oscar
Forumsvar skapade
-
Snarare en hel latta, se bild. Dock en latta mindre och högre underlik.
-
Ingen aning, men det vore ju smidigt för då slipper man fast abbonemang.
-
Jag tycker det funkar bäst med ett mycket litet chop. Se till att dra upp brädan under häcken och titta lite under axeln så att du får vikten fram över mastfoten. egentligen täcker det med att snurra brädan 120 grader, bara du landar med nosen först så att resten av rotationen kan ske i vattnet. Ta tag i masten hjälper också till att få vikten över mastfoten.
kan tilläggas att jag inte sätter alla pga fippel med händerna. Men jag kommer oftast runt bra planandes baklänges men med ett alldeles för smalt grepp så att jag inte kan skota in snyggt. Träna träna träna.
-
Kör fortfarande Dr. X. Grymt sköna segel. Jag upplever att man kan trimma dem mycket med uthalet och de har ett grymt bottendrag men det är heller inget fel på toppkontrollen. Svårt att tänka mig ett bättre vågsegel faktiskt.
Tror inte du ska vara speciellt rädd för Simmer seglen heller. De har fått grym kritik i engelska tester för sina fina detaljer och upplevd kvalitet. Simmers egna master från powerex har en lite smalare diameter, vilket gör att att man inte får dessa lattproblem. Master som förövrigt är grymt prisvärda och även funkar bra i mina Dr X.
-
Jag tycker att det låter som om du har allt klart för dig. Låter som ett bra kit.
1 kvm är lungt mellan seglen så 4.2 5.0 6.0 7.0 är inga problem. Du skulle nog kunna gå upp till ett 7.5 utan att få ett för stort glapp.När du ändå är inne på cross, har du kollat på cross 140? Verkar vara en cool bräda. Du borde kunna få i gång den med en 7.5a i ca 6 m/s.
Till dessa brädor skulle jag satsa på freeride/move segel och inte rena freestylesegel då de är designade för två olika typer av brädor.
-
Vet bara att min GUL från 96 håller bättre och ser nyare ut en min NP från 2000.
GUL = kvalitet -
Hur duktig är du då? Kan du använda sele och stroppar? Riggar du seglet rätt? Har du hängseletamparna på rätt ställe?
Be nån duktig kille på din spot att kolla över grejerna nästa gång du seglar så får du säkert lite bra tips. Lättare att hjälpa på plats. -
Har handlat av Wallen i flera år och har aldrig haft några problem. Har du problem får du väl bara ta det med honom så fixar han det.
Spricka i masten är ju knappast wallens fel utan Norths och det kan hända vilka märken som helst, bara att reklammera.Surfbranschen är svår, tror att det är den bransh som man hör mest klagomål om, t ex långa väntetider, trasiga grejer och dålig service.
-
Wallen brukar alltid kunna ge schyssta paketpriser! Kolla in http://www.wallen.se
Det går att deala med nästan alla butiker, förutom SP då kanske som redan ligger relativt lågt i utpris.
Hos tyska ww.looping.de kan du begära prisförslag om du köper paket. De har även en del erbjudanden. -
Maila Jonas på http://www.cutre.com Han är svensk och kan fixa allt (bil, boende, utrustning) där nere.
-
vet inte om jag kan hålla med m att GPS fart är tillförlitlig. Håller du exakt samma kurs en längre sträcka (2-300m) med ungefär samma hastighet och tar ett medelvärde kan jag hålla med men annars…nja. En enstaka mätning av topphastighet tycker jag inte är speciell tillförlitlig med GPS.
Jag har ca 1000h bakom GPS och VET därför att den inte är speciellt exakt.
-
Jag tycker inte det spelar så stor roll me vinkeln meot vinden. Huvudsaken är att du roterar brädan UNDER dig dvs inte skickar iväg den bort från dig. Stå upprätt!