ola-h
Forumsvar skapade
-
Off topic: Knodden, din Acid 94 är en nästan lite smått legendarisk modell. Jag har stött på ett antal personer som varit på jakt efter just den brädan. Så om du skulle få för dig att byta, gör en sökning i ”köpes” eller hör av dig till mig så kan jag kolla om någon av de jag vet har varit intresserad av brädan fortfarande är det.
-
Köpte polfilter till mitt 300/2.8 (ett litet insticksfilter som sätts i objektivets bakre del, för det facila priset 2500kr) innan jag åkte till Maui i år för att jag tidigare haft problem med kontrastlösa bilder. Jag anväde det dock bara visa dagar. När det var hyfsat klart i luften tyckte jag inte det gav så mycket (som man inte lika gärna kunde få i efterbehandlingen som NLC skriver – lite mörkblåare himmel, lite mer kontrast etc).
Men de dagar du det var mycket saltdis i luften tyckte jag polfiltret gjorde rätt stor nytta. Visserligen går även bilder från dessa dagar att fixa till i efterhand, men det är här betydligt bättre att ha hyfsade bildfiler att utgå från.
För vindsurffoto i Sverige har jag inte direkt saknat polfilter. Som Ola P försöker jag placera mig hyfsat istället. Mulna dagar tar det bara välbehövligt ljus och när det är soligt i Sverige är det i allmänhet redan väldigt ”krispigt” ljus.
-
Ja, nybyggaranda menade jag. En freudiansk felskrivning.
-
Man kan fråga sig om det faktum att nya fina brädor hemma-modifieras i garage och bodar är ett tecken på något? Typ att de fabriksproducerade brädorna börjar bli för välpolerade, slätstrukna och likriktade? Eller är det bara vissa medelålders män med för mycket prylar som är utråkade och vill hitta tillbaka till någon slags brädbyggarmässig nybörjaranda?
-
Som NLC skriver, vikt och storleksskillnad är inte att förakta så det är bra om man har lite brännviddsmässigt överlapp i olika ”smidighetsklasser”. Men 100-400 är iofs fortfarande så smidigt att man orkar bära runt på det för det mesta. Mycket användbar glugg för det ändamål du beskriver, men kanske inte riktigt det där allra extra när det gäller bildkvaliteten.
Men som det låter har du ju en rätt bra uppsättning redan. Om du inte använder ditt 300 så mycket (och kanske kör 70-200, ev med 1.4 istället) vad är det du tycker saknas?
Vad har du för kamerahus?
-
@Lars_K 469300 wrote:
Vad är det för bräda du har på operationsbordet Ola, en Evo eller?
Jag är också sugen på att testa thrusters i slöa vågor. Lite som en ball grej har jag därför köpt en gammal StarFish 76… 🙂
Det är en 07 EVO 75 (ihålig, så lite av en extra utmaning att sätta mecka med den). Just den årsmodellen har rätt mycket rocker och jag tror det kan bli en intressant kombination med thrusters. Kanske inte så bra för toppfarten, men min förhoppning är att man kan få lite bättre hödjtagning och en carvig och distinkt känsla i lite segare vågor – typ yttre Åsa med lätt 5.3, ”sidvind” i Apelviken etc. Jag sätter in vanliga FCS-pluggar (vågsurf). Vi får träffas och utbyta erfarenheter (och brädor) vid tillfälle. StarFishen har jag aldrig testat. Många älskar den dock för vigridning i skitvågor.
-
Jesper: Intressant. Kan tänka mig att min BananrockerQuatro också kan bli lite trög här hemma.
Star: Intressant med dina intryck av Witchcraften. Jag har haft en del diskussioner med Bouke på boards forum där jag menar att tri-fin är något fundamentalt annorlunda än twin. Eftersom jag inte kört något modern tri-fin är det dock mer teoretiskt än vanligt från min sida i den diskussionen. Fast nu ligger en bräda på operationsbordet i garaget – redo att få två extra fenor så jag kan uppdatera min lite på thrusterkänslan. För vissa typer av förhållanden tror jag thrusters kan vara riktigt bra. Witchcraft är dock VÄLDIGT annorlunda även om man bortser från fenarrangemanget.
Vi får hoppas på lite vind nu så jag kommer ut ur garaget och ut på vattnet istället…
-
Begagnat.
T.ex. 20/30D, kitzoom (om man det är huvudsakligen vindsurffoto man vill lägga pengar på), 70-200/4L och EF1.4x extender. Borde kunna landa runt 12 papp (extendern är den som är svår att hitta begagnad).
Om man tänker sig bibehålla ett fotointresse är det stor risk att man så småningom kommer uppgradera i alla fall. Då är det bättre att göra insteget via en begagnad kamera eftersom den håller sitt värde mycket bättre (både procentuellt och ännu mer i ”förlorade tusenlappar”). Ett 2-3 år gammalt hus har redan fått utstå det mesta av värdeminskningen. När man sedan haft denna första dslr ett tag så vet man mer om vad det är man uppskattar i en kamera. Kanske är man tom så vis som Svenne och inser att kameran inte är avgörande i de flesta fall.
MEN…de erbjudande på 40D som finns nu är förstås lockande…men även om man får det huset för 10 papp så är det dryga 6 papp mer än vad man få ge för en begagnad 20D. Och om två år har 40D fallit till motsvarande pris medan 20D säkert fortfarande betingar i alla fall 2000:-. Mao, det är precis som med vindsurfingutrustning. Om pengar är en del i ekvationen är det svårt att motivera köp av det senaste.
Eller ännu ett snäpp äldre: http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=81217
Hus (10D)+2 objektiv som visserligen inte är toppklass men som kommer funka helt OK. 3500:- Då kan du köpa ett begagnat 300/4 och ändå hamna under din gräns. Många av mina bästa vindsurfbilder är tagna med 10D+300/4. -
Jag tycker iofs det är helt OK med en förening som samlar de olika vattenbrädsporterna, men kan hålla med om att det i sammanhanget (= att be folk betala in pengar) vore bra om stadgar och syfte presenterades.
-
Hur relaterar detta till VVK – Varbergs vindsurfingklubb? Samarbete eller konkurrent. Kanske kunde det vara på sin plats med lite mer info om verksamheten innan man börjar ta in medlemsavgifter.
-
Du kan ju alltid prova att lägga in vad du söker under köpes (önskat segelstorleksspann etc). Gissningsvis får du många förfrågningar eftersom det är köparens marknad i den här branchen.
-
ola-h
Medlem10 maj, 2008 vid 20:31 som svar på: Nya bomprofiler fram, vid eller snäv? Fördelar/Nackdelar?Jag ”kommer från” HPL:s hyfsat smala med ganska ”normala” bom som jag kört som huvudbom sedan 2001. Det senaste året har jag också provat både Aerons bommar + Hot Sails Mauis supersmala Supermodel. Dessa två har en sak gemensamt och det är att de ger en i mitt tycke mer vilsam vinkel för framhandens handled. Båda är nämligen lite mindre ”invinklade” där man normalt har fram handen. Jag kör alltid överhandsgrepp och då är det helt klart mer naturligt att slippa vrida in framhanden så mycket.
Men förutom denna likhet är bomamrna väldigt olika. Hot Supermodel är extremt smal. Precis så smal en bom kan vara utan att ta i seglet. Det gör den väldigt direkt. När man gör ”aggressiva”gippar bom-bom så är det märkbart hur mycket snabbare man blir med Hotbommen. Den är också extra skön vid backside-vågridning.
Aeronbommarna är på ett sett motsatsen. Visserligen är de egentligen också rätt smala om man mäter bredaste punkten, men som man lätt ser så är de bredare än normalt allra längst fram. Detta gör dem väldigt förlåtande i gippar och dylika segelskiftesmanövrar. Det bli helt enkelt lite större marginaler när man har så mycket att ta tag i fram. De logiska läsaren inser nu att Supermodel av samma anledning blir mindre förlåtande. Personligen gör jag nästan alltid bom-bom-gippar och är därmed inte så känslig för detta, men till och med för mig är märks Aeronprofilens ”hjälpsamhet”. Det är speciellt skönt att få den extra hjälpen när det är riktigt stökiga förhållanden (typ fullpower 3.5).
Supermodel hade alltså ett par trevliga egenskaper, men samtidigt tyckte jag inte att de gav mig något extra just i vågridningen. En del gillar dem för att man lättare undviker backvind i toppsvängen, men det är väldigt sällan det som är mitt problem när jag rider. Så plus-sidorna var inte värda tillräckligt för mig.
Aeronprofilen är grymt skön och jag såg egenltligen bara fördelar med den tills jag bytte tillbaka till en smal men ”normalprofilig” bom. Då tyckte jag plötsligt att det kändes mer rätt i vågridningen. Mångar års vana, kanske? Så jag bytte tillbaka till en ”vanlig” bom (Hot Playmate) och gav upp den skönare handledsvinkeln och de extra marginalerna i manövrarna.
Men min långa slalombom är fortfarande en Aeron. Och jag tror att de flesta faktiskt kommer gilla den typen av bom bättre.
-
@Svenne 464475 wrote:
Sen finns ju bevisligen den tredje ”Såga sönder nya brädor”, men den är det nog bara Jesper som håller på med. Strumpgrejen är betydligt mindre destruktiv har jag hört.
Jag har haft dragningar åt det hållet. Tänkte länge kapa bort 2cm bredd på min EVO 70, men i slutändan byggde jag en smalare kopia istället…fast ändrade lite när jag ändå var i farten.
-
”Halkskyddspeelplyen” är en speciell produkt, ej att förväxla med vanlig peelply som man har främst för att få ett slätt laminat som kräver minimalt med spackel/slipning.
Personligen gillar jag inte salt/socker som halkskydd. Hellre då fint slipdamm från pvc-skum.
-
@Svenne 464388 wrote:
Om peel ply fastnar är det för mycket epoxi redan från början och inget på ovansidan av ply:en som suger upp överflödet. Det fungerar med vanlig frottéväv, en vanlig handduk alltså.
Jag hade ingen peel ply hemma och körde därför på detta sättet. Men är inte reguljär peel ply rätt styv? Kan man svepa den runt en nos som man kan med nylonstrumpan?
@Svenne 464388 wrote:
Jag använder bra peel ply och tycker inte att det är en kostnad som gör att jag letar annat.
Vad och var köper du?
@Svenne 464388 wrote:
Damstrumpa låter mest som att Ola har ett annat begär som han inte vågar släppa ut. Men ha dem inte utanpå våtisen, då går sönder så lätt och då ser du mer ut som en slampa.
Jo, men jag påpekade ju tydligt att man inte skall blanda ihop de två garageaktiviteterna ”laga brädor” och ”ha på sig damstrumpor”. Två helt skilda böjelser om du frågar mig.