oscar
Forumsvar skapade
-
Hej,
jag har haft en F2 Ride 277 -99. 5000 låter mycket, men är den i klockrent skick så…Riden är en mycket bra bräda, du kommer ha betydligt roligare på den än på den gamla Tigan. Möjligtvis är Tigan snabbare rakt fram.
Riden är väldigt allround. Snabb, lättgippad, hoppar fint och går till och med att rida lite vågor med. En av de bästa brädorna 1999!En nackdel med Ridebrädorna från 99 i den version som har en ”skarv” runt kanten var att den delaminerade. Men har det inte hänt än på den bräda du ska köpa är det nog ingen fara. Se bara till att hålla utkik efter hål i skarven.
-
Tack vad snällt sagt! Visst är det kul med lite sarkasm då och då..
-
Så om jag hoppar längre fångar fenan upp mer luft, eller? Kanske flera kubikmeter? Haha..
Nej, snarare är det så att när du landar, så landar du med fenan mycket eller lite snett mot färdriktningen. När då fenan skär ner i vattnet (snett) sugs luft ner längs fenan och du får spinout. Det du måste göra för att motverka detta är att dra åt dig brädan under häcken och försöka landa med fenan i färdriktningen så att luften inte kan sugas ner.
-
Ett litet tips i början är att hålla i masten med framhande och hela tiden hålla denna sträckt. Då lär du dig lättare att reglera trycket i seglet med bakhanden.
-
Bomlängd mäts från framkant av masten till slutet av akterliket. Sätt bommen på maximalt rekommenderat så vet du vad du sak utgå från. Hur seglet ser ut på land har inte så mykcet med att göra hur det fungerar på vattnet. Testa testa testa…..
-
I en butik kanske 🙂
Nä men allvar, vilket märke är du intresserad av? Välj butik efter detta, det finns inga dåliga märken idag. -
Tror du gör felet att bara försöka lyfta det rakt upp. Försök istället att simma upp mot vinden med handen på masten och lyfta lite så att seglet lyfts upp av vinden. Många nybörjare förstår inte vilken hjälp man har av vinden när man ska vända och vrida på seglet i vattnet.
-
Felet man lätt gör i början är att tro att man måste ha världens speed och carva som en galning. Det är bättre att ta det lungt och börja som en vanlig gipp. När du i vanliga fall skulle ha slagit runt seglet så skotar du bara in och carvar lite extra. Här tycker jag det är viktigt att behålla trycket på bakfoten, annars fortsätter brädan lätt rakt fram när du står backwindad.
-
det är svårt att komma ur dem MED skor NÄR du gör vulcans pga den friktion som blir när foten är vriden i stroppen.
-
Absolut, men man måste nog lära sig den ”utan stroppar” först.
-
Supernice! Vore grymt kul att se blider på nya north. Förstår om du inte seglade på grund av den hårda vinden (om det var därför). Pozo är sjukt.
-
Nästa år kör vi på ån mitt i centrum. Då behöver man inte slå för vindarna går runt runt….
Vadå ingen ser oss? Vi hade planscher över hela stan plus att vi skickat planscher till surfbutiker och klubbar. Hade det bara blåst hade nog mykcet folk kommit och tittat.
Men vi kan ju lägga hela touren ute i marstrand nästa år….men vem skulle betala detta arrangemang?
-
Dom funkar bra med skor så länge du inte kör freestyle pga det är svårt att komma ur dem när du gjort vulcans.