Forumsvar skapade

Sida 125 av 336
  • pjoter

Medlem
    17 maj, 2008 vid 08:14 som svar på: habo lördag!

sticker nog också ut om en stund. ska slöa lite först å käka å så.

hoppas de e lite körbart tryck idag.

• pjoter

Medlem
    16 maj, 2008 vid 19:24 som svar på: Går i kite tankar

@gonzo 465933 wrote:

det e säkert kul att köra en goldwing ett par varv på en racebana men jag väljer hellre en R6a

humm…. skulle mer jämföra det med att det är sjukt kul å köra på raceslicks tills det regnar, då e de rätt gött å slänga fram regndäcken, även om man inte kan stå på lika hårt med dom. Olika förutsättningar kräver olika utrustning. Antingen är man en solskensknutte eller så e man en racer som kör oavsett väder. 🙂 (själv tillhör jag helt klart hellre den senare kategorin. men det är ju jag de).

å skulle jag vara tvungen å välja bara en grej så hade jag ju valt slicks, liksom jag hade valt en mindre kite än en 15m2 foil. men kan man ha flera uppsättningar så klart man vill kunna köra jämt.

• pjoter

Medlem
    16 maj, 2008 vid 10:42 som svar på: Går i kite tankar

De trista med en uppblåsbar är att hur platt den än är så väger den mer än en foil, vilket har grymt stor betydelse i lätt-lättvind. Det finns ju en anledning till att man gör lättvindskites i superlätta material.

Luddee, vet i tusan faktiskt om jag har roligare med foils. i plattvattnet i habo i 5-9 m/s är svaret givet ja men vågor från 7m/s åker Cautionen fram direkt.
    Så precis som folk så sakta börjar fatta att man får ha olika brädor till olika åkning måste man också ha olika kites till olika åkning. Dock handlar det enligt mig mer om åkstil än underlag.

en sjysst uppsättning enligt mig är en FS speed2 15, en FS p3 10 och en caution mayhem 9 å en 7a (gärna en 6a om det hade funnits). Sen en spleene session bräda, en runt 132 frestylebräda, en 120 hoppa högt bräda, å två vågbrädor, en fetare för ostrappat å en mindre för istrappat.

Nu har ju inte dom flesta dom pengarna till all utrustning men då skulle man verkligen kunna ha sjukt kul i dom flesta vindar och oavsett vilket humör man är på.

• pjoter

Medlem
    16 maj, 2008 vid 05:17 som svar på: Går i kite tankar

denna härliga kulhetsfaktor. mycket snack om i vilka vindar man börjar ha kul alltså. med rätt utrustning (dvs man håller sig inom en kites sweetspot) kan man ha sjukt kul från 4-30m/s med kite. Har haft fler sunkiga sessions i 15m/s än i 6m/s faktiskt. Å ändå har jag en Flysurfer p3 10:a som största kite.

Den största anledningen till att folk inte har kul i 5-6m/s är oftast att dom har förutfattade meningar om utrustning och inte ens vill testa grejer som faktiskt funkar bra i dom vindarna. Har kört Flysurfer i 2 år, spleene i över 1 år å kan de va ett 10 tal pers som testat grejerna..? Ändå har alla en uppfattning om att brädan är sjukt klumpig å kass å kiten går inte att få upp ur vattnet, trasslar sig å alla andra goa ideer som skulle motbevisa sig såfort man testar.

Men men, nu halkar även den här tråden ver i e LEI vs foil diskussion.

• pjoter

Medlem
    15 maj, 2008 vid 21:15 som svar på: Fredag den 16 maj 13.00 – Invigning av Habo Ljungs brygga

de kommer bli rocknroll imorrn!!! DMI har lovat 0-5 m/s så de blir gött. 🙂
    upp med kiten, göra några kiteloops på stranden så man kasar sådär tufft i sanden å grejer, kanske tillåmed hoppa några dm.

Kommer självklart vara där från 2 tiden å framåt.

• pjoter

Medlem
    15 maj, 2008 vid 19:28 som svar på: Går i kite tankar

njaaeee.. en modernare flysurfer är grymt lätt att vattenstarta, spec om du ska köra lättvind då det kan va rätt knepigt att få upp en uppblåsbar kite i låga vindar.
    Med en speed2 15 och en session bräda 141*42 är du igång löjligt tidigt. dock är den kiten rätt seg vilket gör den ganska trist när vinden ökar även om det går att hålla kiten rätt länge.
    Det är inte heller helt lätt att hitta en sån kite särskilt billigt (typ 10 000 om du hittar nån beg, annars nästan 16 000).
    Så har du mkt pengar å vill han en grym lättvindskite så är det bara att hitta en, lever du däremot på en begränsad budget skulle jag söka efter en beg bowkite i 12 storleken å en lättvindsbräda typ spleene session. brädan gör grymt mkt och kör du mkt lättvind med kiten kommer du så småningom att lära dig köra i lite vind (dvs neråt 5m/s).

lättvindsbrädor är förresten även dom grymt svåra att få tag på beg så håll ögonen öppna å slå till fort om du hittar nån.

• pjoter

Medlem
    15 maj, 2008 vid 09:22 som svar på: Kan man kita någonstans mellan Vändersborg och Lidköping typ?

det är jag ganska så säker på att man kan. Har för mig det är några kitare i uddevalla som faktiskt åker till vänern lite då å då just för att det är goa stränder å jämn vind där. dock är vänern alltid rätt kall vilket ju är lite surt (kanske iofs leder till bris…).

• pjoter

Medlem
    15 maj, 2008 vid 05:45 som svar på: Vad för nytta har jag av certifierad utbildning?

tony, i vissa länder är det dock så att du behöver pröjsa för att få visa att du kan köra, det slipper du om du har cert. kommer inte ihåg priserna exakt nu men har för mig de va runt 50$. säger vi då att du är på en semester och besöker typ 3 stränder är det 150$ vilket är sjukt sura pengar. så i vissa fall lönar sig faktiskt ett cert.

• pjoter

Medlem
    14 maj, 2008 vid 12:50 som svar på: Vad för nytta har jag av certifierad utbildning?

Vet man bara att det är en seriös instruktör med gedigen kunskap spelar egentligen inte certet någon roll i själva utbildningen dock kan det ha betydelse för att få hyra och surfa på vissa stränder utomlands. kollat på resa till exempelvis kenya å där krävdes cert för att få köra på stranden annars fick man betala för en privatlektion å visa att man kan surfa.

Kan tänka mig att det kommer bli liknande på många håll i världen, sverige inkluderat inom några år.

• pjoter

Medlem
    13 maj, 2008 vid 14:14 som svar på: Habo Kickoff bilder

??? .

• pjoter

Medlem
    13 maj, 2008 vid 13:06 som svar på: Ny brädor!

låter fint, tror helt klart det är goa brädor, de räknade jag med faktiskt. var bara designen som inte helt passade min smak. Men provkör gärna en nåndag, duger den åt sam duger den nog åt mig.

• pjoter

Medlem
    13 maj, 2008 vid 11:24 som svar på: Tävling/Tävlingar?

urkrokad vågridning är aldrig fel!

• pjoter

Medlem
    13 maj, 2008 vid 11:19 som svar på: Någon testat SU 2 brädorna ?!

tittade på den i helgen och den såg riktigt fin ut. men som ghost säger är man lite orolig för hur väl den håller hård körning pga den mkt låga vikten.

Men priset är ju fint och Anders på LA surf är en hyvens kille så jag tror nog det är helt ok grejer han säljer.

• pjoter

Medlem
    13 maj, 2008 vid 08:38 som svar på: Habo Kickoff bilder

Davids, slidern är permanent i habo, fast den ska inom en snar framtid förlängas från 4 till 9m. då borde man hinna glida lite och förhoppningsvis kan det väl gå att göra lite 3: or å sånt på den.

lagmannen, surt för många att komma ifrån familj å liknande med 24 varsel dock.. å den här helgen var egentligen grymt skön till att spana på grejer, hade vart surare med 15m/s å regn, även om surfen blivit mkt grymmare.

• pjoter

Medlem
    12 maj, 2008 vid 16:24 som svar på: Tävling/Tävlingar?

Borde styras upp!!

Vi är säkert en hög som kan få ordning på det här nere i skåne, borde väl finnas folk i varberg/ gotland också som kan fixa på sitt håll.

Bara nån börjar styra lite datum så kan vi säkert fixa nåt. är själv på tok för oseriös för att styra upp såna här grejer. gör det gärna men räkna inte med minsta seriösitet å flashighet. 🙂

Sida 125 av 336
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA