oscar
Forumsvar skapade
-
NU snackar du ju stillastående tillstånd. Du har ju även ett segel som genererar en framåtdrivande kraft genom fenan.
Ingen som har tänkt på att en 70 cm lång fena böjer sig väldigt mkt vid belastning och därmed bildar krafter som inte är parallella med brädans botten. Är dessutom brädan vinklad så kan du därmed få krafter från fenan som lyfter brädan uppåt, det är alltså inte bara brädans botten som genererar en lyftkraft.
I lättvind kör många formulaseglare mjuka fenor för att få mer lyft genom att de kan jobba med benen för att pumpa brädan. I hårdvind kör man hårda fenor efter som man inte vill ha lyft från fenan för att kunna behålla kontrollen.
-
Riden är en snabb freeride och av typen ”väldigt lättseglad slalom” så den passar mkt bra med cambersegel. Har själv haft en ride 277. Du kanske inte ska punga ut 10000 på ett nytt Nitro5 eller RS4 utan precis som Getwet skriver så räcker det med 2 cambers á la NPV8 eller North Matchrace eller liknande. Får du tag på ett beggat racesegel så är det dock inte mkt att tveka på.
-
Sätter 100 spänn på att NP har gått ifrån wideluff om två år. HYPE!
10.7an kommer säkert alla ha då Steve Allen vunnit två gånger på det. Men han hade ju inte fått de andra seglen till första tävlingen och inte hunnit testa de andra storlekarna till Calema….HYPE!
Steve Allen har ju alltid gått bra och i Australien hade han ju inte mkt motstånd, gammelgubben Phil kanske som håller världsklass som vanligt men han vinner ju inte längre..Vi får väl se när Kevin kommer igång…då lägger sig nog hypen..
-
En replik:
Jag tycker inte core contour är det bästa man kan ha. Själv tyckte jag de var alldeles för hårda och obekväma. Jag tycker Primo stropparna från samma företag är betydligt skönare. Dessutom betydligt skönare att freestyle med då man kommer ur stropparna lättare. -
Kanske plastic paddings gelcoatspackel. Inte lika slagtåligt som marinepoxyn men kanske lite mindre farligt. Fördelen men PPs marinepoxy är att det ju inte är rinnande epoxy och den är därför lite lättare att hanskas med. Den är som vanligt spackel. Men god ventilation när du slipar är nog bra….
-
Anonym: Vad menar du med det?
-
Ja det beror ju lite på i ditt (om det är du som frågar igen) fall tycker jag det. 50 fenan du har passar bra i väldigt lite vind med din 9.0. Brallar det på lite så att brädan börjar lyfta slänger du på en 40-45 fena och lite mer uthal/nedhal så får genast kontrollen tillbaka. Ökar vinden lite till kan du slänga på 7.0 och när det börjar kännas stort så slänger du på 36 fenan. PÅ detta sätt kan du kontrollera din 150 liters bräda från 5 upp till kanske 12 m/s. 7.0 och 50 fena i 12 m/s är INTE roligt…
Men sen när vinden ökar ytterligare så kör man kanske mer på att byta segel än fena. Fenbyte gör väldigt mkt för kontrollen men oftast är ju fenorna då ofta så pass små att de inte ger kontrollproblem i samma utsträckning som ett för stort segel.
-
Du ska absolut lägga pengarna på en extra fena istället för ett 8.0!!! Köp då hellre två fenor så ökar du användningsområdet på dina grejer ännu mer. Fenor är den billigaste investeringen man kan göra för att förbättra sin segling.
Skulle rekommendera en fena på ca 36-38 för ditt 7.0 och kanske en 45 däremellan om du köper två…
Jag byter ofta fena istället för att rigga ner till mindre segel. Gör underverk!
-
Jag har också lite grejer från MM, tumvantar en neopren tröja och ett par 5mm dojor. Allt har hållt väldigt länge, först nu efter 4 år har lite sömmar börjat släppa i dojorna men limningen håller fortfarande så de läcker inte ändå.
Har en kompis som alltid lyckas ta sönder sina dräkter, spelar ingen roll vad det är för märke. Men vissa har ju förmågan att inte vara så försiktiga med sina prylar….
-
Kolfiber används mest som förstärkning för att styva upp brädan. Kol är ju inte speciellt slagtålig så därför brukar dynema användas i nosar och längs kanter.
Dock finns det brädor i nästan bara kol. Kolla in http://www.a-h-d.com under technology och sen N.T. men det är inte varken billigt eller lätt att bygga med den tekniken.
En mast tror jag inte du klarar att bygga själv då du behöver en FET maskin á multi dollares för att väva fibern.
Jag tror att du ska glömma att bygga en bräda helt i kol eller mast då formarna blir så dyra. Men varför inte en fena? Allt du behöver göra då är att laminera ihop massa vävar så att du får ett block av kol som du sen kan skära ut fenor ur.
-
Antar att det är http://www.ontopwindsurfing.com men det är inte säkert. Tror att Maui Magic är ett Holländskt bolag så varför inte maila dem direkt och beskriva läget? Säkert smart att bifoga lite foton…
-
Givetvis går det att segla snabbt med gamla grejor. Hur tror du annars speedrekordet höll sig i 10 år? Men hur hur rolig är din blytunga gamla rigg i manövrarna? Testa en ny rigg med kolfibermast så lär du uppleva en otrolig skillnad i hanterbarhet och livlighet. Nästan som att ha en fjäder i händerna.
De flesta blev övertygade för MÅNGA ÅR SEDAN!
Själv så testade jag en Bic vivace 270 (ej kolmodellen) med NP V6 6.0 från 96/97 med glasfibermast för ett par år sedan. FY F*****N jag kunde knappt få grejerna att plana så tunga och döda kändes grejerna. Kändes som jag stog och höll i ett betongfundament.
Måste nog putsa lite på min North Viper Race nu, 1.5 kg tung 100% kolfiberläckerhet med titaniumbeläggning……..
-
De sys dessutom av samma kineser som syr Gaastra så förmodligen är kvaliteten på arbetet lika suveränt som på Gaastra.
-
Stinger,
slår du till på en Hyper så vill jag gärna testa den om du kommer ut till udden!
