Forumsvar skapade

Sida 138 av 329
  • ola-h

Medlem
    27 april, 2008 vid 14:55 som svar på: protestlista bensinskatten!

Håller med Oåxen, att ”nischa oss” på miljö är antligen det smartaste vi kan göra. Det är bara en tidsfråga innan även de stora bovarna tvingas följa efter och då kan det jag vara trevligt att ha utvecklade lösningar av olika slag att sälja (och det kan både handla om teknik men också om mer tjänstebetonade ideer).

• ola-h

Medlem
    27 april, 2008 vid 08:14 som svar på: protestlista bensinskatten!

Argumenten ”det måste finna bättre sätt än…” och ”det finns annat som spelar större roll…” ser jag bara som undanflykter för dem som inte är beredda att göra något.

Det är hur lätt som helst att hitta mer eller mindre plausibla undanflykter av detta slag, men gemensamt för dem alla är att en kunnig person lätt plockar sönder dessa argument tämligen enkelt (som oregistrerad gör i post #43 ovan).

Jag tycker helt enkelt att det är en mer ansvarsfull hållning att istället tro på de 99.9% av alla forskare som faktiskt säger att miljöproblemen i fråga är verkliga och sedan försöka agera själv så bra man förmår. Själv klarar jag inte att skippa Mauiflygresan, men jag klarar att åka tåg istället för bil till jobbet och cykla/gå med barnen till dagis och skolan varje dag istället för att ta bilen.

• ola-h

Medlem
    27 april, 2008 vid 07:29 som svar på: Surf relaterat ämne – brädan "plogar" i bottensvängen

En intressant detalj med de två Goyabilderna är att den första är i inledningen av svängen, när seglet fortfarande är överskotat, medan bild 2 är från en senare del av svängen, när han så att säga har lagt på gas (segelpower) igen.

Calle, har du kanske några bra framgrabs som visar en hel sväng, från indroppningen till toppsvängen? Då skulle man kunna se hur seglaren först använder riggen mest som en extra fot för att hålla ned brädans framdel, men senare går över till att också använda draget i seglet för att driva igenom svängen.

• ola-h

Medlem
    26 april, 2008 vid 21:29 som svar på: Surf relaterat ämne – brädan "plogar" i bottensvängen

En samvetsfråga: hur många håller verkligen bra med rail i vattnet i botensvängen? Det är ju lätt att bli avis om man kollar på bilder på Kevin P, Levi m fl, men så fort man går ned et snäpp och detaljstuderar ”duktigast-i-viken” så är det sällan man ser en riktig fullrailbottensväng. Det är helt enkelt sjukt svårt att få till en bottensväng med mycket rail.

Istället tror jag det är bättre att fokusera på den andra faktorn du tar upp: Farten. Att hålla fart i bottensvängen – och i vågridningen i allmänhet – är mer en fråga om attityd och hur man ”tittar” än om hur mycket rail man använder eller hur man lägger ned riggen. När du ligger på vågtoppen och droppar in gäller det att verkligen fousera på att _våga_ ta med all fart du kan. Och om det inte är Hookipa eller Ponta Preta vi talar om handlar det oftast om att både ta hand om farten som vågen ger och det som seglet kan ge. Droppa in, lägg brädan sväng, och var beredd på det krafttillskott som seglet kan ge (dvs skota vara sig i för myckt för att döda kraft inledningen eller skota ut för mycket för at döda kraft i slutet av svängen).

Det som har hjälpt mig at hålla bättre fart genom vågridningen har dels varit att titta ut en bra linje som jag vill hålla och dels att liksom ”krypa ihop” på brädan lite för att vara beredd på ”språnget” som själva ”kraft fasen” i bottensvängen innebär.

Det är lite svårt att förklara, och givetvis handlar det också om en hel del tajming. För mig har det också tagit rätt lång tid att utveckla min bottensväng. Under åtminstånde de fem senaste åren har jag relativt målmedveten försökt få till en OK bottensväng genom att segla-fundera-segla-fundera etc. Oftast känns det fortfarande rätt segt och plöjande, men då och då känns det rätt OK, som i svängen på bilden nedan. Men trots att de flesta av mina svängar fortfarande är rätt usla så har _försöken_ att få till en bättre sväng inneburit att jag numer rent allmännt håller betydligt bättre fart i vågridningen vilket gör det väldigt myclet lättare at utnyttja vågen bra både när det gäller sega Apelviksvågor i onshore och dryg mast i cross off på Maui.

Så, mitt bästa råd handlar nog egentligen inte om detaljer som rigglutning, framfotstryck etc utan snarare om att verkligen försöka fokusuera på fart och linje när man rider sina vågor. När man gör det så tror jag detaljerna kommer av sig självt så småningom.

• ola-h

Medlem
    26 april, 2008 vid 20:53 som svar på: protestlista bensinskatten!

@Oregistrerad 461103 wrote:

Bilen är mer nödvändig än en flygresa till Hawaii! Det tar för lång tid att gå till jobbet!

Det tar iofs rätt lång tid att simma till Hawaii med. Fast det är klart, man kan ju segla dit – så sliper man den extra fraktkosnaden på prylarna

• ola-h

Medlem
    26 april, 2008 vid 10:48 som svar på: protestlista bensinskatten!

@jOHNjRAMBO 461018 wrote:

Ingen människa tycker att det är bra när något kostar mycket, speciellt inte när de drabbar dem själva..så jag undrar vad det är för fel på dig;) eller vad du har som inte vi andra har? för något är det..om de så är en skruv mindre, haha. skämr å sido.

Jag tycker inte heller det är kul att betala dyrt för drivmedlet och skulle _personligen_ helt ha gratis bensin. Men min poäng är att jag inser att hög drimedelskostnaden kan vara ett sätt att minska bilåkandet (även för mig själv) något som vi nog alla kan vara överens om vore bra för miljön.

Det handlar helt enkelt om att vara beredd att ta personliga försämringar av olika slag för att (på sikt) få förbättringar för alla.

Det är precis den inställning du ger uttryck för som jag menar är problemet – att bara sätta sina egna ”nöjen” i främsta rummet och inte se till helheten.

• ola-h

Medlem
    26 april, 2008 vid 08:18 som svar på: protestlista bensinskatten!

Trots att jag kör mycket bil tycker jag nog att det är bra att det kostar. Kanske får det mig att köra mindre, köpa bränslesnålare bil, köra bränslesnålare etc, vilket i så fall är bättre för miljön.

Jag tror VÄLDIGT mycket av bilkörningen handlar om personlg bekvämlighet snarare än att ”man måste”. Som jag ser det handlar ”uppror” som detta mer om att många personer har svårt att värdera fördelar på ”gruppnivå” (miljön etc – något som berör oss alla) relativt nackdelar på personlig nivå. Att bensinupproret sedan försöker sig på argument som också handlar om ”gruppen” (jobben etc) är snarast bara ett retoriskt trick eftersom det underliggande argumentet (att de hel enkelt vill köra bil – billigt) är så dåligt att de inte ens internt kan använda sig av det.

• ola-h

Medlem
    24 april, 2008 vid 20:26 som svar på: PWA Guincho framflyttat

Shit, jag som brukar åka ner och titta och ta ett par goda espresso och nån lite cerveja på terassen. Det får väl bli lite arbete bakom skärmen samt i Jonas brädverkstad istället i år.

• ola-h

Medlem
    23 april, 2008 vid 20:22 som svar på: Tekknosport äger

Tekknosport jäger…

…skulle väl rubiken vara?

• ola-h

Medlem
    22 april, 2008 vid 07:37 som svar på: Böjd mastförlängare, slänga eller bända?

Som sagt: om du lyckas böja tillbaka den kommer den vara svagare. Då är frågan helt enkelt om du tycker det är OK att chansa. Om du tycker det så kör om du inte tycker det får du skrapa ihop till en ny.

Fast Kinetics förslag att kapa och göra en kort förlängare tycker jag verkar vara det bästa (förutsatt att den inte är böjd långt ned. Men det är ju jag…

Men om vi kämpar på lite kanske denna tråd kan bli like ”intressant” som den om hängselelinornas längd.

• ola-h

Medlem
    21 april, 2008 vid 14:54 som svar på: Böjd mastförlängare, slänga eller bända?

Med STOR sannolikhet kommer röret vara MYCKET svagare om du böjer tillbaka det. Så även om du skulle lyckas fixa själva böjningen så är frågan om du tycker det är värt priset att kanske nästa gång få en simtur.

• ola-h

Medlem
    21 april, 2008 vid 13:25 som svar på: Stubbie som wave/freestyle

Nu suger jag visserligen på freestyle, men i princip tror jag ändå fsw-brädorna är bättre att köra freestyle på. Det känns som rockerkurvan är lite mer lämpad för freestyle med (i allmänhet) mindre kurva i nospartiet. Bredden skall man nog inte stirra sig blind på. Å andra sidan så surrar de som kan freestyle på rätt bra med vilken bräda de än har under fötterna, så är det bara tillräckligt med vind och du har lite koll på poptekniken så funkar nog det mesta hyfsat.

Dock tror jag det är ganska svårt att få en bräda att funka i vågor från 4.0-5.7. Du får vara en riktigt kraftkarl för att kunna hantera en 62cm bred 95-litare acceptabelt på vågen med tryck i 4.0.

Vad väger du förresten? Och hur mycket (gärna) seglar du vågor relativt freestyle och ”B&J”? Brädval handlar alltid om kompromisser och det bli ännu tydligare om man bara skall ha en. Då gäller det att veta var man kan tänka sig att kompromissa och var man vll ha optimal prestanda.

• ola-h

Medlem
    18 april, 2008 vid 20:24 som svar på: Locosys GT11

Om du tar vägen förbi Örebro bjuder jag på fika om du fixar min GT 11. Har ingen PC, bara mac och vet inte hur jag skall få in senaste drivrutiner.

• ola-h

Medlem
    18 april, 2008 vid 13:39 som svar på: EVO 70+80 eller 70+90?

Nice! Du får återrapportera när du kör dem.

• ola-h

Medlem
    18 april, 2008 vid 09:29 som svar på: Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?

Tester är ju tester och de har sina givna begränsningar. Men jag tycker nog att SURFs beskrivningar ofta är helt OK. Inom en testgrupp skapas det ofta vissa ”ideal” som kan göra att bedömningarna blir lite speciella och ”smala” men så är det ju med alla tidningars testgruppen och jag tycker nog SURF står sig bra.

Skall man ta fram sin lite skeptiska sida är de ju värt att komma ihåg att en ”hype” som twin fin är något som tillverkarna vill tjäna pengar på, men också något som tidskrifterna vill tjäna pengar på. Det blir lika viktigt för tidskrifterna att ”positionera sig rätt” som det är för tillverkarna. Så vem i hela världen skall man lita på…

Sida 138 av 329
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA