oaxen
Forumsvar skapade
-
Hur har de snabbaste svenskarna varit utrustade?
* Kroppsvikt
* Segelstorlek (modell)
* Brädstorlek (modell)
* Fenstorlek (modell) -
Hmm… tänkte’ente’påre’… : )
-
Jag har tagit saken i egna händer och fixat en enkel (cykel-)kärra. En ram och två cykelhjul. Den tar utan problem 2-3 fulla utrustningar. Det finns ju fler ställen där accessen inte är så bilvänlig. Enkel att montera/demontera.
-
Problemet är väl vikten. Den släpper ju aldrig iväg utan det känns oftast som som någonting bromsar.
-
Sundberg;563421 wrote:Oåxen anledningen till att jag hade lycratröja utanpå min kortärmade våtdräkt var för att slippa bränna mig på fula maneter. Förstår inte varför så många klagar på shorts utanpå dräkten. Som med vanliga kläder, folk klär sig i det dom tycker är snyggt/bekvämt…meningslös diskussion egentligen
I see.
Men, sitter inte selen sämre med tröjan på utsidan?
För egen del kör jag det som är mest funktionellt i alla lägen.
-
Sundberg;563055 wrote:Luktar lite konservatism här. Varför inte ha shorts? själv använder lycratröja utanpå min kortärmade våtdräkt och utan shorts ser det konstigt ut.
???????
Att de som tävlar har en rash guard* utanpå är ju inte så konstigt. Att ha en rash guard på utsidan annars är väl bara en signal att man kanske inte riktigt förstått vilken funktion plagget ifråga har.
Konservatism? Jo, surfsläktet är riktigt konservativt. Det finns väl bara två skäl att ompröva tidigare dogmer. Antingen ser man STORA fördelar med en företeelse eller så är det ett proffs med lite tyngd som ”godkänner”** företeelsen.
* Rash guard(lycratröja), direkt fritt översatt ”klivakt”. Tanken är att man ska slippa skav och kli från våtdräkten eller för all del vågsurfbrädan. Bärs under våtdräkten eller möjligen ensam som solskydd/skavskydd.
** Kauli drog igång det som HiFly misslyckats med – fler fenor än en på brädan.
-
Nope!
Det finns ett gammalt skatetrick att ta till.
Placera en bit av en ren plastpåse över sårytan (som med fördel preppas med flytande plåster som sprayas på, gärna 2-3 lager) applicera sedan sporttejp eller silvertejp.Plastpåsen ”flyter” ovanpå såret och fastnar/torkar inte i såret och sprayplåstret står emot en del fukt.
-
crash151;559992 wrote:Köpta nu.
Vänta 3veckor på paket.Hoppas man inte blev blåst och inget kommer…hehe
Killen sa han var R&D manger på chinook, hade även ****@chinook mail, så känns säkert.Låter som signaturen Calebchinook, så det är nog lugnt.
-
Spin loop = riktigt små vågor/chop
Forward dito = vågorPrecis som Rambo skriver. Spin loop = överdrivna rörelser och mer slör.
-
Svenne;560600 wrote:Tyvärr så verkar det som att jag kommer att stå för århundradets största bomkörning. 350 mil enkel resa och enligt the locals har det inte blåst så här lite på 40 år. Jag har bara seglat en handfull gånger på tre månader…
I och för sig har jag surfat massor, men sen försvann vågorna också och de tog till och med upp det på TV-nyheterna att det är ovanligt lite vågor. Nu verkar det i alla fall som att det kommer att bralla i lite om ett par dagar, så jag håller tummarna!Men inget ont som inte för något gott med sig. Jag har hängt hur mycket som helst i flera surffabriker och bytt idéer med folk, byggt egna brädor, lagat brädor (som vanligt…) och testat olika konstruktionslösningar.
Självklart måste jag göra en Cred-lista:
Jonas Hörnstein och Mario Rocha, som driver Bluebottle Surfboards.
Fabio på RedEye för sköna idéer på grafik.
Och en av mina personliga favoriter som sitter högt upp på Respektlistan – Ulf Landwehr, som bygger Fatum-brädorna och ett-visst-stort-märkes alla protosar och teambrädor. Grymt trevligt snubbe som verkligen kan bygga brädor!Här kommer i alla fall lite bilder på en av brädorna byggd här nere. Den är byggd på ett tyngre skum än tänkt från början och ett extra lager fiber i botten, plus att den har onshore-kross-förstärkningar på sidorna och dubbla lager fiber över fenboxarna. Dessutom har både över och undersidan heltäckande furufanér för bättre stöttålighet och för att skydda sandwichen. Inte ett gram kolfiber. Trots det väger den in på ca 6,5 kg med padsen. 83 liter och twinfin. Jag vet, twin är sjukt old skool…
Den är numera, som ni ser, VW-approved (ja, min son har VW som inititialer – med flit).Varför just furu? Om man lyssnar på t ex Björn Thomasson så torde svensk gran vara optimalt (http://www.thomassondesign.com/building/materials.aspx). Eller?
-
Hur funkar nya custom-brädan Jesper? Mina Freakar har i alla fall lyft min vågsegling ytterligare ett snäpp! : )
-
Doc;558917 wrote:Med rätt pin är det lugnt.
Chinook rular.Rasmus_W;558922 wrote:Jotack, jag vet att den är bra, speciellt till mindre segel. Däremot är jag inte helt övertygad om XTR:ens förmåga att dra nedhalet på formulasegel.Så är det, Chinooks helgjutna mastfot är fantastisk!
Rasmus, du kanske kommer ihåg Anders Robertsson. Den mannen är nästan lika kräsen som jag och han har kört XTR:en på såväl stora freeride-segel som formula-diton i några år.
Power.XT(R) förbättrar riggens prestanda med ca 64% om du kombinerar det med ett justerbart uthal(särskilt om du ska köra vågor) så får du ut ytterligare 78,5% effekt.
-
Rasmus! Köp en NorthXT-förlängare. Förlängarnas svar på snabbkopplingsbommen. Kostar en del pengar men med tanke på funktionaliteten är de det enda alternativet!
-
Oftast jagar man efter sidvind. Dvs om du seglar halvvind så seglar du rakt mot/med vågorna. Varför? För att få bäst vågseglingsförutsättningar – hoppa på utvägen och rida vågen på invägen.
De flesta spotsen funkar olika bra vid olika vindriktningar. -
Här är tvåan: http://www.robgray.com/wothahellizat/wot2/diaries/index.php
För övrigt är hela härligheten ett hemmabygge.
