pure
Forumsvar skapade
-
Bilden till vänster visar resonemanget ”Vikten har ingen betydelse” (påhittad bild). Bilden till höger visar statistiken från gps-speedsurfing.
Käns ju lite konstigt om det skulle betyda att ju mindre du väger destom mindre är du intresserad av speed och därför får du sämre resultat än tyngre människor.
-
The_Novice wrote:Roade mig lite med att kolla på top10 på gps-speedsurfing och det visar ju ganska tydligt att vikten inte är det viktigaste…
Statistiken som jag räknat fram säger inte att vikten är det viktigaste.. Det har jag aldrig påstått. Det jag säger är att det kan vara en viss fördel att väga lite mer. Tycker inte att det är så konstigt med det på samma sätt som att det är fördel med att använda speed bräda istället för formula bräda.
Med tanke på att medelvikten är kring 80 kilo så är ju top 10 killarna rätt tunga jämfört med det.
Om man jämför individuella resultat så kan du ju alltid få andra resultat. Jag väger 78 och min bror 102 men jag seglar snabbare förtillfället.
Ex:
Jag frågade 10 personer innan valet vad dom skulle rösta på och 8 av dom skulle rösta på vänsterpartiet..Skulle det då göra alla temo och scb undersökningar onödiga?
Om inte jag minns fel så påpekar Peter Hart att det kan vara en fördel att vara lite tyngre i filmen Faster… I scencen där han säger vilka saker som bidrar till att man kan åka snabbt. Sen så drar dom exempel med Whitey och Karin Jaggi och att dom väger olika men åkte lika snabbt.
Slutsats:
Vikten är inte viktigast :), men statistiken pekar på att det kan vara en fördel -
The_Novice wrote:Det här bevisar ju ingenting mer än att man kan bevisa vad som helst med statistik om man gör det felaktigt!!!
För att göra en sån jämförelse så måste man själklart först eliminera alla andra faktorer som kan påverka hastigheten. Dvs seglarna måste vara identiska i övrigt med samma erfarenhet och intresse för speed etc.
Jag har tex aldrig sett en surfare som väger 50-55kg som har samma erfarenhet eller satsar lika mycket på speed som seglare kring 100kg tenderar att göra…
Man bevisar inte något med statistik man visar på vissa tendenser. Det är helt upp till dig hur du vill tolka statistiken. Jag tycker att det finns två tolknings alternativ:
Alt1. Det är en fördel att vara tyngre för att segla snabbare
Alt2. Det är större chans att du sattsar mer på speed om du är tyngre
och på så sätt blir bättre.Men det finns ju nybörjare som är tunga också…
-
surfan wrote:pure wrote:Slängde ihop lite statistik om viktens betydelse i hastighets vindsurfing. Statistiken visar att det finns ett visst samband. Sen va det beror på kan man ju fundera över. Skickar med rådatan så att det går att kontroll räkna om nån har lust med det.
Fan alla vet att det är timmar på vattnet som räknas och inte vikten!!!!Håller med helt och hållet. Men på samma sätt som det är fördel att vara lång i basket eller anorektiker i höjdhopp så kan det vara en fördel att vara lite tyngre i speedsurfing.
Precis som materialet påverkar en prestation kan ju givetvis ens fysiska förutsättningar påverka. Men det är ju fortfarande bara marginellt i jämförelse med erfarenhet och ”tid på vattnet”
-
lbj wrote:surfan wrote:pure wrote:Slängde ihop lite statistik om viktens betydelse i hastighets vindsurfing. Statistiken visar att det finns ett visst samband. Sen va det beror på kan man ju fundera över. Skickar med rådatan så att det går att kontroll räkna om nån har lust med det.
Fan alla vet att det är timmar på vattnet som räknas och inte vikten!!!!
Håller med Daniel. Det vore också intressant att veta vilka de tre 107 kg surfarna är som alla tre har 44 knotsTack för tipset. Körde igenom datan och hittade 29 dubletter. Updaterade rapporten. Det förändrade inte så mycket men rätt skall vara rätt 🙂 Den updaterade versionen finns i den första posten i denna tråd.
-
”Fotograf i vattnet” — hade hopats på att läsa om en fotogtaf som ramlat i vattnet.. men där fick jag.. för alla er som trodde detsamma så kommer här lite tröst http://www.unoriginal.co.uk/footage115_4.html 🙂
-
rookie wrote:Jag har snarare motsatt problem. Kör med bommen så högt jag kan och ändå komma i linorna. Trots detta händer det att man krokas ur när man stutsar på chop. Är det en fråga om teknik, körställning eller bör jag stuka om kroken? Har nu stört mig på detta i ett par år.
Har samma problem som du.. oerhört störigt är det. Det borde tyda på att man hänger i armarna mer än vad man borde men e inte säker.. nån som vet?
-
Vad har du för symptom? 🙂 dvs.. hur långt kommer du… lyckas du få till riggen? lyfts du inte upp? ramlar du över? lovar brädan?
-
Jag är helt inne på din linje. Tycker att man bör hålla nere antalet forum. Tycker inte att det på något sätt är förmycket trafik på huvud forumet (sektionen).
Det ända som jag tycker skall vara separat är sådant som kanske är lite offtopic men det är ju alltid relativt.
Är allmänt för förändringar men känner mig välidigt vänster idag 😉 skämt o sido så tycker jag att det är bra som det är idag. Fler forum == urvattning
-
Jag tror som tidiagre har påpekat att det är mest vikten som är det jobbiga. Jag har ett 8.7 segel från gun sails och en 490 30%kol mast och alu bom. Detta funkar rätt bra. Brorsan köpte däremot ett begagnat race segel 9.8 och en begagnad 100%kol 520 mast. Hans grejer är nästan lika lätthanterliga som mina tycker jag.
Så köper man begagnat så kan man få rätt lätta stora prylar. Men det är ju inte lika roligt att behöva segla med stora prylar.
Jag har en begränsning på min bräda (125l) som säger max 8.5 men om inte den fans hade jag nog kunna tänka mig att ha 9.5-10 som största, detta i insjö och jag väger 75 pannor.
Dett här är viktigt att räkna med:
* Hur mycket du väger
* Hur mycket klarar brädan av
* Vilken typ miljö ska du segla iSen kan det vara bra att försöka tänka på hur du planerar att köpa segel i framtiden.
Så att du får jämna glapp mellan seglen i yta. 20-25%
—-edit: 8.5 är nog en bra storlek… http://www.gunsails.de är bra (och billigt): booster rekomenderas men även tempo e bra
-
Oåxen wrote:Hej!
Enkelt! Om det är bra is kör du isbräda. Kommer snön blir det till att köra windski.
Riggarna har du redan. Tänk bara på att inte köra 100% kol i masterna!/ Patrik
Windski kommer det nog bli. Hur mycket vind krävs det för att komma igång och vilka storlekar ska man köra på segel osv jämfört med när man vindsurfar.
-
Tackar.. det var nog precis det jag letade efter. .. Enligt rapporten så är det optimalast att surfa på 103 meters höjd. Men med sån där hydrofoil går det nog att lösa 🙂
-
Det såg trevligt ut på bilderna. Det känns som en riktigt bra familje bräda det där som alla kan ha kul med så jag förstår nöjjet med den. Så det kanske blir en framtids grej när man har familj 🙂 men just nu så är det mest adrenalinet som jag e utefter
-
Har funderingar kring kona: Om jag har en segel linje 5.4, 6.4, 7.7, 8.7 . På vilket sätt skulle jag få en bättre upplevelse med en Kona jämfört med den 125 liters tabou rocket liter jag har idag?
Jag är inte emot Kona eller andra stora brädor men är mer nyfiken på vad skillnaderna är eftersom jag inte var med och upplevde hur kul det var att surfa på 70,80 och 90 talet.
Och en anna fråga.. var det bättre förr?
