😉
Men det kan du med den äran, vilka ursnygga bilder :D!
RESPECT till dig, tappert att åka ut en dag som denna för att fota, själv är jag för gammal för att plåga mig i dessa förhållanden, det ska vara SOL, och VARMT när jag seglar 😉 -
Om du överväger Sharan eller annan ’Brommabuss’, kolla även på Hyundai Trajet, det gjorde jag.
Den är stor och bekväm, går mjukt och skönt, fullspäckad med utrustning som ACC, fartkontroll, automat, och har lösa stolar överallt (ingen soffa), så den är smidig att konfigurera som man vill. Framstolarna är kaptensstolar (=går att snurra).
Den har visserligen en 2,7 L V6, men med en lätt högerfot och fartkontroll har jag hållit den under litern i motorvägsfart, på Autobahn sprang den upp till ca1,2, men då gick det i ca 150…
Den verkar inte finnas ny längre, men hyfsat gott om beggade… -
För en gångs skull är jag glad över en prognos med avtagande vind, jag ska nämligen ut till Lidingö på lördag i ett helt annat ärende, och då vill jag inte ha solsken och stark vind, utan mulet, inte alltför varmt och svag vind 😉
Det helt andra ärendet är…
…Lidingöloppet
-
Härligt med lite höstfynd, en ny sele som ersättare för min nästan 100 år gamla, som börjat spricka lite här och där…
Nu behövs bara lite sol och vind, så jag kan prova den.
Bra med en surfbutik så nära hemmet, men lite farligt också…;) -
Quote:Vad lär vi oss av detta? Jo, att man aldrig skall tveka att åka på en lovande prognos. Nästa gång kanske den slår in.
Words of wisdom :), och kul…;)
