ola-h
Forumsvar skapade
-
Tack, tack. Och tack fotografen som lade tid på detta hedersuppdrag. Min egen kamera kom aldrig upp – istället 8 timmars segling mestadels hyfsat överriggad, så kroppen känns fortfarande lite mörbultad. Kul vågridning var det i alla fall, trots att det var lite glest mellan de fina vågorna och att det inte var så stort. Det var segling riktigt nära land och det gick nog åt några decimeter fena räknat på alla seglare.
-
@Rasmus_W 395071 wrote:
Funkar verkligen det? När jag tänker på den metoden så ser jag mest framför mig hur pryl efter pryl far iväg och i värsta fall blir man liggande i vattnet utan nåt att flyta på. Jag har hört talas om en kille som försökte sig på att rigga ner, på Roxen, och det slutade inte bra. Han började med att koppla loss seglet från mastfoten med resultat att seglet sjönk. Han hade tur och klamrade sig fast vid brädan men en bräda utan rigg sticker lätt iväg, hade han tappat taget om den så hade han nog inte fått fatt på den igen.
Min taktik har alltid varit att ju mer grejorna sitter ihop, desto bättre. Ett segel som är någorlunda riggat funkar som ett drivankare och hindrar brädan från att sticka iväg, och så har man mer grejor att hålla i. Fast jag har aldrig råkat ut för något rejält haveri. Fenan gick av på min vågis för nåt år sen men det räknas inte, det är inga större problem att segla utan fena, mer än att man tappar höjd som fan.
Med lite motström och/eller rejäl motvind kommer men helt enkelt inte inåt om prylarna sitter ihop (om man nu inte har turen att bli spolad in) och då kan alternativen vara att rigga ned eller dumpa riggen. På plattvatten bör det vara en barnlek att rigga ned, men givetvis krävs viss eftertanke. Man kan ju t ex inte släppa brädan lös hipp som happ. Jag har riggat ned i rätt stora brytande vågor (>3m), och det var lite jobbigt men gick bra till slut. Under ”arbetet” band jag bommen i fotstroppen, mastförlängaren fick sitta kvar i brädan. Svårast var att få ur den brutna masten ur seglet samt att sedan lyckas rulla ihop seglet eftersom man blev tokspolad vad 12:e sekund.
Att inte rigga ned var i det fallet uteslutet eftersom jag drogs utåt med en ström rätt snabbt. Tog väl ca 30 minuter att få ordning på prylarna. På plattvatten börde det gå på 5 minuter
-
Gjorde alltid bakåtloopar i min snurrkontorsstol förut. Kanske är det för att min kontorsstol inte längre snurrar som mina landade bakåtatar inte blivit fler.
-
Hmm, du verkar ha ambitioner att snabbt komma över nybörjarstadiet och har dessutom någonstans i bakhuvudet användbara erfarenheter från 20 år sedan. Med 72 kilo på vågen är det då långt ifrån omöjligt att helt enkelt köra vidare på den 105-litare du har. Jag tror inte det tar många dagar innan du får koll på riggdragningen och att sedan segla den mindre brädan sätter nog precis lagom press för att utvecklas.
Dock, med en större bräda blir antalet dagar med planing klart större och det blir roligare att köra under planingströskeln. Så år det perspektivet är nog 120-130 liter bättre. Dessutom vill jag hävda att 7.6 på 105 liter är en för svår kombination för nybörjare. 6.5 hade varit bättre till den brädan. Med en större bräda blir 7.6:an mer naturlig.
-
Shit va’ han rippar. De där noseride-grejjorna borde man kanske öva på.
-
Spännande. Du fick dumpa hela riggen, alltså? Eller lyckades du simma in med prylarna?
(I vågsammanhang brukar man vid haverier försöka rigga ned i vattnet, lägga sig på prylarna och sedan paddla, men det är ju en bedömningsfråga huruvida tiden det tar att göra detta kommer göra att man kommer för långt ut för att sedan orka paddla in.)
-
@Svenne 394505 wrote:
För en vacker dag packar jag surfbussen och rullar ner dit, och då vill jag uppleva samma Varberg som ni västkustare har gjort hittills.
…fast kanske med lite artificiellt skapade långa, branta peelande vågor som extra krydda.
-
@Ola_P 394439 wrote:
Har inte testat med convertern monterad, men det borde inte vara några problem.
Jag var först påväg att köpa bara kamera blocket (innerväskan), men kom fram till att hela ryggan borde gå att få med som handbagage när man flyger.
Men i värsta fall får man väl checka in resten av ryggsäcken och plocka ur innerväskan samt dator och ta dom som handbagage.Jag har alltid fått med hela min Reload (med hela kamerautrustningen + dator, säkert över 20 kilo) som handbagge, så en squencerygga bör intevara några problem om du nu inte har massa andra handbagage också.
Reloaden passar för övrigt perfekt i ”overhed compartment” i och med sin rätblocksaktiga form.
-
Inga seglingsbilder från Skånetrippen (som varade en dag). Lödderup var riktigt svårseglat. Först ett stors vindhål (helt enligt progonsen) vilket gjorde att jag guppade ut med 4.5. Det var helt löjligt strömt och dessutom seglade jag själv. Fick någon lite våg på invägen men tappade minst 500 meter höjd trots ren sidvind och inga vurpor. Gick tillbaks längs stranden och sedan kom vinden igen, säkert 17-18 meter. Seglade lite med toköverriggad 4.5 men även om det var OK vågor så var det helt enkelt lite för läskigt för mig med strömmen, speciellt eftersom jag var själv och inte kände till stället. Hade man tappat prylarna (stor risk) hade man nog varken kommit ifat dem i vinden eller orkat simma in. Så, det blev en kort session.
Iställer åkte jag framåt kvällen till Borrby. Riktigt fina vågor, speciellt vid norra udden, me tyvärr för lite vind för att jag skulle ta mig ut (försökte ett par ggr). Det blev lite SUP istället alltmedan vinden avtog änu mer och så småningom även vågorna. Jag lyckades faktiskt paddla ut genom vågorna efter ett tag, men fick egentligen ingen riktigt bra ride på någon av de stora. Extremt kul att vara ut i breaken och paddla dock – räddade dagen, faktiskt.
En bild vy-bild på Löddderups strandbad samt ett par bilder från Borrby finns på:
-
Jag tyckte faktiskt inte det var särskilt trångt. Apelvikens geografi gör ju att man liksom kan segla lite varsomhelts – ingen tydliga linjer direkt. Rätt lagom med folk i torsdags, tycker jag (som seglade helt ensam i tokström, stora vågor och rejält med vind i Lödderups strandbad dagen innan).
-
Hmm, så som du beskriver det, Carrera, är också så som jag misstänker att det var. Om campingägarna var lite smarta skulle de istället gå en bit tillmötes. I och med att husbilar blivit så populära på senare år är det ofrånkomligt att det blir många som inte vill stå på campingplatser (både husvagn och tält är lite svårare att komma undan med i bebyggt område). I Europa är det vanligt med uppstllningsplatser för husbilar där men betalar en mindre peng, men i gengälld då också får vatten och el (men inte övriga campingbekväligheter). Campingen i Klitmöller erbjuder surfare att för en mindre peng få stå på en grovröjd plats utanför, då utan el och vatten, men med tillgång till campingens faciliteter som dusch mm (med minimal administration, det är mer eller mindre en samvetsfråga om man betalar eller ej, men många gör det just för att det tycer det är en schysst ide).
Om nu campingen vill få lite bättre koll på vildcampararna skulle de försöka erbjuda någon liknande. Du har man ju som surfbum några alternativ: antingen stå på en bra plats, pröjsa lite men också få lite för det eller att gå på den snåla linjen men då kanske också få åka en bit bort från stranden för att hitta lämplig sovplats (vilket ju alltid går).
Jag tycker iofs att det är viktigt att man även som ”dagsgäst” kan få en hyfsat bra plats vid havet när man skall vindsurfa, men som någon sa, minst 90% av vinddagarna är det ju så dåligt väder att det inte är några problem att hitta parkering.
-
Kul. Jo, Guincho är lite speciellt och rätt svårseglat innan man vänjer sig. Fick duktigt med stryk första dagen förra året. I år var det ilfart från flyget och rätt ut på vattnet för kanske tre timmars segling innan mörkret och det var inte riktigt läga att slösa bort det på spolningar. Med lite mental förberedelse så gick det faktiskt rätt bra redan från starten. Men då var det mesig 5.3 och rätt OK sidvind och inte pangdrag i 4,0 eller 3.5 som det ofta är.
Funderar på att skaffa en inredd buss och ställa hos Jonas i Estoril. Då skulle man kunna dra ned på prognos, stanna tre-fyra dagar och definitivt få mer segling för pengarna än vid desperata trippar runt halva Sverige i jakt på något stackars lågtryck. Körde väl drygt 150 mil förra veckan (och fick iofs lite segling också). 9 man delar på en buss, så flyger man ned max tre åt gången. Jonas administrerar bussen och får använda den fritt när ingen annan är nere. Jag kan tänka mig att låte lite prylar ligga där nere också – det är rätt tight att få med vad som krävs för att täcka upp alla Guinchoförhållanden på 32 kilo max flygvikt.
-
Ah, en Sequence. Jag har en själv som jag kom över billigt begagnad. En grym produkt, tycker jag. Jag använder ofta bara innerväskan som blir ett extremt litet tight paket för det allra nödvändigaste (dvs mitt 300 får stanna hemma, skall det med får hela Reload:en åka med). Jag får ned huset, 70-200, 1.4x, 2.0x, 24-70, blixt, samt lite minneskort, extrabatterier mm, men då är det fullt. Jag får dock ned huset med 70-200 och 1.4x monterat, vilket är bra.
Du borde få ned ditt 300 monterat på huset, men det blir kanske tight att ha konvertern på (om du har någon).
-
Det borde dras ihop ett möte mellan kommun några vältaliga och insatta representanter för vind/kite-surfarna samt campingplatserna. Nu känns det lite som det är mest gissningar om vilka argument som finns för än det ena och än det andra.
-
Speciellt om man ändå mest skall visa bilderna på webben i max 900x så är det klar overkill att gå på dyra prylar.
Förresten, det sägs ofta att det är bättre att satsa på bra optik istället för bättre hus, men i digitalåldern tycker jag inte det är lika sant längre. Lite högra upplösning ger bättre möjligheter till beskärning (=digitalzoom) det kan om man inte skall printa megaförstoringar i viss mån ersätta ett längre dyrare tele. Bättre brusegenskaper ger möjlighet till att köra högre ISO vilket i viss mån kompenserar för sämre ljusstyrka hos objektivet. Och framför allt gör en snabbare kamera (speciellt map att man inte behöver vänta så mycket på full buffert som på 300D) att man oftare är redo när det rätta ögonblicket öppenbarar sig.
Så, ganska ofta kan ett bättre hus faktiskt betyda mer än ett bättre objektiv. Men som vanligt beror det på vilka prylar man jämför och vad man skall ha prylarna till.
Men, men… att det är så många vindsurfare som faller i fotoprylträsket (också)… Är det kanske så att de som orkar hålla på med vindsurfing har ett speciellt förhållande till prylar överhuvudtaget?