ola-h
Forumsvar skapade
-
SWE 514 wrote:Revolution är i och för sig ett starkt ord – men om fler barn/ungdomar lockas från datorspelande osv (stillasittande liv) och ut på vattnet, för att upptäcka naturen, så är det ju en liten ”smal” samhällshälsorevolution i sig!
Jag läste för ett tag sedan en amerikansk forskningsrapport där det visades att gruppen av dataspelare (interaktiva internetspel, typ) var de som mest besökte kulturarrangemang, sysslade mest med fysiskta aktiviteter och rent allmänt var en mycket aktiv samhällsgrupp. Mao, inte de soffpotatisar som ägnar _all_ tid åt spelandet som man ofta tror de är.
Så, det kanske är just de dataspelande vindsurfarna som är kreativa nog att skaffa longboard.
Själv spelar jag inte dock och är för närvarande nöjd med att ha gått från enbart vågisar till att även ha en slalombräda. Men, men någon gång blir det kanske longboard även för mig.
Någon som kommer ihåg fanatics våg-långboard som fanns för några år sedan förresten? Rätt cool den med.
För övrigt tycker jag att en ny entypsklass verkar rätt tråkigt. Varför begränsa på det sättet?
-
dr Masse wrote:Ola, jag tror helt och fullt på din förklaring. Dock borde ju kanske windsurfing.se tänkt på att informera sina teamseglare och andra man har i sin ”sfär” om hur man tänkt att det skall funka med auktionerna.
Visst, det är frivilligt att bjuda i auktioner. Men visst känns det väl bättre om autktionen, som väl är till för potentiella kunder, även attraherar och drivs av dessa? 🙂
Förstå mig rätt, idén är asbra men det gäller ju att den funkar som det är tänkt också, ah! Riktigt bra marknadsföringsgrej är det. Och någonstans så tror jag inte att tanken var att teamseglarna skulle vara med och bjuda, även om det nu råkade bli så.
Jo, jag håller med. Det var liksom inte bara det faktum att jag redan har en A117 som gjorde att inte jag bjöd… Men alla tänkte tydligen inte så (långt?).
-
Lars_K wrote:Det hade varit snyggare med ett utgångsbud, om man nu ville sätta någon form av lägsta nivå.
Jag inser problematiken som Masse och Oåxen beskriver olika sidor av, men jag har lite svårt att tro att det teamseglarna var med för att driva upp priserna. Varför i så fall inte använda anonyma påhittade personer istället för att utsätta teamseglarna för detta? Det är ju inga problem att regga några extra användare.
Nej, jag tror helt enkelt att teamseglarna är grovt överrepresenterade på windsurfing.se och därför även i budgivningen. De var troligen lika intresserade som andra budgivare av att kapa åt sig brädan och gissningsvis tänkte de inte själva på problemetiken runt detta.
-
Den 2006 Aero 117 som auktionerades ut gick för 6500, tror jag. Det är billigt även för en teamseglare (som nästan alltid betalar (mer) för sina brädor). I slutändan var det inte heller en teamseglare som fick brädan så vitt jag vet.
Det är ju nästan så man kan tro att det är du och inte jag som bor i gnällbältet.
-
Jag har inte lagt märkt till att det händer oftare på mina stubbies än på mina andra brädor. Ibland blir det så bara och kanske beror det på hur man trillar. Givetvis gör en hårdare joint problemet värre. Att lära sig kicka runt brädan i själva vattenstarten är helt klart bra och kan göra skillnad om det är brottom.
-
Jesper_B wrote:Men vad f-n: Jag ser ju ut som om jag står och skiter på mig! Då tycker jag Mats (med Smacket) cut back ser betydligt finare ut.
Mats är givetvis också fin, men din våg var mer ”glassy”, helt klart – eventuell ofördelaktig position till trots.
Mvh,
Ola H.
-
Om jag är själv brukar jag fälla säten och pressa in prylarna i bilen. En EVO, 4 segel, tre master och en bom går t ex in i en Opel Corsa eller Renault Clio (kan tom klämma in en bräda till i en Clio om det kniper).
I veckan i Portugal såg jag dock till att hyra takräcken. Det gick i alla fall där (kostade dock €5 per dag extra).
-
Jeppe har väl kört Åsa 3-4 ggr, men har å andra sidan lika mycket vågvalsrutin som resten av konfen tillsammans. Det märks.
Annars _är_ Åsa rätt svårt när det gäller att hitta rätt vågor, speciellt yttre. Speciellt så brukar de fina vågorna bryta väldigt annorlunda från de sämre. Det gör att det är lätt att misstajma de fina om man liksom kört in sig på ett par dåliga. De fina (stora) bryter mycket snabbare.
-
Jag ser inte direkt utvecklingen av Kona som en revolution, snarare är det ett tecken på att windsurfingsporten tagit ett steg till mot mogen ålder. Kombi-brädor som Kona och utpräglade deplacementsbrädor som Starboard Serenity samsas nu med diverse olika vågbrädor, olika slalombrädor och diverse annat som tandembrädor mm i produktbladen.
Skoj med variation tycker jag.
Ni som kollar på Longboards borde också surfa in på Sean Ordones sida. Hans paddelboard kommer med mastkasset som standard – http://www.sosshapes.com/2006/boards/paddle/paddle_movie.html
-
Faaaan att man missade den söndagen i Åsa. Fick visserligen segla i Guincho, men fick mest stryk i onshorevinden och de punchiga vågorna.
Schyssta bilder. Ser rätt glassy up på den bilden när Jeppe är på väg upp på toppen med utskotat segel.
Hoppas på nästa gång – då skall det bli läppsmack!
-
I en mening är dessa bommar faktiskt lite lika Hots bom trots att den senare är supersmal. Det handlar nämligen om böjkurvan som i båda fallen är betydligt rakare än traditionella bommar – förutom just längst fram dock. I vågor har trenden i många år varit allt smalare bommar. Den smalaste bommen på marknaden har alltid sålt bäst. Hot Tar detta till sin logiska gräns och har gjort en supersmal bom som där rören i princip går rakt in i frambeslaget. Problemen (om man nu ser det som ett problem) med andra smala bommar är att det bli rätt mycket vinkel för framhanden. Vill amn komma undan detta och ändå inte gå så långt som Hot så hamnar man i den ”frontbreda” designen. En sådan bom är säkerligen lite mer allround än Hots bom eftersom det fortfarande går att ta tag långt fram i bommen i gippar och manövrar. Hot jättesmala bom sägs dock vara helt grym i vågridningen, speciellt backside. Jag har själv inte kört den än man har en på beställning.
-
I vågor kör jag i princip alltid bommen på samma höjd, som Ola P ungefär (125cm-markeringen på mina Hot). Jag vill gärna ha den där eftersom det är rätt känsligt i manövrar (vågridning) om man flyttar den.
Igår körde jag dock slalombräda för första gånen och trots att det var kortare tampar på bommen jag körde än vad jag kör i våg så fick jag justera bommen uppåt. Varför – jo för att det kändes som brädan släppte lite bättre då. Dessutom var det större segel och ben slalombräda har ”balanspunkten” lägnre bak. Då lutas seglet bakåt och bommen vinklas liksom nedåt.
Så, det är troligen väldigt många olika detaljer som avgör vart man placerar bommen (coh det hänger samman med en massa annat). Två saker är dock värda att påpekas. 1. Det är en personlig grej. 2. Trots 1, om du han bommen längst ned är borde du nog vänja dig vid att köra något högre. Med jättelåg bom är det svårt att segela effektivt.
-
ola-h
Medlem30 augusti, 2006 vid 18:42 som svar på: Vilket märke kör de mest stryktåliga vågseglen?Grymt svårt att säga. Materialvalet är egentligen det som säger miosnt, dvs xply är i sig ingen garanti för hållbarhet utan det ligger mer i saömnad, förstärkningar och detaljer. Däremot är i allmänhet x-ply tåligare mot nedbrytning från UV-strålning är segel i ren monofilm.
När det gäller dacron (Hot Sails Maui Superfreak) så är det ingen tvekan om att det töjer sig. Just därför är det en stor utmaning att sy seglen så att denna töjning inte gör seglet dåligt. Ett Superfreak har typ 10gg fler våder än ett filmsegel, dvs det är ”ihoplappat” av dacron med olika fiberriktning. I praktiken är det dock så att filmsegel som körs mycket helt enkelt bryts ned och går sönder till slut. Jag minns en riktigt blåsig dag i Guincho där många plockade fram sina gamls slitna minsta ”reservsegel”. Minst 10 stycket blåste bara sönder pang bom innan de ens kom i vattnet. Där snackar vi skör gammal film. Ett lika mycket kört superfreak har då visserligen töjt sig lite, men är ändå ett fullt fungerande segel i lång tid till.
Hållbarheten är dock bara en del av ett superfreak och man köper det troligen mer för den unika mjuka känslan, möjligheten att välja färg eller för dessa helt otroliga vindregister.Annars är väl Ezzy Wave och Hot Sails Maui Smack två segel i xply/pvc som brukar anses hållbara.
-
Jester wrote:Nu bara MÅSTE du komma ner till TT 7-8 oktober. Vill hemskt gärna se hur (om) det där seglet funkar… 😀
Problemet är att om det inte blåser så åker jag nog inte och m det blåser så blir det nog trots allt vågsegling. Man kanske kan pendla lite mellan Åsa och TT dock. Annars kan jag gärna låna ut segel+ mast för test om vi bara får till logistiken.
Läs mer om superspeed på Hots nya 2007-webb:
http://www.hotsailsmaui.com/2007/sails.php?sail=superspeed”…feels exactly line a cam race sail in a straightline…” säger de.
Jag vet många som är skeptiskta till att detta verkligen funkar och jag är själv också lite tveksamt, men har man kört Hots halvlattade men ändå superstabila dacronvågsegel Superfreak är man beredd att omvärdera rätt mycket man tror sig veta om segel.
-
Skriv och fråga på Gaastrakonfen. Formulera dig lite smart, dock. Gaastra vill nog inte vara allt för officiella med att de ändra kurvan (inte så schysst mot gamla kunder). Kanske kan en formulering vara huruvida 2006 segel passar bättre till Powerexmast än 2005? Om svaret på det är ja, så kan ju följdfrågan vara en direkt fråga om masterna ändrat sig.