Forumsvar skapade

Sida 193 av 329
  • ola-h

Medlem
    17 december, 2006 vid 16:36 som svar på: Vågis för er tungviktare?

Exocet Cross är en av få så stora vågisar. Wardog (som är han som seglar den på bilderna – med svart-rasta-seglet) säger att han gillar den tom bättre än Starboard Aero som är en annan bräda i klassen. Vill du prova på en så här stor vågis så har jag en Aero 117 (235*71) tillsalu begagnat (och även ett lättvindsvågsegel (7.0) för tungviktare).

• ola-h

Medlem
    16 december, 2006 vid 15:22 som svar på: Side-shore, vågor, hård vind o SOL Torö Stenstrand fredag?

@Calle_B 354801 wrote:

Ola H. vilken funkade bäst? / Brädbytartänkaren

Jag skrev lite om det i denhär tråden: http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=46234&page=2

OM man skall lägga till något är det dels att förhållanden var väldigt enkla i den meningen att det liksom var lagom drag, fast lite i underkant, sidvind, små vågor etc. Det svåra var att inte bränna på sten i bottensvängen eftersom det bröt nära land. Rätt glest med vågor som överhuvudtaget bröt, faktiskt.

Hursomhelst, det är förhållanden där det är lätt att få nästan alla olika brädor att funka. Jag kan inte säga att den ena var _bättre_ än den andra, bara att brädorna uppför sig olika. Även EVO 80 och EVO 75 kändes likvärdiga rent ”effektivitetsmässigt” den här dagen, fast man kände också rätt tydligt skillnaden i karaktär på de två även om skillnaden till Kombat förståss är mycket större).

Jag kollade lite mer på bilderna ovan, och det ser ut som en av dem är en enhandstoppsväng. Frågan är om jag som vanligt räcker ut tungan…

• ola-h

Medlem
    16 december, 2006 vid 08:24 som svar på: Vågis för er tungviktare?

EVO 90 är rätt mycket mer ”förfinad” än den gamla 2004-2005 EVO 80 (och EVO 92) som verkligen hade mycket rocker. 2006 EVO 91 är iofs ännu lite rakare.

Igår seglade jag för övrigt två olika EVO-storlekar och Kombat på Torö. Det var lätt vind, men hela tiden planing, tillräckligt drag för att plana komfortabelt utan att behöva ligga och ”finlira” med trimmet. Dessutom sidvind. I den typen av förhållanden tycker jag inte man märker så mycket av EVOn nackdelar i ”raktframkänsla”, inte ens på EVO 75 som är den i ”mest EVOiga” (mest loose och mest tvålig) bland 07:orna. Kombat känns förståss lite snärtigare ändå. På vågen blev jag som vanligt imponerad av Kombat:ens känsla när man går in i bottensvängen. Det är en fantastisk kombination av acceleration och att den sitter bra fast samtidigt är väldigt godmodig och stabil. Däremot blev jag efter at ha bytt från EVO till Kombat (också som vanligt) förvånad äver hur mycket mer man måste jobba i slutet av bottensvängen för att få den vertikalt. Dessutom behövs en exaktare teknik för att göra en skärande toppsväng på ren våg (et resultat av bred tal _och_ snabb vågrocker – en acid har samma rocker men smalare tail och där är toppsvängen enklare fast farthållninge sämre). Efter ett par repor trimmar man in sin segling till Kombat:en, men skillnaderna finns ändå där. Jag tror iofs att en Kombat som mer hårdvindsbräda för en tyngre seglare får mindre av de ”negativa” sidorna. Har man bara tryck (i våg eller segel), så klarar Kombat mycket kraft, och det är ju något som en tyngre seglare har lättare att lägga på.

I de förhållanden som var vär det för övrigt endast marginella skillnad i effektivitet mellan EVO 75 och 80 för mig, trots rätt stora dimensionsskillnaden. jag klarar mig alltså bra med 75:an som lättvindsbräda (fast med en mindre bräda också i bagaget väljer jag hellre en 80:a). Räknar man med utrustningens vikt också så motsvarar en 75:a för mig (69kg) ungefär en 90:a för en seglare på 86-87 kilo, så det är ingen tvekan om att tunga seglare i praktiken får ”dras med” mindre brädor. 80:an för mig skulle motsvara 105 liter för en 95-kilosseglare. Det finns inte många så stora vågisar.

• ola-h

Medlem
    15 december, 2006 vid 21:39 som svar på: Material i NASAs handskar?

Det låter ju helt sjukt med temperaturer från -100 till 200, men eftersom de abretar i vacuum finns egentligen ingen som kan överföra kylan respektive värmen. I vacuum skulle t ex en vanlig termometer placerad i skuggan inte visa mycket även om det rent tekniskt är 2000 grader varmt. Temperaur är ju rörelse hos mediets partiklar och om det inte finns några….

Man kan jämför amed hur kallt vatten kyler jämför med den ”glesare” luften eller hur t ex 100-gradig tor luft inte är så problemaiskt attt uthärda ett tag medan en dusch i (”tätare”) 100-gradigt vatten inte skulle kännas så bra. Vacumet i rymden är i princip ”ingenting”.

Däremot kan strålningsvärmen från ssolen vara grym. förståss, och snabbt värma upp allt den träffar.

Min gissning är därför att rymddräkterna har två funktioner, dels ett extremt bra skydd mot strålningsvärme (bra reflektione) och dels brs isolering för att inte värme inifrån skall stråla ut.

Beklädnad för vindsurfare behöver nog andra egenskaper, som t ex skydd mot vattnets, luften och vindens avkylande effekt vilket ställer andra krav.

• ola-h

Medlem
    15 december, 2006 vid 18:55 som svar på: Hovs Hallar

Fasiken vilka skön bakåtar Living gör. Världsklass.

• ola-h

Medlem
    15 december, 2006 vid 17:44 som svar på: Side-shore, vågor, hård vind o SOL Torö Stenstrand fredag?

Alltid trevlig med bilder…

Svårt att tro att det var 13 m/s på vattnet. Körde 5.5 med drag lite i underkant (men planing hela tiden). Det var väldigt högt vatten, därmed bröt de vågor som fanns supernära stranden, vilket gjorde det lite lurigt för mig som inte har 100% koll på stengeografin. Det kändes faktisk rätt mycket sunkigare än bilderna visar – måste varit en bra fotograf, alltså. Kul segling var det i alla fall. Hann dessutom med att köra tre olika brädor…

• ola-h

Medlem
    15 december, 2006 vid 08:48 som svar på: Åsa runt lunch idag?

Är på Torö. Ser inte så bra ut än dock. Men vågorna verkar tillta aningens, aningen i alla fall. Hoppar i om en kvart.

• ola-h

Medlem
    14 december, 2006 vid 20:15 som svar på: Vågis för er tungviktare?

Klokt inlägg av Arnie. Håller helt med (förutom att Scottie i princip enbart kör seriebrädor – även på Hookipa).

@JoMenSåAtt 354374 wrote:

Evon verkar väldigt intressant tycker jag när man läser om den, min Naish svänger lite för långsamt tycker jag (backside vågridning) och därför tror jag att en bräda med thigtare svängradie som Evon vore skoj. Och i tex Apelviken blir det ju inte så många svängar på varje våg, så lyckas man klämma in ett par till är det kanon. Men det är oroväckande att den inte höjdar så bra. Jag är liksom Vinta utrycker sig inte vidare vass på att höjda… Och den bristande Carvingpotentialen är trist…. Finns det ingen bräda som klarar att Carva bra och svänga thigt? 🙂

Ang PureAcid så verkar det bra med undantag just från att den inte svänger så snävt…

Ja det är inte lätt detta. En bräda som svänger snävt, men kan carva och har grepp i svängen. Som är lugn i gången men villig att svänga. En bräda som har bra flyt i slöa vågor med tidig planing men ändå är snabb? Finns den? Och som tål chop, jag tycker att det blir ganska studsigt i Apelviken när det brallar i…

Hmm, man kan nog inte få allt. Alla brädor är bara olika sorts kompromisser som råkar passa dig mer eller mindre bra. Om man t ex trimmar in brädan för lite mer klassisk känsla i toppsvängen och kanske mer kontroll genom en smalare tail så kommer man samtidigt få mer krök i outlienen och därmed sämre stabilitet i hög fart i bottensvängen. Bygger man en bräda med ”crispigt” med mycket kort skär så blir det likaledes svårt att få den att gå bra i långa snabba svängar och den kan också bli lite orolig rakt fram. En bräda med mycket sväng (via mycket rocker) som ändå skall behålla lugnet i snabba långa svängar och i mycket vind blir typiskt ”tvåligare” rakt fram. Osv, osv.

Många söker kompromisser mellan klassik vågis och trad, men även den sortens brädor blir helt enkelt kompromisser i sig. Ett intressant exempel är Starboards jättevågis Aero (233*71). Den verkar ju till utseendet vara så mycket stubbie en bräda kan vara, fast analyserar man den så är den snarare superbreddad kort klassisk bräda. Den har faktiskt en rocker som är rätt lik Pure Acid, dvs mycket snabb. Att den ändå är helt sjukt bra i supersega vågor beror på dess överdjävligt krökta outline som gör att den knappast kan skära fast. Man kan säga att brädan blir extremt loose med avssende på hur den rör sig över railen i längsled. Priset är givetvis att den snabbt enbart känns stor och bred om det börjar gå fort i bottensvängen.

I den meningen är den precis motsatsen till t ex en EVO 90 som har väldigt parallell outline men istället mycket rocker. Det blir i princip lika bra svängegenskaper i sega vågor, men EVOn blir klart bättre i snabba vågor och därmed en mer allround vågridningsbräda. Nackdelen med EVOn blir istället sämre känsla i raktframkörning (där Aeron är rätt bra) sämre (eller rättare sagt svårare) höjdtagning etc.

Många trad-vågisar har under 2000-talet fått gradvis allt planare rockerkurvor för mer fart och mer stabilitet i hög fart. På senare år har den risk för att brädan skär fast som en sådan rocker innebär kompenserats med lite kurvigare outline. Det ger iofs lite sämre stabilitet i superhög fart, men i princip ingen av oss amatörer kommer en närma sig det läget på en typisk modern trad-vågis i alla fall. Istället kan vi glädja oss åt brädor som ger en skön kombination av snabbhet och prestanda även i sämre vågor. Fast att få en sådanbräda att svänga tight om man har dåligt tryck kräver en del teknik fast i gengälld får man en bräda som kräver förhållandevis lite teknik för att hålla spåret i en snabbare bottensväng.

Hit och dit, alltså. SÅ kan man hålla på i evighet. Det är alltså inte lätt att fundera ut hur drömbrädan ser ut. Ochatt bara läsa teoretiseringar som denna ger bara lite ledtrådar. Inte förrän man konkretiserar med att provköra åtminstånde att par brädor fattar man vad det handlar om. Och till och med provsegling kan vara vanskligt eftersom det tar ett tag att vänja sig vid en del brädor.

• ola-h

Medlem
    14 december, 2006 vid 19:16 som svar på: Sean Ordonez Shapes bilder

@dude 354575 wrote:

Om man skulle försöka sätta skillnaderna mellan stubby och klassisk på papper, vad skulle de då vara; rundare rails, mer ’tucked under’ längre bak i häcken? Vad mer?

Jag pratar då om de skillnader som jag ser i en stubby, det som gör den mer ’loose’ i lägre farter och att den svänger tajtare.

Svårt att säga nu för tiden. Ofta handlar det om mer rocker och mer bredd i tailen samt vanligen också lite kortare längd. Men kollar man över alla brädor som klaccifieras som stubbies på marknaden stämmer inte alltid detta. En del har i princip liknande rocker som trad-brädor och även liknande relation mellan totalbredd och bredd i akterna och bredd i nosen. I de fallen är det huvudsakligen mer bredd i kombination med en rundare outline som gäller. Det ger också bättre svängegenskaper i låg fart (fast sämre i hög fart). De stubbies som istället baseras på mer rocker har typistk sett istället en mycket mer paralell ouline och därmed är det lättare att få dessa brädor att funka i högre fart. Sen finns det förståss massor med andra detaljer som påverkar.

• ola-h

Medlem
    14 december, 2006 vid 18:59 som svar på: Sean Ordonez Shapes bilder

@FastlandsGuten 354585 wrote:

vart kommer seglingsbilderna ifrån. Har ofta sett wardogs bilder eller vad han heter på hotforumet. Men inte greppart vart i USA dom seglar?
    hälsar, Peter

Olika ställen i Californien. Arnie borde ha stött på honom antar jag (obs betoning på _på_ så vitt jag vet är Arnie lyckligt gift).

• ola-h

Medlem
    14 december, 2006 vid 18:55 som svar på: Side-shore, vågor, hård vind o SOL Torö Stenstrand fredag?

Kommer……..kanske….

• ola-h

Medlem
    14 december, 2006 vid 16:19 som svar på: Sean Ordonez Shapes bilder

Fast PureAcid 74:an är ju i så fall lika bred som EVO 70 ungefär (fast iofs 238 lång). Jag tror inte Staboard är rädda just för att måtten skall bli för like. Kolla bara på t ex Kombat 79 på 236*57, 36.7 tail, jämfört med t ex EVO 75 på 233*56,5, 36.2 tail. Marginella skillnader rent längdmässigt, men helt olika seglingskänsla (fast båda kan helt klart betraktas som riktiga vågisar – även Kombat).

Nej, anledningen är snarare att Starboardfolket fortfarande tror att en EVO liksom definieras delvis av att vara relativt bred medan jag personligen alltid sett andra egenskaper som det som definierar EVOn (parallella rails, relativt kort längd, bred nos, klassisk kurvig vågrocker, konkav som ger lugn i skäret, relativt bred tail etc – en mängd egenskaper som ger kombinationen av mycket sväng och lugn gång).

• ola-h

Medlem
    14 december, 2006 vid 09:58 som svar på: Sean Ordonez Shapes bilder

Jag har haft en Acid 68. En helt annan sorts bräda. Skön, men inget som ersätter eller ens kompletterar EVO 70 för mig.

• ola-h

Medlem
    13 december, 2006 vid 22:01 som svar på: Sean Ordonez Shapes bilder

Det vore grymt kul att testa SOS rocket fish 68. Definitivt DEN bräda av alla seriebrädor jag är mest intresserad av vid sidan om det brädberg av Starboard jag har. Jag har tjatat på Starboard om en 53cm bred version av EVO 70 i tre år – kanske får man göra som Kevin P och köra Rocket Fish 68 istället. Det närmaste man kan komma?

• ola-h

Medlem
    13 december, 2006 vid 19:40 som svar på: Imponerande farter, men vad presterar vi vanliga lekmän?

@JohanC 354386 wrote:

Eeehh, första gången jag körde med GPS gjorde jag 26,8 med en carve123 och ett expression 5,7. Jag är rätt talanglös ifall ni undrar.och inte någon klippa på trim heller. När jag låg och körde halvvind låg farten kring 22-23 knop utan att det kändes hysteriskt på något sätt. Efter en timmes övning på slörar låg det kring 25-26 varje gång. Hade varit kul att köra en slalom då och se hur fort det hade gått….

😉

JOhanC

Precis. Jag har som sagt ingen slalomerfarenhet själv och har aldrig varit direkt snabb. Slalombrädan kändes grymt konstig när jag först klev på den, fast ändå var toppnoteringen i den GPS jag lånad 29,6 utan att det kändes den minsta snabbt. Det var med 7.5 i rätt fint vatten. Nästa gång var det toköverriggad 6.6 och ren överlevnad och det kändes som det gick oerhört snabbt, men GPS:en gav bara 29.7 igen. Sedan dess har jag kört brädan två korta sessioner utan GPS innan jag femte gången på brädan (kanske totalt 5 timmar) knäckte 30 knop i topphastighet 2s mätt i programmet. Jag tillmäter bra prylar huvuddelen av den eventualla prestationen i detta.

Så, men bra anpasad utrustning och lite mer talang för snabbkörning tror jag man bryter 30 knop med långt mindre än en säsongs träning. Min uppskattning ovan var menad lite konservativ och gäller nog för något mer oerfarna seglare. Man _har_ ju trots allt nytta av ganska omfattande allmäns windsurfingerfarenhet, tror jag.

Sida 193 av 329
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA