ola-h
Forumsvar skapade
-
Nu råkar ju jag vara i positionen att kunna ha ganska mycket brädor, men just 68 liter har jag inte och har aldrig haft, tror jag. Dock har jag 62, 70, 73 samt större.
Intressantare är däremot den 63-litare som nämndes och som du Rambo tydligen skall bli ägare av. Det är min gamla och ägarlistan kommer nu lyda Levi Siver – Ola H. – Ola P – Rambo. Fina sportkillar…
Annars håller jag med om att många kör för stort, men ekvationen är inte enkel. Som enda vågis för Sverige är 68 liter för litet för de flesta. Fick jag shapa en (enda) bräda själv så skulle det vara en 53-53.5 cm bred version av EVO 70 som väl skulle hamna på kanske 65-67 liter, men då är jag lättviktare och väger bara 68.
-
Jag har själv inte kört slalom sedan 80-talet, min senaste slalombräda var en klassisk Tiga Slalom 260 från 86. Dock har min nya freestylebräda en rocker som är direkt hämtad från Sonic 100 och för mig känns det väldigt snabb. Toppfarten (jämför med andra seglare) är med den rätt långsamma freestylefenan som sitter på bra men inte tokbra, men hur snabbt den får fart och hur snabb den är genom vindhål är helt otroligt. Som sagt – detta är utan referenser till slalomprylar, så det säger nog inte dig så mycket.
-
Detta skall du fråga Ian Fox på Starboards forum. Han kan alla modeller genom alla år på sina fem fingrar.
Kolla t ex http://www.star-board.com/forum/askteam/read.asp?ID=4956&t=2005760830Mvh,
-
Hmm, lite väl generaliserat, kanske. Många stubbies är grymma down the line, liksom många ”klassiker” är grymma i stökigt cross on. Höjdtagningen beror väldigt mycket på den specifika brädan också, inte på brädtypen, och dessutom kommer seglarens teknik/stil samt givetvis fenan in.
-
Ja, vi får väl se vad andra, kanske mer freestyleorienterade, seglere säger, men jag tycker runt 100 (+-5) kanske är lagom, i alla fall om du har en mindre bräda också. Som sagt spelar det in vilka segelstorlekar du har också.
När jag sålde min 100-litare tidigt i somras så var det flera som ringde på den som hade köpt störe freeestylebrädor men nu hade upptäckt att de ville ha lite mindre i alla fall. Så, jag tror nog inte man skall ta ”så stor som möjligt” i tron att det bara är fördelar. Exakt vilken storlek du väljer bör också bero på vilket märke och vilken modell du skall köpa. Vilka storlekar som finns av den modellen kan också vara en vägledning. Finns det t.ex. tre brädor så kan du räkna med att den minsta egentligen är för din viktklass, men att du kanske kan gå upp ett snäpp om du skall köra stora segel och byig vind.
-
Jag väger som du. Tyvärr suger jag på freestyle men har å andra sidan möjligheten att testa rätt mycket olika brädor. Jag har haft freestylebrädor från 86 till 100 liter, 60 till 64.5 cm bredd. När det gäller sjävla trickvilligheten (det lilla jag försökt) har brädans storlek i princip inte spelat någon roll. Jag skulel säga att med lite teknik så spelar brädans storlek inte heller så stpr roll för hur tidigt man planar (brädans shape, och framför allt seglaren, spelar större roll). Detta gäller dock under förutsättningen att seglet inte är för stort för brädan. Så, skall du t ex köra upp mot 7.0 som störst så skall du helt klart ha 100 liter, medan om du skall köra 6.0 som störst så är en mindre OK. Det som också skiljer mellan storlekar är att det är mycket bekvämare när det är byigt och man inte planar hela tiden om man har ca 100 liter.
Däremot tror jag att det är på freetylebrädor som på andra, att om man kör ”rätt” storlek relativt kroppsvikten så får brädan ett maximalt brett vindregister, och också ett bredare vindregister för varje segel. Väljer man en större bräda blir det mycket känsligare om man är överriggad, skulle jag säga. Denna observation stämmer nog också med vad några av mina freestyleseglande polare säger (som kör relativt stora brädor). Om det brallar i byter de snabbt till rätt små segel, mao hellre lite underriggad 4,5 än överriggad 5.0. De världscupseglare jag frågat verkar vara mer benägna att byta ner i brädstorlek och tenderar att rekomendera mindre brädor till en given seglare än vad mina svenska kompisar brukar göra.
Själv har jag egentligen enbart min freestyle till lättvindssegling, 5.6 och 6.3, möjligen 5,0. Nu har jag en 94-liters. Den planar toktidigt (tidigare än min gamla 100), men är faktiskt rätt sjunkig om man står still och belastar den lite fel (inga problem, bara lite mindre bekvämlighetsfaktor). Däremot har den minst lika bra pop (även när den precis planar) som min tidigare 100-litare. Eftersom jag dock har så många mindre brädor hade kanske en 104 varit bättre än 94:an, men som sagt, det är inte så förskräckligt noga…
-
Riktigt fin bil. Jag har själv en (bensindriven 92:a, till salu för övrigt) och har en campinginredning som är urtagbar, fast lätt skulle gå som fast moterad. Dock vill jag kunna köra originalinredningen på vintern vilket har gjort att jag kör den personlbilsreggad. Att kunna få den husbilsreggad även med multivaninredningen verkar intressant.
http://www.blocket.se/view/5273035.htm?caller=obl_s&l=0&c=1&city=0
-
Jo Dacron töjs. Jeff Hendersoon, som designar Hot-segeln, tar dock liksom med töjningen i designen och förstärker dessutom med Kevlar. Dock medger ha att seglen ändå med tiden töjs, men hävdar samtidigt att även många Maui-säsonger gamla superfreak (nästan 100% dacron) fortfarande är supersköna. Känslan i seglen är dock väldigt annorlunda och mjuk, men jag tror inte man kan säga rakt av att prestandan är dålig. Superfreak 5.8 fick t ex mycket bra test i tyska SURF, även i de mer prestandaorienterade kategorierna (de gör för övrigt också ett långtidstest på Superfreak för att just se om det töjs etc)
Sedan är det ju otvivelaktigt så att även monofilmsegel åldras. Jag tror inte det finns många monofilmsegel som klarar 2-3 säsonger på Maui. Plasten påverkas av UV, blir spröd och sedan är det en tidsfråga innan seglet rippas. Min gissning är att livet hos ett Superfreak blir längre än för att monofilmsegel. Speciellt som kommer det när det hamnar hos sin tredje-fjärde ägare fortfarande, kanske en nybörjare, fortfarande hålla ihop bra medan ett monosegel med samma historia visserligen inte har töjt sig, men troligen vid det laget är väldigt känsligt och egentligen inte lämpligt för en nybörjare som sätter et knä i seglet, eller nåt.
Ur ett slags segelmakarteoretisk perspektiv är egentligen Superfreak rätt intressant. De flesta andra moderna vågsegel som är mjuka och sköna har idag rätt lite mastkurva. Mycket mastkurva kan vara bra för att få mycket spänning i seglet (som kan utnyttjas för att öka stabiliteten) men då blir det samtidigt svårt att få seglet mjukt. Superfreak har extremt mycket mastkurva, men samtidigt två lattor som inte är genomgående samt det mjuka dacronmaterialt i hela seglet. Därför kan det både ha mycket spänning i sig och samtigt vara mjukt. De som gillar Superfreak brukar, tvärtom mot vad man kanske tror, lovprisa seglen enorma vindregister.
Jag har själv ”vanliga” segel i xply och mono och gillar dem mycket(+ en 5.0:a Superfreak som jag dock inte hunnit testa så mycket än). Så det är inte så att jag själv är något slags dacron fan, och jag är inte heller så noga med hur prylarna ser ut. Det som jag gillar med superfreak är att det är ett nytt sätt att tänka inom segeldesignen och jag är säker på att det kommer ge positiva verkningar även på segel gjorda huvudsakligen i monofilm.
-
Jag tror iochförsig det är lättare att fixa stolsfästena än att bygga en extra dörr, men med lite tur hittar man en buss med dörrar på bägge sidorna.
-
Hmm, en lång T4 bör funka med kreativ möblering. Fixa tvåsistssoffor bak så får du rätt mycket utrymme vid sidan av dessa. Helst skulle man då vilja ha sofforna till höger, men då tror jag man måste svetsa nya fästen.
-
Jag har funderat på att ta en liknande bild med min 218*54 EVO 62 samt min 235*85 Start 150l. Annars ser lill-EVOn (62) rätt kul ut liggande på stor-EVOn (91) också. Nästan exakt samma shape, fast den stora är 50% större än den lilla i volym.
-
Tja, jämfört med ditt nuvarande kitt så finns ju ett mellanläge med en stor freestyle och en 6.5 eller liknande. Det ger klart fler dagar med planing. Gillar du inte att tricka så är nog nästa steg som Frippe skriver t ex en super-x bräda. Trots allt är det ju alltid kul att segla snabbt. De största tar segel upp mot 8.5 medan de lite mindre får nöja sig med 7.0 (vilket dock också är rätt mycket större än 5.4).
Vill du gå mot större segel med fortfarande ha manöverkänsla i grejorna så har Starboard kommit med sin nya Aero nu. Det är en jättebräda som fortfarande i grunden är en vågdesign med ändå tar segel på över 8 kvadrat. 117 eller 127 liter och 235*71 respektive 235*74. Inte lika snabb som en freeride, men fortfarande gjord för supertidig planing och hyfsad fart men med, som sagt, lite likande känsla som i vågprylarna. Med det alternativet får du en superstor vågis för lekdagar med lite svall och riktigt lätt vind. Jag har själv en 117 beställd och kommer testa den lite mer under hösten.
Kvarvarande alternativ är en formula (kräver teknik), en ren freeride eller en lite formulainspirerad freeride, som alla klarar stora legel i den storleken du pratar om (135l).
Eftersom jag själv bor i inlandet nu har även jag funderat på ett lättvindskitt, men trots att jag köper grejorna till bra pris har jag inte bestämt mig om jag skall skaffa större än det 6.3 jag nu har och i så fall vilken typ av segel det skall bli. Det bli en hyfsad inverstering, med både en ny mast och ett (eller två) segel (och en bräda…). Aeron (som jag har beställt) verkar skoj, men för mig som redan har andra stora vågisar så blir användningsonrådet för den brädan inte lika stort. En S-type lockar också. Efter att ha fått smak på snabbsegling på in nya freestyle (som har en ren slalomrocker) lockar ännu mera fart faktistk en hel del. Vi får se vad det blir.
-
Efter några sessioner med Sigge som passagerare var det i måndags dags för mig att bli passagerare och för Sigge att segla. Jag fick dock agera visst stöd även när det gäller segelhanterandet.
Annars tyckte Sigge nog att det roligaste var att pilla med alla delarna till riggen.
-
Jag har bara kört 95:an och tyckte den kändes bra. Jag seglade den i småvågor och med 5.6 i Varberg. Vad hade du tänkt ha brädan till för sorts segling? Vad väger du? Vilka segelstorlekar?
Wood eller Dram är en prisfråga. Kan och vill du slant upp lite mer så ger woodens lägre vikt lite bättre prestanda.