Forumsvar skapade

Sida 153 av 201
  • oscar

Medlem
    10 mars, 2003 vid 15:15 som svar på: Kinetic UL58/Centurion 58

Då detta märke inte är så populärt i Sverige så råder jag dig att slänga ut samma fråga på http://www.bluefinz.com forum.

• oscar

Medlem
    8 mars, 2003 vid 16:51 som svar på: Strongkite or not?

Det där är lite bull faktiskt. GUN har skippat ett mellanled (återförsäljaren) och kan därför hålla lägre pris. Deras vindsurfingsegel som kostar 2500 slår NP som kostar 5000 i tester.

• oscar

Medlem
    6 mars, 2003 vid 20:59 som svar på: Vattensport + skidhjälm?

Misstänker att Pro-tecs wakeboard hjälm funkar bra för vintersport också, problemet är väl att välja storlek för att få plats med mössa….

http://www.pro-tec.net

• oscar

Medlem
    4 mars, 2003 vid 18:42 som svar på: NP Diablo VS. Simmer Zero Seven?

Har seglat några gånger med Zero seven 9.2. Det riggas med grymt mkt nedhal vilket syns på mastkurvan ”U”..

Det känns grymt stabilt på vattnet och är mkt snabbt, vilket också påpekats i de tester som synts i tidningarna. Detaljer som lattspännen och sånt är naturligvis billigare i sitt utförande än på NP men så är det ju också billigare att köpa.

Annars kan jag rekommendera Naish nocam segel. Riktigt grymma!

• oscar

Medlem
    3 mars, 2003 vid 18:27 som svar på: Köpa Ahd via Danmark Tyskland…?

Jojo ge mig den länken så blir jag nöjd. Sport-roth tar 1299 euro för 03 och 800 för 02….

• oscar

Medlem
    26 februari, 2003 vid 19:45 som svar på: Videoredigerar program till PC?

ulead har jag använt lite grann, tycker det funkar ok och det finns otroligt mkt fler valmöjligheter vad gäller format jmf moviemaker som ju suger även om det är lätt använt..

http://www.ulead.com

• oscar

Medlem
    23 februari, 2003 vid 17:24 som svar på: ”surfshorts”

http://www.extremepie.com
    Inga shorts just nu men sidan uppdateras varefter grejer kommer in.

Svenska zoovillage brukar ha lite QS ibland.

• oscar

Medlem
    21 februari, 2003 vid 07:54 som svar på: Hypersonic 125 Versus AHD GT 75

Kevin Ozee:

Aloha,
    I used the Hypersonic with a new RS-3 7.5 today. Wind was 12 with gusts to 20 knots.

The wood version is very light. Nice finish and details, especially pads and straps. Starboard makes a great product.

But in terms of performance, honestly, I am a bit disappointed. Maybe my expectations were too high going into it because I want there to be a revival of light wind slalom so badly, and I really want this board to work. It works, just not at the level I’d hoped.

The length is only an issue mentally, I think. The board looks like it can pearl, especially with the mast-track in the front half of the box, but it never does. So, the short length didn’t bother me. But I did find I liked the mast-track all the way back to help trim the nose as high as possible.

I think the concaves do bother me. The board did not plane particularly well. The board did not accellerate especially well. And it does not have a fifth gear in top speed, I suspect because the concaves are so deep. It feels a little too attached to the water, and never really feels like it breaks free to accellerate in the gusts.

The fins may be a part of this, too. Switching the fin to a Tectonics style CNC fin certainly helped the speed and liveliness of the ride. But still, something is holding it back from getting into overdrive. Peter Bijl was on a more ’conventional’ slalom board prototype and was whoopin’ my butt. I did the same to him when we switched boards.

The rails complicate jibing, I think. That is to say I think how parallel the rails are, especially ahead of the mast-track, make jibing stiff. The rail shape is so extreme from the depth of the concave that it feels like the board wants to run straight mid-turn. Better with the 34cm fin, but still would rather go straight than turn. The rails seem to bite, maybe too much, and want to run straight. Other factors contribute to jibing, but I think the rail shape is the issue on the Hypersonic.

I think the extra scoop out the tail of the rocker line on the rails may make the board unsettled from rail to rail. Watching Jimmy Diaz and Antoine Albeau ride it, I could see the board trimming back and forth between leeward and windward rail. Hard to find the sweet spot rail-to-rail, and hard to stay there. I also think the tail cut-outs should be deeper, or the rail rocker line straighter, as water is released out the tail it hits the top back edge of the cut-outs. That can’t be fast.

I can see where 8.4/9.0 could be the ideal size for this board. Nice flat water. But even then, I would expect planing to be faster for a board targetted to those sizes.

I come to the conclusion that this design went a bit too far to the extreme. Rounder outline and longer nose would help turning and planing. Shallower concaves would soften the rail shape and perhaps free the board from the water for better accelleration and speed. Less tail kick in the rail rocker should help planing. Maybe that’s the way to improve it, maybe not. But it needs improvement.

Of course, like most people, I thought Formulas were a bit too extreme at first, too. So bear that in mind. I’ll get one of these and use it some more in light conditions. But I’ll take a Sonic 95 any day over the Hypersonic. I wish Starboard would make a Sonic 105 instead…maybe that means I’m stuck in the old slalom mentality, but I think that kind of speed and maneuverability are more fun.

I did try another brand’s prototype afterwards (don’t ask me which, I’m sworn to secrecy) that I thought was a much better board. More conventional outline (250 x 72cm), deep tail cut-outs, and flat-to-vee bottom. Fast, lively and even handled an 11.0 as well as a 7.5. Now that’s what a light wind slalom board should do, in my opinion.

Remember, that’s just my opinion after one day of testing. I reserve the right to change my mind should I discover something I’ve been missing…and I’ll let everyone know if I do.

Best regards, Kevin

• oscar

Medlem
    19 februari, 2003 vid 08:21 som svar på: HAJAR?

Blev väldigt lugnad av det där programmet. Man förstår mer och mer hur hajar fungerar.
    Hörde mkt hajstories i WA när jag var där men aldrig att en vindsurfare hade blivit attackerad.

• oscar

Medlem
    17 februari, 2003 vid 11:57 som svar på: Första tricket?

kanske inte de lättaste manövrarna men bra grejer att träna mkt på:

1. Först och främst, lär dig segla bekymmersfritt med sele och stroppar.

2. Gippar kan aldrig tränas för lite. Kan du sätta en riktigt bra carvinggipp i planing så öppnar det vägen för många andra trick som t ex 360, duckgipp och grubby.

3. Helitack, förutom att det är ett bra trick för att plocka lite höjd i vändningen så finns det många andra trick där du har nytta av de kunskaper du får när du tränar helitacks, bl a då segla backwinded och flippa segel tillsammans med fotarbete. Trick som är lättare när du kan helitacken är t ex sail and body 360, upwind 360 och flaka grin.gif

4. Vanliga hopp. Att kunna hoppa kontrollerat är en förutsättning för alla hopptrick som t ex alla loopar, vulcan, spocks och willyscippers. Lär dig hoppa både urkokad och ikrokad och med bara en hand på bommen.

Gasa på!

• oscar

Medlem
    16 februari, 2003 vid 17:51 som svar på: Första gången på bräda. När och vilken utrustning?

Kan väl ha varit 84,85 nån gång, på en Beach. Tyvärr var jag lite liten då (10år) så riggen var lite stor…
    Sen kom jag igång -89 på en Jet 320. Köpte första egna brädan 91, Tiga 260 slalom. Gissa om jag sjönk första gångerna jag försökte segla på den. Men efter en hel sommars enträget nötande satt vattenstarten och gipparna ganska bra. Tackar tidningen surfsports teknikguider för det!

• oscar

Medlem
    15 februari, 2003 vid 20:42 som svar på: Riggning!

Svårt att hjälpa om du inte berättar vad du har för grejer…

• oscar

Medlem
    13 februari, 2003 vid 11:34 som svar på: välj två brädor

Mistral Joker 114
    F2 Maui Project 8´4″ eller 8´5″

• oscar

Medlem
    12 februari, 2003 vid 16:01 som svar på: Brädfunderingar ???

Klart jag hårdrar det lite. Men jag tycker nog att om man inte har några som helst ambitioner att lära sig vulcans och spocks så är en freeride bättre i alla avseenden, speciellt om man vill åka fort.

• oscar

Medlem
    11 februari, 2003 vid 16:54 som svar på: Brädfunderingar ???

Ska du speeda fram och tillbaka, lära dig enklare trick som 360s och duckgippar eller ska du träna willscippers, spocks och flakas var 50:e meter?

Förstnämda = freeride annars freestyle.

Sida 153 av 201
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA