oscar
Forumsvar skapade
-
De fenor jag kört med är MFC Goya 26, FIN´s Freestyle 26 och Twister original 24. Goan och Fin´s är riktigt bra tryck i för större segel typ 6.4-6.9. Twistern är dock den skönaste, mjuk ”slidig”. Men den funkar bara bra när man har tryck i grejerna.
Så för dig skulle jag rekommendera Goyan eller Fin´s. Fin´s fenan är klart billigast och därför riktigt prisvärd. Finns hos surfunique.
-
Någrea tips:
Använd benen aktivt till att dämpa chop dvs mjuk i knäna. Se till att rigga seglet för hårdvind dvs max nedhal och uthal.
Testa sedan följande en grej i taget för att se vilket som ger bäst effekt just för dig.
Flytta fram mastfoten någon cm. Jag utgår altid från mitten av boxen.
Flytta ned bommen någon cm.
Sätt på en mindre fena.Lycka till och speeda på!
-
Om du klarar av de 100 litrarna utan problem så har du ett stort urval. Det du bör tänka över är hur du vill segla och om du tänker uppgradera dina riggar också. Har du mer raciga riggar med cambers så är det freeridebrädor du ska kolla på. Detta gäller även såkallade freeracesegel som t ex NP Diablo, Gaastra GTR eller North Transam. Dessa segel är gjorda för att seglas fort rakt fram med lite hopp då och då. Precis som en freeridebräda är. En nedtonad slalombräda alltså, lättseglad och snabb.
Så vill du ha ut lite toppfart så är det freeride du ska satsa på.
Freestylebrädornas shape gör dem bra att segla 50 m på och sedan slänga iväg en spock eller nåt annat trick. Att segla rakt fram med dem några längre sträckor är inte bekvämt eller särskilt roligt. Nu gäller väl detta inte ALLA freestylebrädor men trenden verkar gå mot mer och mer radikala shaper. Nyare freestylebrädor kräver dock lite annorlunda segel för att komma till sin rätt. Då de har ganska mycket tailkick för att kunna hoppa bra och ofta väldigt små fenor för att ”spinouta” i spocks så gör detta dem lite mer sega att få upp i planing än en freeride. De funkar därför bäst med rena freestylesegel som har betydligt mer bottendrag än ett freeridesegel. Dessa segel är väldigt lättmanövrerade men har även sämre toppfart.
Radikala freestyleshaper: Mistral Twister, Naish PIG, F2 compstyle.
Mindre radikala: JP, Fanatic skateMen vill du BARA hoppa och tricka så är det freestyle som gäller.
Freemove är ett mellanting mellan freeride och freestyle. Ofta lite större fenor och inte lika radikala i shapen. På dessa brädor passar både freestyle- och freeracesegel bra. Dett finns idag även många olika freemovesegel som t ex NP Raf Jet, Simmer Zero 5 och Gaastra Pulse. Passar bäst om du gillar att slänga in ett trick då och då men även vill race lite mot polarna. Brädor i denna kategori är, RRD avantmove, avantstyle, AHD Maxxride och G-ride, Fanatic Cross, F2 max 2 air och även de mindre radikala freestyleshaperna som JP och Fanatic.
Freemove är nog de bästa grejerna för de flesta som kör på freestylebrädor idag inkl mig själv. Men prylbög som man är så………
-
Jag hade faktisk ett segel som sprack i ett sådant veck. Det du kan göra för att undvika detta är att tejpa de veck som blivit ”vita” dvs riktigt hårt veckade med packtejp från 3M eller sådan film som man klär in böcker med.
-
nej en men vid 16 tiden. Helt omöjligt att hålla sig stående med 4.7an.
-
Roxen var riktigt grymt igår också. Fina hoppvågor och överriggad 4.7. Var också ute på vattnet när stormbyn kom. Fick bodydragga in till land.
-
oscar
Medlem30 augusti, 2002 vid 15:25 som svar på: Det blåser! Var seglar jag i bohuslän – Tjörn, Orust eller?Hur upplever du att ”the reversed channel” funkar på MP-03 då? Ser ju smart ut.
-
Bussgods tror jag inte tar så stora paket. Posten, hmm packa väl och då menar jag väl. De lyckades ta sönder häcken på min kompis bräda två gånger i tailen (ner till CLS och hem från CLS) trots att den var förpackad med kartong och 1 cm liggunderlag.
-
Gärna det. Ett tips. Personligen tycker jag många surffilmer har alldeles för korta klipp, typ musikvideo. Ha gärna med hela ansatsen och landningen på trick och hopp så blir det mer flyt i filmen.
-
oscar
Medlem25 augusti, 2002 vid 19:41 som svar på: Laminatet lossnar på min Naish ARX. Vad skall jag GÖRA??Konsumentköplagen säger:
”Enligt lagen kan du reklamera fel på en vara upp till två år efter köpet. Att du fått en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att du under garantitiden slipper bevisa att felet fanns på leveransdagen, vilket du måste styrka efter garantitiden (eller åtminstone göra sannolikt).
Att du har kvittot kvar är inte obligatoriskt, om du på något annat sätt kan bevisa att du har köpt varan i butiken vid ett visst tillfälle. Men eftersom det är du som ska kunna bevisa detta, är det enklast om du alltid spar kvittot.”
Kolla in: http://www.konsumentverket.se/Mallar/sv/artikel.asp%3FlngCategoryId%3D892%26lngArticleId%3D147&e=42
Jag visste inte detta när jag reklamerade en mast som pajade 1 v efter att garantin gått ut, OSIS!
-
Och så förväxlar dom Dunken och Robby! Men Anders syntes ju 0.5 s. Annars bra reportage tycker jag, snygga bilder!
-
De ser bättre ut ”otecknade” www2s.biglobe.ne.jp/~sailsurf/sim2003.htm
-
Hela Robbys liv har väl gått ut på att ha kul? Han är ju en levande legend.
-
Att brädan planar betyder att den lyfts upp på vattnet och bara bakändan ligger i, ungefär som en snabb motorbåt. Farten på brädan brukar då vara ca 10 knop och uppåt.
Cambers används på racesegel och är en ”klämma” som sitter på änden av lattan och mot masten. Detta skapar en ren, stabil profil mot vinden.
Cambers bör undvikas om du inte tävlar, gillar att köra riktigt fort eller på segel över 8m2. Detta pga att de gör seglet tyngre och svårare att manövrera.