ola-h
Forumsvar skapade
-
Helt säkert har seglares vikt och ”kraftuttag” ur seglet betydelse. Det finns ett slags subtilt beroende mellan detta och ”power” samt ”stabilitet” i ett segel. Ett segel som känns fint kraftfullt i lättvindsregistret för en tungviktare kan kännas tungt och ineffektivt för en lättviktare i dennes lättvindsregister som givetvis i m/s räknat innebär ännu mindre vind. Det blir helt enkelt inte tillräckligt med ”motstånd” för att seglet skall spännas upp tillräckligt.
På samma sätt som upplevs stabilt och fint av en lättviktare vika sig helt för en tungviktare.
Och i den andan kan man rent hypotetiskt tänka sig att segel som Fly i en viss (lätt) vindstyrka faktiskt genererar mer kraft än ett visst powerwavessegel. Fast en tyngre person kommer aldrig kunna dra nytta av detta (i normal segling) eftersom han aldrig skulle segla ett så litet segel i den givna vindstyrkan. Och när vinden ökar så att segelstorleken räcker till för den tunga personen att plana kommer denna belasta seglet så mycket att det redan närmar sig gränsen för när det börjar ”vika sig” (trots att det i samma vindstyrka håller formen hur bra som helst för lättviktaren). Är ni med?
Vindregistret på ett segel kan alltså inte mätas enbart i vindstyrka utan beror också på ”kraftuttaget”.
Så, för att göra en lång historia kort så tror jag på sätt och vis att Boardseeker testat Fly ”fel”. Dels är det säkert många tunga personer i panelen och sedan är min gissning att många av dem dessutom är lite ”powerseglare” och därmed plockar ut ännu mer kraft ur seglet.
När det gäller Core så tyckte jag (som är lätt) att det var ett riktigt bra segel jämfört med andra som fanns då (hade 3.3-5.7 vill jag minnas). Hots fyrlattade Diva/Dawg (nu DD) är också en favorit _speciellt_ storleken 6.3 riggad på 400-mast med 44cm förlängning. Lätt den bästa 6.3:an jag kört med en kombination av bra drag och pumpbarhet. Så jag ser helt klart fram mot det nya fyrlattade Hot-segel som visas i 2010-tråden. Missade det med en dag på Maui.
-
Faktiskt inte. Möjligen inofficiell professor i rockerkurvor.
-
@gifvars 535891 wrote:
Tjena.
” Read the test again””Read it a hundred times and the meaning will appear”
– Kinesisk ordspråk.
Fast det räcker inte med att läsa 100 ggr. Man måste läsa med olika perspektiv. Annars kommer man bara ihåg vad som står utan att förstå.
(Enligt gängse fenomenografisk variationsteori, i alla fall.)
-
Fan jag som har 1100 buck ligger och skräpa hemma….
-
Du får vänta tills Svenne får igång fräsen och sedan komma med lite schyssta egna designidéer.
(För övrigt är jag inte säker på att AB+ fortfarande görs i Kina. Kan vara Marocko eller nå’t nu.)
-
Nu är det läga att sälja sina begagnade brädor i Tyskland, känns det som. Eller Norge eller Finland kanske.
Och framförallt är det läga att köpa svenskproducerade brädor.
-
Observera Starboards högteknologiska H-CAD system för brädutveckling. Hand carving aided design. Den blåa ”prototypen” är en produktionsbräda från 2009 som man helt enkelt för hand slipat till lite. . Å så testar man den mot den röda produktionsbrädan (ja, modellen finns i två färger…) och ser om den modifierade blev bättre eller ej.
Så om ni inte vill satsa pengar på en 2010:a, shapa om er gamla bräda lite istället. Det är kanske det som är din ”soul-trend” aronh – att stå och fila själv i garaget. Ni har väl sett Surf’s Up, där pingvinlegenden Big Z lär oss ett och annat om sambandet mellan soul och brädshaping.
-
Kanske borde vi snart bordlägga denna fråga.
-
Apelviken är väl mest hopp, dvs överbord.
-
@Mag 535179 wrote:
Ola, det stämmer att Ego fick noll drag i SURF men BS gav det gott betyg!?! Verkar som om minst ett segel är annorlunda bedömt, eller?
/Magnus… plus att SURF skrev ”perfektes on-off” (eller motsvarande, fast på korrekt tyska) om Ego medan BS snarare tyckte det var för mycket konstant drag.
I princip helt motsatta skrivningar om EGO överlag från dessa båda. Och det var samma storkek (4.7). Smaken är som baken, säger man ju. Men tydligen osar det bakdel även om de till synes ”objektiva karakteriseringarna”.
-
@Rasmus_W 535037 wrote:
Det kan också vara så att NP har gjort ett segel som man i princip måste vara Kauli Seadi för att kunna använda. Vad jag kan förstå av testerna så är Fly ett instabilt segel med en buk och en tryckpunkt som far omkring lite hur som helst och ju tyngre man är desto värre blir det. Grejen är som jag har förstått det att vissa seglare (t.ex. Robby Naish) faktiskt vill ha en instabil buk, för de kan eller anser sig kunna kontrollera instabiliteten och för dem är en instabil buk en buk som hela tiden flyttar sig dit de vill att den ska vara.
Kauli är en kille som tränar oerhört hårt och säkert är grymt stark och det hjälper honom att kontrollera en flaxig buk. Dessutom är han såvitt jag vet en väldigt lätt kille så för att buken ska åka runt för honom krävs ett väldigt instabilt segel. Nettoresultatet blir ett segel som är grymt bra för honom och andra superstarka extremt tekniska flugviktare men inte så många andra.
Och egentligen, vad är felet med att sälja ett sånt segel? Flera av de stora tillverkarna har ju i åratal producerat diverse segel som man i princip månste vara Björn Dunckerbeck, Antoine Albeau eller Micah Buzianis för att kunna utnyttja fullt ut och antalet 110-kilos muskelberg är ju inte så mycket större än antalet Kaulikopior.
Jag har ju inte kört Fly, men SURF verkade tycka att det var rätt lättseglat och klagade vad jag minns inte på omkringfarande buk. Själv tror jag helt enkelt BS seglade sina segel i mer vind (relativt segelstorleken). Dvs att testseglarna var sådana som var vana att köra med rejält med power och rigga lite stort. Då kommer ett segel som Fly att lida, kan man tänka sig. Och som sagt, om 4.8:an dessutom är lite taskigt designat förvärras det hela.
Jag genom åren seglat rätt mycket med mjuka korta master på förhållandevis stora segel. Känslan blir ofta rätt ”ambivalent”. I lägre vindregistret får man grym känsla och ofta bättre bottendrag än med en styvare mast. Men om man går uppåt i vindregistret ”viker sig” seglet och upplevs istället kraftlöst och instabilt, mao som de beskriver Fly.
Annars är det intressant jämföra hur North EGO beskrivs i BS jämfört med i SURF. BS tycker det har bra bottendrag medan (om jag minns rätt) SURF tycker motsatsen.
-
Det brukar ju allmänt framhållas att det funkar just som även inom vindsurfingpress. Men jag pratade med Jeff på HotSailsMaui om detta och han menade att det INTE funkade så med t ex SURF. Hot fick t ex under många år toppresultat i vågsegelstesterna med SO utan att lägga en spänn på annonsering. Däremot menade Jeff att just den brittiska sidan var extremt politiserad, dvs att relationerna mellan tidskrifterna och de lokala importörerna var avgörande.
-
Fullt möjligt att 4.8:an helt enkelt inte är lika bra som 4.5:an av de skäl som Superkassen beskriver. Boardseekers egen beskrivning av de ansträngningar som gjorts för att rigga seglet rätt tyder kanske på det.
Men samtidigt kan det lika gärna vara en fråga om tycke och smak, dvs att SURF-testarna helt enkelt gillade känslan i FLY medan BS-testarna inte gjorde det. Utifrån tidigare tester (brädor) har jag känslan att BS-testgrupp är rätt så ”klassiskt power orienterade”. Jag har iofs varken lusläst BS eller SURF, men för mig verkar SURF faktiskt bättre.
-
Personligen tror jag erfarenheter från denna typ av segel kommer leta sig nedåt i storlekarna och även användas i vissa vågsegel i storlekar som 4.5-5.3. Den stilförskjutning som huvudsakligen Kauli inducerat tror jag kommer betyda mindre fokus på bra ”on-off” än vad vi haft de senaste 5-10 åren.
-
Jo, visst har man provat lite. Bommar som den på bilden du postade är normalt itne bredare på sitt bredaste ställe än ”vanliga bommar. Det är bara att kurvan är lite annorlunda. Fördelen är att man kan få en lite mer ”naturlig” vinkel på framhanden. Om man har lite problem med jipparna kan det också vara en fördel att kunna grabba tag i framdelen i jippens slutskede (egentligen inte så bra för tekniken, men det ger lite extra marginaler när man klantar till det).
Den supersmala Hot Supermodel är placerar seglaren lite närmare seglat. På den finns ingen som helt möjlighet att greppa framdelen utan man måste gå bom-bom. Har man koll på det ger det supersköna gippar. Denna bom ger också lite annorlunda känsla i vågridningen. Äve supermodel är lite rakare i profilen där man håler framhanden, vilken kan vara skönt. Själv tyckte jag denna bom hade sina positiva sidor, men totalt sett var jag itne helt övertygad.
Så nu, efter att ha testat båda dessa nymodigheter är jag tillbaka på en helt normal bom (Hot PLaymate) som jag faktiskt totat sett tycker är skönast. Min slalombom är dock en med vid front (”new school”)
Men jag tror många seglare som provar en ”new school” nog skulle tycker det var rätt skönt. Och i det stora hela är skillnaden inte så stor. Man vänjer sig.