Forumsvar skapade

Sida 27 av 125
  • milkman

Medlem
    21 juni, 2010 vid 05:33 som svar på: Slingshot Nippel

U-stick ventil som heter ”Option” funkar för det där. Här:
    http://www.kitekraft.se/kitetillbehor/u-stick-ventil-for-universal-bladder-1.html

• milkman

Medlem
    18 juni, 2010 vid 06:19 som svar på: Skall jag ge kiting en chans till…

Gå en ny kurs. Du kommer fixa och älska det.

• milkman

Medlem
    6 juni, 2010 vid 10:34 som svar på: Billigast fenor till TT
    Gadget;615469 wrote:
    Jag har inte provat att göra 2-tumsfenor i detta materialet och vet inte om de skulle hålla trots att de är armerade med glasfiber.
    Ang. gängningen så håller mina fenor lite undermått för att inte riskera att skruven gängar ur sig.
    Jag har haft mina fenor på ett år nu och de är i min mening väldigt hållbara trots att jag kört på stenar och annan skit.
    Jag har också ca 15-20 uppsättningar ute och har inte haft några som gått sönder än så länge.

Grymt. låter bra, säkert billigare plaster lr nått i de injectionmolded fenor som kommer från tillverkarna för billighetsbrädor också.

• milkman

Medlem
    6 juni, 2010 vid 08:45 som svar på: Billigast fenor till TT

Det är rätt stor skillnad på tillverkningen utav G10 fenor och gjutna fenor. Jag antar att det finns fördelar med G10 då det är den vanliga lösningen för fenor, men det är garanterat mycket dyrare tillverkning då varje enskild fena måste fräsas fram ur ett stycke, borras och gängas.

Frågan är dock ifall man verkligen MÅSTE ha G10, på kortare fenor är tex belastningen inte lika hög – då kanske G10 är dyrt i onödan?
    Jag vet att gjutna fenor i plast (med glasfiber i) snabbt tar slut i gängningen. Men det kanske inte gäller alla plaster?

• milkman

Medlem
    1 juni, 2010 vid 21:14 som svar på: Stränder vi måste hälsa på i sommar?

Jag är uppväxt i Boden. bara btw lixom.

• milkman

Medlem
    1 juni, 2010 vid 20:27 som svar på: Stränder vi måste hälsa på i sommar?
    Hbgkitare;614874 wrote:
    En downwinder Höganäs-Helsingborg vid NV en solig dag med ca 10-13 ms. Vi korsar sundet och tar en öl i Danmark innan vi går i land på Viking strand i Helsingborg. Fina vågor utlovas och en underbar dag!

Shit.. Jag är på! Ska jag vänta på vinden, eller fixar ni den bara jag kommer? 🙂

Falkenberg bryggeri, i like!
    Fan Sourra, du har rätt. Umeå och Piteo måste vi ju fixa också – liiite att göra nu…

Var det allt? På Måndag börjar jag.

• milkman

Medlem
    1 juni, 2010 vid 20:20 som svar på: Köpes: Longboard, lite åfftåppik
    wiken;614964 wrote:
    jag ska hälsa henne att Hengo, en kille från ett forum, uppmanade henne att åka skateboard istället.

haha..

• milkman

Medlem
    31 maj, 2010 vid 19:37 som svar på: Torhamns Udde_Kiteförbud tom 15 juli

Orkade just läsa PDF:en ordentligt. Det är den gamla skrönan om att kitare stör fåglar som häckar särskilt. De har nog ringt Varbergs ornitologpropaganda.
    Hur som helst så skulle jag skita i det eller rätta mig efter de alternativ som Länsstyrelsen ger till de 100m strand detta rör innan man är för långt från stranden.

Dessutom är detta en rimlig varning till alla andra föreningar, detta kom Länsstyrelsen på först efter att ni frågat. Det skulle göra mig tveksam till att organisera dessa frågor över huvud taget, i alla fall innan någon annan börjar gnälla. Synd – förutseende medborgare bör vara bättre, men så här kanske det måste bli.

• milkman

Medlem
    31 maj, 2010 vid 19:31 som svar på: Torhamns Udde_Kiteförbud tom 15 juli

haha.. Helt sjukt. Jag tror åter igen inte att det går att förbjuda en specifik aktivitet. Det går att få igenom beträdnadsförbud tex som förbjuder all tillgång för människa. Eller förbjuda hundar och husdjur. Men rörande människa så är vår allemansrätt extremt central i vår lagstiftning. Den ger dig rätt att vistas på ett sätt som inte förstör eller påverkar naturen vart du vill bara du inte stör markägaren. Så kör på bara – detta är strunt!

Surfbussen sponsrar föresten om vi behöver juridisk hjälp i dessa frågor. Vi skulle gärna se att rättighetsfrågan generellt utreds för typ denna typ av diskussion. Säg till om ni behöver hjälp

• milkman

Medlem
    27 maj, 2010 vid 07:43 som svar på: Återuppta kite – funderingar

Roligt inlägg.

Kitesurf kompletterar ju dina sporter bra. Vågor är bara vinddrivna i Sverige, och vindsurfing brukar vara roligt från 10ms om jag fått det rätt. Så under 10 m/s så är du ju strandad nu. Med kite så flyttar du det till ca 6m/s. Klart du ska kita 🙂 Sen att du får plats med all utrustning i en väska som går att ta med på plan och i bagaget på bilen är ju en bonus.

Jag tycker att klimatet på spotsen är grymt bra. Att det kan verka konstigt här på Steffo är nog mest för att de ca 100 mest inbitna Steffoianer, inklusive jag, avreagerar sig i viss mån här när det är fet kite-abstinens. Inget som borde svärta ner övriga Sveriges kitare 🙂

• milkman

Medlem
    25 maj, 2010 vid 17:49 som svar på: Byta bräda eller?

Med en bra lättvinds-TT så är det rätt kul att köra lättvind också. Typ En Nobile XTR, den har samma outline etc som en vanlig bräda vilket gör den rätt responsiv. Den har ingen rocker i tipparna så den planar snabbare och funkar i betydligt mindre vind.
    Tidigt planade brädor bör vara lite bredare, och inte ha rocker i tipparna. Så köper du en stor bräda med mycket rocker så planar den inte tidigare. Personligen gillar jag lite outline istället för raka eller till och med negativ outline.

Fast roligast i lättvind är skimboard om du nu inte måst ha en TT.

Jag tycker föresten inte att en 134 bräda låter kort om den har ganska lite rocker och är relativt styv.

• milkman

Medlem
    20 maj, 2010 vid 10:26 som svar på: Konsten att sälja en vara

Kul detalj är att det inte framgår nån stans hur man faktiskt köper dom.

• milkman

Medlem
    20 maj, 2010 vid 08:51 som svar på: konstig snubbe försöker köpa min kite

Detta är en klassisk scam. När ni är överens kommer det sluta med att han vill betala med en check som visar sig sakna teckning efter några veckor. Eller så kommer han skicka en check på ett än större belopp och undra ifall du kan växla in den på banken och skicka pengar tillbaks (sen snor banken tebaks pengarna för att checken saknar tekning).
    Eller så vill han att du ska skicka grejjorna och han betalar sen. Finns många varianter, säkert fler än jag vet om.

Hur som helst är det scamförsök

• milkman

Medlem
    18 maj, 2010 vid 22:03 som svar på: Tid

Vi importerar en del, och ibland blir man fan helt trött.
    Här är ett typiskt exempel – vanliga tillverkningstiden på 4 veckor, plus frakt på 1-2 veckor (lastbil från polen denna gång.) Inge konstig, 6 veckor bara där. Om man sen lägger till att det bara är en produktionsstart varje månad så blir det i värsta fall 10 veckor.

Så det ligger på oss att alltid ha ordrar ute och ”känna” av vad som kommer köpas. I år är det tex längre brädor som efterfrågas och från att vi märker det så är det ju 8 veckor ca tills det korrigerats i lagret.

Och lägg till klanterier sen. Som sist vi beställt och det skulle levereras så la vi en nya ordern i samma email som konfirmerade betalningen på den första med leveranskostnader etc. Då får fabriken för sig att de ska hålla hela ordern tills nästa leverans är klar, och det tar ju oss 2 veckor att upptäcka förstås. Sen några veckor till att rätta till. Suck – det är fan inte lätt alltid 🙂

• milkman

Medlem
    17 maj, 2010 vid 14:48 som svar på: villken kite?

Håller du till i Stockholm så kan du ju komma in och snacka med oss i butiken, om inte annat är kaffet gott här 🙂
    http://www.surfbussen.nu Kungsholms strand 181.

MVH
    Jens

Sida 27 av 125
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA