Forumsvar skapade

Sida 158 av 201
  • oscar

Medlem
    31 december, 2002 vid 13:23 som svar på: Ngn som har testat följande brädor?

Och varför skulle en freestyle på över 100 liter vara för stor? Nämn ett argument som håller så får vi se…..

• oscar

Medlem
    31 december, 2002 vid 11:09 som svar på: sail 360?

Gör man sail and body 360 i gippen kallas den monkey jibe. Finns även reverse monkey jibe. Vet inte riktigt vilken som är vilken.
    En är en vanlig gipp med s&b 360 och en är duck gipp med s&b 360.

S&b 360 i full planing är en skön känsla att klara. Jag tycker det underlättar om man faller av lite precis innan man snurrar. Fotplacering är A och O samt ett brett grepp. Viktigt är att man kör in masten i vindögat och sen skotar ut med bakhanden. Ungefär som i en upwind 360.

• oscar

Medlem
    31 december, 2002 vid 10:00 som svar på: Nån som seglat i minusgrader???

Genomskinnlig packtejp är grymt bra, kostnad ca 17 kr för en rulle. Silvertejp är bara kladdig och glider.

• oscar

Medlem
    31 december, 2002 vid 09:50 som svar på: Val av segelstorlekar

Håller med Lars K. Steget från 4.7 till 6.0 är för stort. Tänker du tävla med dina formula prylar? Isåfall ska du nog behålla 9.0 i din linje.
    4.7
    5.7
    7.0
    9.0
    11.0
    Ska du bara lättvindcruisa med formulan skulle jag ta:
    4.7
    5.4
    6.2
    7.5
    11.0

• oscar

Medlem
    30 december, 2002 vid 18:33 som svar på: Segelstorleksöverskridning på bräda.

Det går nog inte att säga så där på rak arm. Det enda du kan göra är att testa själv. Beror så mkt på dig som seglare och förhållandena. Jag själv lyckades segla 6.9 på en 85 liters bräda trots att jag då vägde ca 85 kg. En kompis har kört 9.0 på en flow 276 men tyckte det kändes sådär (KONSTIGT!?!?! grin.gif).
    Tilverkarnas rekommendation är nog bra att hålla sig till eftersom de har utvecklat brädan och vet vad den klarar tillfredsställande.

Du kan inte heller gå på litermåttet. T ex en Vivace på 120 liter klarar inte en 9.0a men det gör en AHD FD 70 pga av sin bredd.

• oscar

Medlem
    30 december, 2002 vid 09:50 som svar på: Brädhjälp för bövelen

Lätt, medel och hårdvind är väl något relativt. En formula seglare tycker nog att lättvind är 3-4 m/s och hård vind 10-12 m/s medan en freestyle/wave seglare tycker att 7 m/s är lätt och +16 är hård vind.

Skulle dock gissa att fabrikörerna använder något som:
    lätt = 4-7 m/s
    mellan 7-12
    hård 12 -……

• oscar

Medlem
    30 december, 2002 vid 09:45 som svar på: Brädhjälp för bövelen

Med din kunskapsnivå och att du vill köra wave/ freestyle så skulle jag rekommendera 100 liters brädan. Med en 7.5a kommer du plana i stadiga 6 till 7 m/s och du kommer ha roligt upp mot 12-14 m/s med rätt segel och fena. Man klarar sig långt med en bräda om man har flera fenor. T ex en lite rakare freeridefena (leveras ofta med brädan i 100 liters klassen) på ca 30 för 7.5 till 6.0 och en våg fena 22-24 för 5.0.
    Med exempelvis en 100 liters freeride som fanatic cross 100 och en segellinje på 7.0-7.5, 6.0 och 5.0 täcker du in ett väldigt stort vindregister (ca 6-14 m/s). Förutom brädan så satsa mest pengar på en bra 7.5 rigg med en lätt mast då det är det du kommer använda mest.

Håller med Gustav ovan om du kan tänka dig två brädor i framtiden. Då kan du börja med den lite större för att lära dig snabbare och sen komplettera med en mindre…

• oscar

Medlem
    29 december, 2002 vid 21:28 som svar på: Brädhjälp för bövelen

Det beror på att vissa efterfrågar maximal prestanda och väljer då en lätt men relativt skör bräda. En inte lika kräsen seglare eller nybörjare väljer den lite billigare, tyngre och mer slagtåliga varianten men kan få samma shape som han som väljer den dyra.

för att tipsa om brädstorlek behöver man veta lite mer som t ex din kunskapsnivå, din segellinje och hur du vill segla….
    Men generellt sett:
    7.0-9.5 kvm = 150 liter
    5.5-8.5 = 130 liter
    4.5 -7.5 = 100 liter

Fram och tillbaka segling i lite lättare vind: 150 eller 130 liter
    Lite mer trickinriktat dvs lite hopp och så: 100 liter

• oscar

Medlem
    27 december, 2002 vid 09:50 som svar på: Filmsida!
  • oscar

Medlem
    27 december, 2002 vid 09:48 som svar på: mistral

Ähh nu tänker du nog lite fel. Tror inte man räknar av 20 % på nypriset varje år, utan på värdet från föregående år.
    Dvs en bräda du köper ny för 10000 är värd 3300 efter 5 år.

Men jag kan ha fel….

• oscar

Medlem
    26 december, 2002 vid 16:04 som svar på: Upp till kamp mot svengelskan!

Vaken = Awake inte wake…

• oscar

Medlem
    24 december, 2002 vid 08:27 som svar på: Skåne i veckan

Vad skönt det måste va att slippa denna *¨”#¤”! julrusch!

• oscar

Medlem
    23 december, 2002 vid 16:05 som svar på: finns det några breda vågisar till långsamma vågor

Mistral Super Razor 256×60.2: made for lightwind waves or waveboard feeling on flatwater. Låter ju bra iallafall.
    Sen har ju Proof några feta vågisar också..

• oscar

Medlem
    23 december, 2002 vid 12:08 som svar på: Ge mig tips var jag kan hitta surffilmer på nätet

Tycker personligen att det är lite taskigt mot en riktig entusiastisk surfare som Lars Pedersen att slänga ut hans film på nätet. Köp den istället och stöd de få som gör filmer!

• oscar

Medlem
    23 december, 2002 vid 08:53 som svar på: bombeslag!??!

Vad är trasigt då?
    Att laga sin gamla bom om den gått sönder är inget jag rekommenderar. Går den sönder igen ute på sjön kan det ju bli riktigt farligt, speciellt om det är kallt i vattnet. Har själv varit ute flera gånger med båt för att rädda folk med brutna master, bommar mm och det är inte lätt att hitta ngn när det blåser 15 m/s från en liten båt. Ibland blir man riktigt förbannad när man ser vad folk utsätter sig för. Många som inte seglat på några år kommer ut med trasiga våtdräkter i oktober med gamla slitna prylar, sen ligger dom där nedkylda och skakar när deras grejer pajat. Och de kommer bara ut och seglar när det blåser kuling!

Sida 158 av 201
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA