ola-h
Forumsvar skapade
-
Om man nu skall räkna på det så tycker jag inte man kan bortse från värdeminskning och räntekostnader (eller motsvarande). Men om du betalar ungefär samma pengar för din buss oms du kan sälja Ibizan för så går det väl iofs på ett ut.
Alternativet till att husbilsregga är att köpa en lång buss och sedan regga som lätt lastbil (pers.bil typ 2 heter det kanske nu). Det krävs ett minst 170cm långt lastutrymme och lastgaller, men med den långa modellen så får du ändå plats med en sätesrad bak. Många långa dieslar är redan reggade på detta sätt.
-
Jag har iofs ingen 7.8 och är inte någon kompetent speedare heller, men med min 7.5:a kör jag 34-fenan rätt ofta. Däremot har jag vissa funderingar om huruvida det verkligen är snabbare att gå på ”så liten fena som möjligt”. Jag har inte testat tillräckligt mycket för att veta, men ibland känns det som att med en större fena (40 i mitt fall) så kan jag få upp brädan i ett lite friare trim på slören. Kanske har du rätt i att jag helt enkelt kör för sakta (typ 28 knop) för att 34:an skall gå riktigt bra.
-
@fredrik.ygge 386321 wrote:
… En stor person kör med stort segel i hårdare vind => högre fart än en lättare person med samma segel (då i lättare vind). Högre fart betyder att man kan ha mindre fena (och ta höjd etc. ändå).
Man får också ta hänsyn till att det i många fall är så att fenan måste vara tillräckligt stor för att klara accelerationsfasen när det går saktare. I det läget spelar seglarens vikt rätt stor roll eftersom det är svårare att acclerera upp mer massa. Så, även om man vid en viss fart huvudsakligen skulle kunna matcha en viss fenstorlek till en viss segelstorlek så är alltså min hypotes att tyngre seglare behöver lite mer fena för att kunna acclerera effektivt.
I praktiken kanske det är så att dessa två effekter i princip tar ut varandra.
-
Den ser rätt ”special” ut. Vilken surfshop som helst borde dock kunna skicka en i ett bra om du betalar med kort.
Ola H.
-
Om det är kraft i vågorna gillar jag inte att hålla i masttoppen eftersom det ofta finns diverse ”ojämnheter” där. Om (när) prylarna rycks ut händerna på dig kan det bli skador. Tricket att vira in handen i masttopsremmen ser jag som direkt farligt om det är ordentliga vågor. Om jag väl ligger i vattnet när vågen tornar upp sig brukar jag (som många redan tipsat om) trycka ned seglet under vattnet och sedan ta tag ungefär en tredjedel ned på masten – ibland försöka knipa åt både man armar och ben. Jämfört med att hålla i masttoppen är det då också lite mindre risk för mastbrott. Klarar man inte att hålla i prylanra på det sätten så är det nog inte meningan att man skall hålla i. Ofta är det som gör att man släpper mer en slags panikkänsla än att man verkligen inte kan hålla kvar.
En annan reflektion är att mna oftare får mer stryk när man redan ligger i vattnet och vågen kommer än när man kraschar i själva vågen i vågridningen – ännu ett skäl att ladda i ridningen istället för att speeda ifrån och sedan hamna utan fart på fel ställe.
-
Jag håller med Jeppe även om jag inte riktigt nått hans nivå när det gäller verkligt intellektuellt utnyttjande av spolingstiden.
Däremot är det ingen tvekan om att spolningar hör till vågseglinen. Det är till och med nästan så att en bra dag i vågorna lite definieras av om man fått några rejäla spolningar eller ej. Det visar liksom att det både varit förhållanden nog och att man satsat nog.
-
En aspekt av det hela är hur angelägen du är att få ut den extra prestandan från iS. Har du koll på stropparna idag och berädd att inledningsvis lägga lite tid på att jsutera tekniken för att passa iS-brädan så tror jag itne det blir problem. Om du däremot vill kunna känna dig helt bekväm och får ut max av brädan på stört så kanske en freeride blir bättre.
Nu slalombrädor som iS dykt upp så tror jag freeridebrädorna kommer gå allt mer åt det hållet. I Starboarprogrammet kan man t ex jämföra Carve och S-type. Carve är sedan många år väldigt framgångsrika freeridebrädor, men i praktiken kommer nog ändå de flesta gilla S-type bättre. Om man gillar tester kan men t ex kolla på SURFs test för att se detta. S-type är bättre på allt förutom möjligen avslappnad segling med taskigt med drag i seglet. Bräddesign-folket har helt enkelt blivit bättre på att få ihop olika egenskaper i samma bräda. Jag tror framtidens freeridebrädor kommer glida mer och mer åt prestandahållet och hämta rocker mm från slalombrädorna.
-
Mellan 2006 och 2007 är det ingen skillnad i ”shape” utan enda skillnaden är den nya lite mörkare ytfinishen. Däremot har det varit små, små variationer mellan olika produktionsomgångar. Inget som direkt märks. Till 2008 kommer fenorna bli, aningens, aningen styvare. De 08:or jag har är handplockade för att vara så mjuka som möjligt, och de ligger så vitt jag kan bedömma väldigt nära de tidigare versionerna (jag köpte dock upp fabrikens kvarvarande lager av 2006:or och 2007:or ifall de styvare inte kommer vara lika sköna, så jag har några reserver av varje storlek av de gamla (vill dock ej sälja…)).
-
Mycket bra poäng Thomas. Jag har en del minnan liknande det där om att står på parkeringen efter och vara sur pga att seglingen inte gått som man velat. Dessa börjar dock blekna. Vändningen var en gång jag kom upp efter en visserligen helt OK session i Guincho. Jag var (som vanligt) grymt trött, hade lågt blodsocker och tjurade dessutom till lite i sandstormen pga diverse små motgångar i nedriggninsprocessen. Så, jag var helt enkelt lite sur när jag kom upp till min fru som satt i bussen. Hon undrade då varför jag seglade om jag inte tyckte det var kul.
Det var en liten kommentar i förbifarten, men det fick mig att tänka till rejält. Jag hade ju haft kul, men låtit oviktiga detaljer liksom förstöra känslan. Efter den gången är jag i princip alltid glad efter surfet och låter egentligen inte om seglingen har gått bra eller ej påverka detta. Givetvis är det lättare att vara sådär riktigt euforisk om man fått några klockrena läppträffar eller satt en skön bakåt jämfört med om man avlutat seglingen med en bruten mast och någon timmas paddling in, men till och med i det senare fallet fokuserar jag på att det faktiskt är ett privilegium att få segla vilket ju är det roligaste jag vet. Allt annat är detaljer. Att vara ute och kämpe en del dåliga dagar är nog dessutom en förutsättning för att få de där riktigt bra dagarna också och det gäller både dåliga förhållanden, dåligt trim och dålig segling från min egen sida. Numer är det här tänket liksom helt naturligt för mig och inget jag behöver fokusera speciellt på. Det har gjort min segling både roligare och souligare, skulle jag säga.
Men om jag skall gå tillbaka till Mats originalinlägg så håller jag verkligen med om att vindsurfingtidningar suger jämfört me surf-dito. Även för vindsurfingen blir jag 10ggr mer inspirerad av av bilder och reportage i en bra surfblaska än jag blir av de oftast rätt tråkiga vindsurfingtidningarna.
-
Jag har en iS101, men väger å andra sidan bara 68, så det kanske motsvarar en 115 för dig. Jag har i princip ingen slalomvana, men seglar mycket våg, så jag har hyfsad OK på fotarbetet och så. Det jag skulle säga om iSonican är att den liksom både är lättseglad och svårseglad. Det som gör den ”svår” är att det innan man är van är rätt tekniskt att komma i stropparna (som sitter långt bak och långt ut) och det enda effektiva sättat att segla brädan är att komma i stropparna direkt. Att som på en mer freerideinriktad bräda liksom gradvis flytta bakåt och glida i stropparna funkar inget vidare. Det här gäller både i marginella förhållanden (att komma igång tidigt handlar om mycket om att komma i stropparna och få tryck på fenan) och med i förhållanden med mer vind (man måste i båda stropparna direkt för att få kontroll på brädan).
Men när man väl står i stropparna och seglar brädan är den oerhört lättkörd, skulle jag säga. Den är helt enkelt väldigt balanserad och det är lätt att känna hur brädan vill bli seglad för att gå fort.
När det gäller segel så är det säkert så att man inte får ut max av brädan om man inte har extrema slalomsegel, men jag har kört brädan med alla möjliga segel och den funkar faktisk mycket bra även med freeridesegel. Det är en bräda som är extremt lättdriven och inte allt kräver mycket tryck för att gå iväg. Dessutom är brädan så pass ”stabil” att man även i lite mer vind kan klara att hantera ett segel som inte är lika superstabilt som ett slalomsegel. Jag skulle alltså säga att det är lite av en myt att brädan kräver extrema segel. Jag har bland annat kör min iS med det supermjuka och inte ens helt genomlattade seglet Hot Superfreak (7.0) och det var grymt skönt. Man kan iofs fråga sig varför man skall ha en så passs prestandaorienteradbräda om man ändå inte går hela vägen och skaffar ett prestandaorienterat segel, men om man har koll på stropptekniken tycker jag iSonic är så pass lättseglad och rolig att man faktiskt kan ha den som mer freerideinriktad bräda. Den är t ex väldigt naturlig att jippa med. Kanske inte lika bra som en bra freeride, men ändå väldigt enkel och smidig i gipparna.
De mer freeride och supercrossinriktade brädorna du nämner kommer vara avsevärt enklare att komma i stropparna med men inte alls vara lika lättdrivna och effektiva. Gippar tror jag man i princip kan lära sig lika bra på en iS, men just stropptekniken ÄR helt enkelt avsevärt mer komplicerat. Tror du att du kan bemästra den så tycker jag iS är ett bra val. För mig gick det snabbt att få hyfsad ordning på denna teknik, men som sagt är jag en ganska erfaren vindsurfare rent allmänt, även om jag inte just seglat slalombräda.
-
Testa att jippa utan att ta ur fötterna i stropparna och segla sedan vidare switch. Inte bara är det bra switchträning utan det är dessutom bra jippträning
-
@joth 384865 wrote:
Och den dummaste av frågor kan tyckas men du har kollat så kabeln verkligen sitter i GPS:en ordentligt? Den skall tryckas i hårt.
En bra fråga. Jag var helt säker på att det var först det ena sendan det andra problemet och slutligen att själva porten på GPS:en var trasig. Det hela löste sig dock när jag tryckte i kabeln ordentligt. Till mitt försvar kan jag säga att INGEN kabel jag stött på varit så svår att trycka i. Efter första gången är det dock inga problem.
Så, kolla att kabeln sitter i.
-
Bra att de tar ansvar för sina misstag i alla fall, det finns säkert andra liknande historier som inte uppdagas. Jag saknar dock en skojig gör-det-själv-lösning som när man skulle fixa till sina segel med hjälp av ett rakblad.
-
OK, ni har säkert rätt. Grejjen är att när det är bra med vind seglar jag oftast vågor och även om man teoretiskt kunde tänka sig att ta en sväng förbi Torkelstorp när man ändå är i Åsa så tror jag i praktiken inte det kommer hända. Och att åka och speeda i Namibia blir det knappast tal om. Så, jag siktar mot en än så länge hypotetisk lillebror till 87:an, tror jag.
-
Dr Masse har en poäng där. Iofs tror jag Fanatics originalfena är så pass mycket hårdare att den upplevs som lite större än motsvarande Drake (fenorna har mycket riktigt vissa likheter, men det är inte olika varianter av samma shape). Men det som är intressant i resonemanget är att en bräda som FW98 klarar sig med betydligt mindre fenor i marginella förhållanden än vad en EVO gör. Jag kör t ex minst en cm mindre fena på min Kombat än på min EVO i samma förhållanden. Så, det kan rent av vara så att du tycker 24 Drake är OK med 5.7:an.
Rent generellt så väljer jag storlek på mina Drakefenor väldigt mycket efter förhållandena och bara lite efter segelstorleken. Man kan säga att ju snabbare förhållanden det är, desto mindre fena. Så, byig cross-onshore 4.5 och sega vågor kan betyda 24-fena medan, solid 5.3 och en snabb våg kan betyda 22-fenan.
Men 26:an Drake är nog trots allt inte fel att ha i bagaget. 26 låter maxat, men så länge det inte är superfart på vågen så tycker jag inte man känner av fenan negativt. Förutom att 26:an kan komplettera originalfenan på 98:an så kan den också göra ett bra jobb i EVO 74:an i vissa specialla förhållanden som när man vill ha bra tryck och hålla höjd på vägen ut men när ridningen på vägen in ändå är rätt seg.