ola-h
Forumsvar skapade
-
Jag visste inte ens att ordet ”nykter” fanns på danska, en mindre att det kunde användas att gälla ett pluralis av personer för att insinuera att det rent av skulle finnas flera nyktra danskar.
-
ola-h
Medlem4 mars, 2009 vid 19:57 som svar på: Segel med bomficka passande (även) för korta personerSkulle tro att mycket få segel här bomutskärningen så högt att det inte passar en seglare på 155. Trenden har ju gått mot att ha bommen något högre, och om det är en 155cm nybörjare är det ju lika bra att inte direkt skapa en vana att köra med superlåg bom. Min fru är 166 och kör med bommen på 110cm, ca 10cm lägra en jag som är 176cm. Eftersom de lesta segel går en bit under metern, borde inte 155cm erbjuda några större problem.
Däremot är ju Diva, eller DD som det heter nu, ett utmärkt segel för att lätt och lite mindre seglare av andra själ (som du kan läsa om i tråden du länkade). Och de är bra även för normalseglare. Kolla om Jeppe har något i lager eller kanske tom något begagnat.
-
Ja, det är humor, det är humor. Men Lars K, obs att en av Brunobilderna är singe fin – oh se, även där fladdrar tailen löst i luften.
====
Seriöst: Jag körde också (helt ovetande om andra trendsättare som Keith, Jeppa och Pascal) lite olika storlekar på vänster och högerfenan några dagar.
-
Ser det inte ut som fenorna släpper greppet lite och hamnar i luften på något konstigt sätt både på Andreas bilder och på de på Bruno?
-
ola-h
Medlem3 mars, 2009 vid 12:11 som svar på: wakeboard = vattenbräda (jfr vattenskidor) enl Språkrådet@RRD 533198 wrote:
Begreppet saltomortal är bildat av de latinska orden saltus, hopp, och mortal, dödlig, och betyder alltså dödssprång. Termen användes i cirkusakrobatik och vindsurfning.
…och mycket riktigt: Framåtloopen kallade ju i början killer loop.
-
OK. Mycket starkare än _vanlig_ epoxi då. Kanske. Grejjen med permatex är egentligen att man med hjälp av ett släppmedel och skruven skapar en gänga. Men på den typ av skuv som stroppar sitter med kan man ju sedan ändå alrid förväntas ”träffa” rakt i gängan när man monterar stroppen. Så skruven kommer ändå skära nya gängor, antar jag. Mao, Permatex är egentligen designad för att laga maskinskruvsgängor i metall.
Det vore annars väldigt bra om någon kunde komma över en sats med skruv med ”pt-gänga” (det som stroppskruvarna har) fast en aning grövre. Det skulle vara den bästa enkellösningen.
-
ola-h
Medlem1 mars, 2009 vid 21:58 som svar på: wakeboard = vattenbräda (jfr vattenskidor) enl SpråkrådetIbland blir det j något krystat i språkrådets värld. Som att ersätta ”offpist” med ”åka utanför pisten”. Engelskimportsettordslösningen (visst är svenskans sätt att sätta samman ord kul) ger ju så mycket större frihet i användningen.
Om man nu vill konservera, varför inte passa på att vara lite retro (hmm, är även det svengelska?). I den andan är mitt förslag ”utompistnes (jämför utomsocknes).
För ”wakeboard” är mitt förslag kölvattenbräda. Min bedömning är att risken för förväxling med en bräda som man lägger under båten när denna tas upp på hösten och på vilken vatten från kölen kan droppa av, är liten.
Och eftersom ”surf” i sig är en import och egentligen borde heta ”bränning” så borde ”surfing” heta ”bränningning” (eller skulle det stavas ”brännigning”?). ”Vindsurfing” blir då ”vindbränningning” och ”kitesurfing” följaktligen ”drakbränningning” (ej att förväxla med drakbränning).
-
@surfslusken 532964 wrote:
Ja om Sealion inte skulle va kul med segel så verkar den va klart roande som SUP. Kolla 1.20 in i den här filmen http://vimeo.com/3282481
Enda gången jag sett att SUP ser roligt ut, ja t o m får en att bli sugen o testa!Jag SUP:ade på Sjölejonet en sväng på Maui. Bruno får det att se grymt lätt ut på filmen, men faktum är att brädan känns betydligt stelare i svängen än en modern renodlad SUP som t ex den Paddle Surf Hawaii som jag också testade. Däremot är den snabb och skön och mer lättpaddlad än vad man kan tro av längden.
Men visst ser det kul ut. Väl värt att testa.
-
Intressant. Scotts uttalande är precis som jag upplevt det (även om mina tri-fin erfarenheter förutom ett sentida experiment mest kommer från tiden fram till 2001 (körde brädor med 3 st 14cm-fenor från 93-01)). Mao, tri fin och twin är liksom på var sin sida om den klassiska single-fin (när det gäller hur de påverkar brädan i sväng). Jag har ett kit med tri fins ligger och skall
sätta in dem i någon lämplig bräda snarast så jag kan testa detta lite mer under våren.
Jag fick höra en intressant sak när jag pratade med killarna på Maui FIn company häromdagen. De har i år 4 olika twin fin designer (Keith, Levi, Victor och Kauli). Kaulis fenor är de klart smalaste (=kort korda) och flexigaste och han kör också väldigt små fenor. MEN, han kör dem enligt MFC-folket längre bak än de flesta andra. Keith Teboul (som också kör små fenor) kör t ex sina extremt långt fram (och har alltid kört sina single fins långt fram också).Jag provade för övrigt också Maui Ultra fins x-fin design. Helt otroligt hur mycket de förändrade brädans beteende. Man får ett grymt grepp i hela brädan, båda rakt fram och i sväng och riktigt skönt acc i bottensvängen. Brädan blir visserligen också styvare i svängen överlag (min bräda blev för styv för min smak, och ultrafenorna var i slutändan inte vad jag villa ha). Men för personer som har en supersvängig twin fin som de också vill kunna tuna för lite mer B&J-känsla kan det helt klart vara intressant att kolla på x-twin. Den version jag körde (16.5, men de har rätt liten yta) var lite för stor för mig och min bräda, det skulle vara kul att prova en riktigt liten version av denna fena, typ 14cm.
Jag kommer antagligen få lite fler (twin) fenor från Maui Ultra för test senare i vår. Då kan ju några av er andra som kör twinsers också testa och se vad ni tycker.
-
@adde 532868 wrote:
Så du är hemma nu?
Ja. (Och som du så skarpsinnigt observerade följer det rent logiskt direkt av ovanstående uttalande.)
-
Antal procent av Maui-dagarna som jag räknat procent: 0 (%).
-
13-14cm isär. Förra året låg de flesta runt 13, men Quatro kör i år 14 på många brädor. I längsled skulle jag säga att Docs bild är rätt långt bak för att vara twin. Jag har oftast kört centrum på fenans bas ca 2cm bakom mitten på foten, vilket kanske är 2-3cm framför Docs placering om jag ser rätt.
Men jag fick t ex höra idag att Kauli kör sina rätt långt bak (dock supersmå och flexiga fenor).
Om du sätter boxens framkant under bakstroppens framskruv borde du ligga bra till. De flesta boxar lämnar sedan rätt mycket justermån bakåt.
-
Har haft lite fin SUP samt en Kanahadagar sedan senaste rapporterna. Idag lev det efter en del velande Kuau. 45 grader onshore, byigt och mer eller mindre vinstilla nere vid Noriegas och dessutom tre olika svallriktningar. Och KALLT. Jag fick faktiskt gå upp för att jag frös till slut.
Rätt OK size på vågorna dock… Räknas det som masthögt, Lars K?

-
@Jester 532267 wrote:
Ohoy, segelvänner!
Har problem med lite gängor… Någon som vet var man kan få tag i produkterna som nämns på Starbords sida? Ligger numera här: http://www.star-board.com/2009/pages/products/asst_repair.php
Tacksam för svar…
Jag sökte på ebay och köpte från nåt ställe i UK. Tror inte prylarna importeras till Sverige. Jag har ett oöppnat kit hemma i Örebro som du kan få köpa annars. Kan ta med det till GBG nästa vecka när jag kommer till Sverige (om jag bara hittar det i Garaget).
-
Idag var det en soft dag med cross on, kanske 5-7 m/s och gubbhögt i setten på Kanaha. Jag seglade först 5.0 och ET70 och hade rätt kul. Sedan körde jag en SeaLion ett tag. Jag måste säga att jag är rätt kluven. Rent ”teoretiskt” borde sjölejonet ha varit betydligt roligare en min sjunkande 70-litare, men i praktiken tog jag mig runt hyfsat på den vanliga vågisen och hade grymt kul väl på vågen. Sjölejonet kändes mest bökigt. Visst tog man bättre höjd och fick fler vågor, men tveklöst krävs det bra teknik och vana med brädan för att rida den radikalt i denna storlek på vågor. Det är ju grymt segt rail-to-rail och jag tyckte den hade ett markligt sät att svänga. Med den vanliga vågisen fick jag riktiga läppsmackar och fina svängar och med lejonet som bäst ett par sköna floaters. Som sagt, med mer tid på brädan kanske man får in svängtekniken bättre, men preliminärt är mitt intryck att det får vara BETYDLIGT sämre förhållanden för att Sjölejonet skall vara roligare än en vanlig vågis. Min vanliga vågis var ju dessutom för dagen väldigt liten. Med en 80/90-litare hade det blivit ännu mer fördel vanlig vågis.
Det får nog antingen vara mindre vågor eller riktigt ultralätt vind och större vågor, när segling på en vanlig vågis helt enkelt inte är att tänka på, för att Lejonet skall komma till sin rätt.