Forumsvar skapade

Sida 105 av 329
  • ola-h

Medlem
    19 januari, 2009 vid 20:00 som svar på: Sideoff i Apelviken 090118

Klart den har potential som SUP. Jag har själv paddlat lite på min Starboard Aero som är lika kort och lika bred. Det är helt OK så länge det är platt. Men att den blir så svår i chop beror nog mycket på den runda shapen. SeaLion är ju betydligt rakare vilket hjälper stabiliteten rejält, gissar jag.

Även Starboard har ju en de kortare SUP:an som funkar för vindsurfing
    [img]http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=26351&d=1181076818[/img]

även denna med stor fet fish tail. Men frågan är om twin fin konceptet gör sjölejonet extra loose.

• ola-h

Medlem
    19 januari, 2009 vid 16:59 som svar på: Maui film – Lanes 15Jan

OK. Då lära vi ses. Kommer på söndag med en tre och en sjuåring samt en fru.

• ola-h

Medlem
    19 januari, 2009 vid 15:45 som svar på: Val av bräda, hjälp!

63 kilo och kompetent en tiga gun (som väl inte har mer än 90 liter)….

Då tycker jag du skall kolla på något under 80 liter, eller i alla fall inte mycket över. En snabb tradvågis runt 80l är nog inte fel

Kanske:
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/21456/cat/12

eller kanske någon av:
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/21228/cat/12

• ola-h

Medlem
    19 januari, 2009 vid 11:13 som svar på: Maui film – Lanes 15Jan

Mycket fin film Frippe. Hur länge är ni kvar på ön?

• ola-h

Medlem
    18 januari, 2009 vid 18:31 som svar på: Sideoff i Apelviken 090118

Måste ha varit en ultimat dag att testa sjölejonet på. Frågan är om andra märken måste följa efter. Namnen sjöhäst och sjöko är ännu ej upptagna. Eller om man skall gå lite utanför sjö-konceptet och vill ha något för ApelVIKEN, vad sägs om vikval? I sjöfamiljen har vi förresten också sjöpungen, men det namnet är kanske vikt för motsatsen till sjölejonet, till när det bralla i rejält (blåser pung som vi säger).

Sjöpungen är också intressant eftersom det är ett av mycket få djur som har ett skal av cellulosa vilket för oss till växtriket där en ny värld av intressanta namn finns att tillgå. Men det blir en annan gång.

• ola-h

Medlem
    17 januari, 2009 vid 12:22 som svar på: Mauirapport

Fantastiska bilder Johan. Synd, men fullt förståeligt, att ni inte seglade. Jag har själv bara seglat kona på Maui en gång, då i ultra-ultralätt offshore på Mamas. Stack ut för att joina två superduktiga seglare som tokrippade och tänka att jag alltid kan följa dem för att hitta någonstans att gå in (jag insåg att jag troligen inte skulle ta mig tillbaka in til Kaua). Men precis när jag stack ut gick de in någonstans på Lanes utan att jag såg var. Så det blev ensamsegling. Jag kom med stor tur och mycket väntande ut, men lyckades (vågade) sedan inte ta någon våg. Det var mast+ och i den lättaoffshorevinden var det omöjligt att komma på vågen om man inte la sig riktigt långt in (och riskerade at en större våg kom och dumpade på en). Efter någon timmas kryssande bedömde jag att jag hade chans att ta mig in till Kaua igen, tog en chans och drog mig inåt och lyckades komma med en våg som jag dock fick åka med utan att rida för att träffa kanalen. Spännande och minnesvärt, men knappast radikalt.

Kanske blir det någon mer Konadag när jag dyker upp nästa vecka, så får vi se vad vi vågar oss på då…

• ola-h

Medlem
    16 januari, 2009 vid 14:30 som svar på: Mauirapport

@Rasmus_W 525910 wrote:

sportens motsvarigheter till John McEnroe och Lewis Hamilton

Intressanta exempel. Jag börjar genest fundera på vilka som ÄR vindsurfingens motsvarigheter till just dessa två idrottskillar.

Robby känns väl lite för low key för att vara McEnroe, eller? Mark Angulo kanske, med sitt tidigare expressiva leverne. Men han är för ung. Ken Winner, Mike Waltz, Hoyle Schweizer?

Och Lewis då? Kauli?

Kommentarer?

• ola-h

Medlem
    15 januari, 2009 vid 21:39 som svar på: Mauirapport

Personligen tycker jag det är förskräckligt med det här namedroppandet. Kate namedroppade ju till om med in på Kevin*, låt vara med hans goda minne, men ändå.

*Pritchard, KP, den gamle världsmästaren, ni vet, men han och jag och ju på first name basis, you know.

• ola-h

Medlem
    14 januari, 2009 vid 09:45 som svar på: S-66 with friends in Cape Town

Hmm. Lockande men det känns inte helt safe att börja med solid dubbel mast closing out lanes i ultralätt konavind. Jag siktar in mig på nästa svall.

• ola-h

Medlem
    14 januari, 2009 vid 07:33 som svar på: S-66 with friends in Cape Town

@Basse 525293 wrote:

Vecka som kommer ser väl inte helt oäven ut eller? Kan inte riktigt fokusera på jobbet längre….

Visst är det en speciell känsla när man fortfarande befinner sig hemma i vardagen men spanar prognoser på resmålet som sträcker sig så långt att man kommer vara på plats när de ”slår in”.

Mmmm.

• ola-h

Medlem
    11 januari, 2009 vid 19:15 som svar på: Ny forumsdel

Jag tycker det är bra som det är nu. Allt som oftast hamnar det ju bilder och inspirerande beskrivningar i dessa trådar, dvs de får en slags historisk referens även när dagen i fråga passerat. En kul del av Surfzone, helt enkelt.

Skapar men ett speciellt forum för dessa kan jag lova att det blir sämre överlag.

• ola-h

Medlem
    7 januari, 2009 vid 14:38 som svar på: Brädstorlek för "tung" gubbe på Torö ?

För övrigt tror jag inte på ”25% upp”-konceptet. Om man skall räkna % bör man räkna med även vikten på riggen, brädan och alla annan utrustning vilket gör skillnaden mindre. Sen spelar inte överskottsvolymen så stor roll när man väl kommit över en viss gräns. I praktiken tror jag snarare att någonstans runt 110 liter för dig motsvarar 85 för Poppo. Men problemet med att hitta brädor kvarstår ju ändå.

• ola-h

Medlem
    7 januari, 2009 vid 14:29 som svar på: Brädstorlek för "tung" gubbe på Torö ?

Vad som är optimalt beror på. En del gillar ju t ex surfig longboardkänsla och då är inte en Goya One optimalt. Smaken är som baken…

Kode 122 har nog glidit mot att bli mer ”freeride”, men tittar man tillbaka är ursprunget till den brädan Aero 117 från 2006 som faktiskt var först och främst en vågbräda. Den var 235*71cm och kom visserligen också med en 38cm fena, men dessutom med en utpräglad vågfena. Riktigt schysst bräda, faktiskt. Tyvärr är nog marknaden för den typen av brädor lite för liten, vilket förklarar att Kode är mer freerideinriktad (och om sanningen skall fram så använda antagligen 80-90% av alla sålda fsw brädor av i alla storlek mest som freeride).

Ludvig som kör på Torö ibland har en Aero 117 från 06 sådan och är supernöjd. Jag hade själv en när det begav sig. Kul och lättsvängd, även om den givetvis var onödigt stor för mig.

• ola-h

Medlem
    7 januari, 2009 vid 13:13 som svar på: Segel på takräcket, hur ?

Jag har en prolimit Session Aero, korta modellen, som jag inte använder säljer för 400 pix + frakt. Samma version som är på bild på länken till Surfbutiken längre upp i tråden. PM:a för mer info.

• ola-h

Medlem
    7 januari, 2009 vid 11:25 som svar på: 6.5-8.0, vettigt hopp när vi pratar freerace?

@Gustav1980 524278 wrote:

Det viktigaste är att plana ofta och givetvis ha hyfsat bra drag i grejorna.

Då är det helt lugnt med 6.5-8.0.

Sida 105 av 329
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA