ola-h
Forumsvar skapade
-
Jag har knåpat ihop en hel massa hjulvarianter till min trippelbag utan hjul. Första kruxet är att man vill kunna lägga kontruktionen i boardbaggen utan att den krossar andra prylar därinne. Andra problemet är att när man kör över saker och det blir lite stopp (på ena hjulet) tenderar skiten att vrida sig eller på annat sätt komma ut läge. Så idealiskt vill man ha en rätt lång monteringsplatta.
Jag har trixat med plywoodplattor och diverse olika hjul och sedan monterat med spännband runt hela bagen. Dock skulle jag säga att den lösning som funkat bäst är min senaste variant. Då tog jag en skatebord för kids och vände hjulen åt andra hållet. Sedan drog jag ett dubbelts spännband runt ett hjulpar, runt baggen och sedan runt det andra hjulparen. Ibland vred sig det hala, men med lite försiktighet var det helt ok. Dessutom lätt, billigt och enkelt.
Det är en väldigt stor fördel att kunna ha hjulen mitt under bräda istället för i änden som de flesta baggar har. Då behöver man bara styra och inte bära halva lasten. Enda baggen jag sett med hjul mitt under är Hots boardbag och det finns inte längre. Den hade ett gäng svirvlande skateboardhjul under hela baggen så man kunde liksom dra den hur som helst. Hjulen satt med någon clipsanordning så de var enkla att ta bort.
-
@adde 251538 wrote:
…men inte heller så lätt att manövrera vid Åsas yttre i 15 m/s VSV?
/addeFast yttre Åsa är iofs antagligen Sverigen mest lättfilmade spot om man bara simmar 30m ut till ön och filmar från den. Borde vara en baggis att packa kameran så den klarar den simturen. Väl ute kan det bli lite stänk, men inte mer än så. Konstigt att ingen filmat från ön, faktiskt. Borde bli grymt intim känsla.
-
Å andra sidan, om man jämför 76:an med 101:an så är det mesta väldigt likt och det är mest 10cm längre utdragen nos som skiljer dem åt. Så jag tycker nog ändå inteman kan kalla dem tvåolika linjer, Jag har dock funderat lite på varför man inte bara gjort alla brädor korta som de längre iSonicarn. Den enda anledningen jag kan tänka mig (förutom den mer empiriskta anlednignen att de brädor som gått i produktion helt enkelt var de bästa av 60 prototyper… oavsett vad förklaringen är) har att göra med bredden. Jag är visserligen inte mycket till slalomseglare, men när jag seglar iS101 (kort, lågt scoop) i chop så tar jag liksom choppet på den lilla extra rundningen i outlinen som den korta nosen skapar. Man kan säga att man ersätter böjen i scoopet med böj i outlinen. Därför blir det inga dyktendenser trots väldigt platt scoop. Men på smalare brädor blir det svårt att få tillräckligt med kurva i outlinen även om man kortar dem. Därför kanske det har visat sig bättre att behålla dem lite längre.
-
Jag skulle nog tolka det hala som att 86 och 96 går än mer mot ”iSonic-hållet” än sina företrädare, dvs blir mer lika de större iS i karaktären. Ian Fox, som är duktig på att kommunicera skillnaden mellan alla storlekarna, pratar ofta just om ”maximum efficiency” när han jämför t ex iS101 med 94:an. Läser man mellan raderna i några av de omfattande svar han gett på Starboardforumet så verkar han mena att de större iS-modellerna blir klar effektivare i svag vind och hanterar större segel bättre men samtidigt klarar minst lika mycket ”kraft” dvs går att hålla effektivt även när det brallar i. Dock brukar han också skriva att det krävs lite ”animal style” för att kunna segla fort på dessa brädor när man är rejält överriggad, så för lättare seglare eller de som seglare mer på finess kanske de mer klassiskt inspirerade iS-modellerna är bättre när det bralla.
Kanske är det därför som 96:an nu hamnat aningen närmare 101:an – för att ge en bra valmöjlighet just i ”brytpunkten” mellan de två designerna. Man kan nog tänka sig att även 86:an blivit lite ”större” och därför kommer 76:an väl till pass för de som tidigare körde 87 som hårdvindare.
Typ….
-
Håller med Knatte. Bättre att satsa på 7.5:an först om man är ute efter att få fler dagar på vattnet. Är man ute efter att byta halvmesiga vågdagar med 5.3 mot fulltryck slalom så är 6.5 ett pra alternativ, men då skulle jag också gå på en klart mindre bräda än 100l. Jag har t ex en 76-liter slalom som jag med vana från vågseglingen finner extremt effektiv. En storlek större (dvs typ 85l) kan nog också vara bra om man siktar på detta alternativ.
-
@Kamaaina 404576 wrote:
Tjena,
Har seglat i massa år nu och spenderat mycket tid i vågor, men har nu börjat leka med iden att köpa mig en slalom bräda och satsa lite på fart.Eftersom jag är helt lost i slalom utrustningen så har ni nu chans att på denna sidan rekommendera utrustning till mig. Allt i från segel storlekar, bräd storlekar, märken osv godtages.
Jag väger ca. 70kg och kommer nog med stor sannolikhet fortsätta segla mina vågbrädor 68 & 78L upp till 4,7/5,3 eller så.
”That would be me”… du väger som jag och har motsvarande vågbakgrund och liknande vågutrustning som jag mestadels kör. Jag tog steget att också ha en slalombräda förra året. Så jag kan försöka svara på dina frågor:
@Kamaaina 404576 wrote:
1) Skulle ni rigga 5,5 vågsegel och race segel vid samma vindar, eller tar man generellt ett större segel när man rejsar?
Jag kör minst en kvadrat större ”race”. Har iofs inget cambersegel men har/har haft ett par rätt extrama speeedsegel med bredmastficka utan cambers samt rena freeridesegel. Men när mitt 6.6 speed börjar kännas lagom utfyllt så seglar jag lätt 5.5 våg eller mindre.
@Kamaaina 404576 wrote:
2) Har inga planer att segla större än 7kvm, vilka vindstyrkor pratar vi då???
Jag har extremt dålig koll på vindstyrkor. Mäter aldrig. Grejjen är att med ”rätt” 7.0:a och en bra slalombräda på typ 90-100 liter kommer du plana väldigt tidigt (en bra bit under 10m/s) och till en början är det skoj. ”Problemet” (för mig, och jag tror de flesta andra) med slalom att efter detta ”nyhetens behag” med den tidiga planingen så blir lättvindsseglingen rätt tråkig och man söker bara dagarna med med drag. Det gör att vindregistret skjuts uppåt, men inte så högt som till 12-15.
Baserat på mina egna erfarenheter skulle jag nog ändå gå på lite större än 7 kvadrat, typ 7.5. Jag har kört en iSonic 101 och 7.5 är långt ifrån max på den utan snarare mitt i sweetspot. EN 7.5 och en 6.5 skulle nog ge dig bra register.
Sedan är frågan om hur liten bräda du vill ha. Jag har inte känt något som helst behov att köra större än min 101:a. Om du vill ha en max allround slalombräda tror jag du skall välja mindre, typ en 85-90. Men om du vill hålla slalombrädan som ett komplement till vågisen så är nog 101:an mitt i prick. När den börjar kännas stor med ett anpassat 6.5 segel så kör du lätt 5.0-5.3 våg.
-
…och man vill ju i så fall att seglet skall vara så rynkfritt som möjligt när det är normalt vindbelastat, inte när det ligger på land. Ett test man kan göra är att (när seglet ligger på marken med bommen på) be någon hålla ned masttoppen mot marken samtidigt som man själv trycker ned mastfoten mot marken. Detta simulerar ned sidböjning av masten som uppträder när man får vind i seglet. När man ser seglet i detta läget brukar det också vara enklare att se om man behöver justera trimmet lite.
-
Det är (normalt) exklusive greppet, tror jag. TIdiga kolbommar låg inklusive grepp runt 34mm, de lite smalare som sedan dök upp var ofta på ca 32mm. Skillnaden däremellan är dock märkbar. 32mm kan väl anses som standard idag och motsvarar i regel ca 29mm rör. Aerons ”tjocka” alubom är 32/29. Deras kolbom tjänns verkligen tunn i greppet och den är 29.5 inklusive grepp (dvs troligen ca 26.5 rör).
-
Ser fram emot filmen. Trailern var cool.
-
OK, jag fattar principen med linorna. Men byxorna?
-
Faktum är att jag såg Kauli Seadi segla Hookipa i speedos i sann brasiliansk anda. Naken är inte min grej, då föredrar jag att vara iförd bar underkropp. Med beklädnad på överkroppen tycker jag underkroppen framhävs på ett mer intressant sätt. Men kajtarna gör ju liksom tvärtom och tar på sig extra byxor.
Skål.
-
Nej, Deep Tuttle var ju hans fru. Varifrån tror ni annars Mini Tuttle kommer ifrån.
-
Det kan gå bra med alternativa master med, men det finns faktisk kombinationer som verkligen inte blir bra. Till ett segel på 4 kvadrat behövs i regel en kort mast, 370cm. Visserligen går det oftast rent tekniskt köra med en längre mast (4m) med hjälp av så kallad variotopp på seglet men det blir lite stelt.
Jag föreslår att du frågar igen och ger info om exakt vilket segel du skall köpa samt vilke övriga prylar du har eller tänker dig att köpa. Gärna också din ”nivå” som seglare (jag får känslav av att du är lite yngre och seglet i fråga kommer vara ditt ”standardsegel”, stämmer det?). Med mer info blir det lättare att ge vettiga råd om mastköpet.
-
ola-h
Medlem8 augusti, 2007 vid 08:48 som svar på: Perfekta videokameran att skaffa om en inte för lång tid framåt@dude 403473 wrote:
…
Jag tar nog och väntar ett år till före jag köper någon ny kamera i alla fall……
Varför inte kolla efter begagnat. Finns mycket high-end prylar till vrakpriser. HD är väl knappast ett måste. Jag håller med de andra om att det är viktigare att lära sig filma än att ha rätt prylar.