ola_p
Forumsvar skapade
-
Länk?
Här har vi en bild på en svensk seglare från västkusten som ofta syns i åsa och varberg…
-
Och oftast har man rätt på första försöket… Klart det är Yannick (även om Fabio Caló också kör space dog/tiga). Brädan är en 50 liters shape av Pierre Bracar, med en riktig bananrocker… Ganska extrem sak.
-
Ibland skiljer det lite i bommarnas konstruktion, kurva på rören etc. Men det är ju bara detaljer, det kanske tillochmed är så att racebommen funkar bättre för att den är styvara…
-
Tar Ola H. med sig alla sina brädor i bussen så dominerar starboard vart han än är… 😀
-
Bygg ett stort skjutmått! 😉 Eller lägg den på marken, sätt en pinne på vardera sidan och mät sedan mellan dessa. Det är nog det vettigaste sättet att uppskatta ungefär hur stor brädan är.
-
Hur gammal är mastfoten? Jag hade nog reklamerat det där…
Du borde kunna plocka isär mastfoten och sätta en ny bult inifrån, tror jag. Inte helt säker på hur dom där är konstruerade.
-
The Search är ju ganska sunkiga… Plug n play är ju rätt ok, unleashed är bra (bortsett från hundjäveln då), blackwater var riktigt grym (surf, inte wsurf dock)…
-
Kolla upp hur bred din bräda är, jag har inte 100%ig koll på gamla 80talsprylar.
85 liter stubbie är stort, motsvarar typ 95 liter klassiker/fsw. kika på bredden, det är nästan det mest intressanta måttet.
65litersbrädorna idag är små, min 66a är 51.5 bred, och bär en 5.0 för mig, en 5.3a hade inte funkat/gjort någon nytta. Det bästa du kan göra är att testa nått litet och jämföra, ska du till västkusten när det blåser nån gång så kan du få testa en goya 66a. ~65 litersbrädorna är ju det minsta du kan segla bland produktionsbrädorna, och kräver således lite mer än en 75liters allround vågis. -
En 22a kommer vara lite stort när det brallar i med 3.5, för det registret så måste du nästan ha två fenor för att det skall bli någotsånär bra. Ska du segla 3.5 – 5.7 så kika på 20-21,5 + 22-23,5cm fena, lite beroende på vilken variant det är. Så kör du den lilla med 4.5 och mindre. Om du tänkt dig att köra en riktigt liten vågis senare (typ 65 liters) så satsa på 22 cm som största, mycket större kan bli oanvändbart/jobbigt på en så liten bräda.
-
Om du inte har så bråttom med att handla så blir min goya Frewave 85 (våg orienterad fsw) till salu i september, så den kan du ju lägga till bland tänkbara alternativ i så fall. Komplettera den sedan med en mindre klassisk bräda när du drar till pozo.
Av dom du länkade in där så tror jag att naishen blir lite liten, kaulin är ju ser ju rätt speciell ut i shapen, men jag har ingen koll på dom så nån annan får utala sig. Exocet brädorna ligger nog ganska rätt storleksmässigt, om inte universal waven är lite bred, har inte koll på måtten på 04an.
-
Jag håller med om att pocketen förmodligen blir kalas här hemma. Vad jag var ute och for efter var dels att om han skall till gc och köra så är nog pocketen lite fel koncept, en fsw eller trad passar bättre.
Som förstabräda i sverige kan man gott köra ganska stora grejer. Och sedan välja nått annat än pozo, särskilt om man är ute efter att rida och inte hoppa i första hand.
Eller som basse säger, köp nått stort, och sedan kompletterar du med nått litet när du drar till pozo.
Jodu basse, jag går faktiskt upp 2 liter och .3cm på vågisen när den kommer i september. Och storbrädan blir 20 liter större än nuvarande, jag hoppas det skall göra gott för min freestylesegling.
-
Vi är redan en bunt här på västkusten, hör med adde om ni vill vara med.. 😉
-
Pozo och en vågis som bär 5.7 är nog egentligen igen bra kombination. Självklart kan man segla mindre än minsta rekommenderade storlek, hur väl det funkar beror mest på hur stökigt vattnet är. Pocketen kommer förmodligen inte vara någon rolig upplevelse med en 3.7a i pozo(58bred, fet tail och rätt feta rails har jag för mig). Är du däremot inne på att åka till nått ställe som har bättre vågor än gc om än med mindre vind, så skulle ex. vis goyan kunna vara ett bra alternativ.
Jag tycker du skall leta efter en bräda som är ett snäpp mindre, som tar typ 5.5 som största. Hur ofta är det vettig vågsegling när det blåser mindre typ 5.0 i sverige? De dagarna kan man lika gärna plocka fram sin stora bräda (FSW eller freestyle kanske) och öva lite loopar på småvågorna.
Själv hävdar jag bestämt att det inte är lönt att ha en vågis för att segla när det blåser mindre än 5.0 och har därför en 66 litersbräda som vågbräda. Jag föredrar att det funkar riktigt bra när det verkligen pungar på så det blir vågor, typ 3.7 vind här på västkusten.
Som sagt var, hade du inte varit påväg för att ladda hopp i pozo (åk nån annanstans om du vill rida) så kunde nog goyan passat utmärkt som förstavågis. Tror jag iaf.
Vad gäller rekade segeltstorlekar så brukar dom skilja rätt kraftigt mellan tillverkare, då det i allra högsta grad är en subjektiv bedömning (klart att jag skulle kunna segla en 7.8 på min wave66, men det hade inte varit nån poäng med det). Tillverkarna stretchar gärna lite extra på rekade segelstorlekar, framförallt i nederkant av registret. själv hade jag förmodligen viljat segla mellan 5.0 och 5.7 på pocketen, även om 4.0 hade funkat, förutsatt att vattnet var platt och jag inte var ute efter att hoppa högt så hade jag viljat ha något mycket mindre.
-
The F2 Spice is a whole new concept. The perfect board. Blending the manoeuvrability of a wave board with the speed and excitement of a slalom board. A revolution in board design!!
waveslalom någon? 😀
Det verkar vara inne med retro…