rasmus_w
Forumsvar skapade
-
@andersbq 500041 wrote:
En liten avvikelse från ämnet, men hur kommer det sig att man slutat vindsurfa på speedstrippen i Tarifa (stranden strax norr om byn) och lämnat den till alla kitare?
Jag hörde nånstans att det handlade om att nån idiot byggt ett stort hotell i lovart om strippen och visserligen inte sabbat vinden helt, men tillräckligt för att garantera slut på speedrekorden.
-
Jag frågade Barry Spanier när han var på besök i Sverige och enligt honom var det hennes rygg som inte pallade, hon fick ett diskbråck.
-
@Doc 499460 wrote:
Om man har takräcke kan man sätta en ögla med en krok runt det och sedan kroken i dragkedjans lilla ögla. Sen är det skitenkelt att dra på sig dräkten. Samma trix runt en stolpe eller ett träd funkar lika bra.
Visst, men det förutsätter som sagt att öglan är vettig. Dörrhandtag brukar också funka bra, om det finns nåt sånt. Eller så kan man testa rörligheten i sina axlar och dra med händerna… Dra lite i ärmarnas muddar så sträcks dragkedjan och det blir enklare.
-
<ÖNSKETÄNKANDE>Ska inte resterna av Ike komma hit snart?ÖNSKETÄNKANDE>
-
Jag tror risken för mosad för ökar om linan löser ut jag. Däremot kan jag tänka mig att det är bra om man får kastfall på brant slör.
-
Största problemet med torris är att det är svårt att öppna/stänga dragkedjan på egen hand, eftersomden dels är ömtålig, dels kräver att man tar i som f*n (bra kombination av egenskaper där), men det går om man måste och om det finns en vettig stropp att dra i på dragskon.
-
I princip funkar den tekniken nästan alltid så länge kastfallet beror på kass teknik eller att man blir överraskad av en vindby. Däremot funkar det inget vidare om kastfallet beror på att man kör på nåt eller att fenan nyper i en sandbank så det blir tvärstopp, de kastfallen blir ofta otäcka hur man gör.
-
I princip hade väl de där seglen funkat ok om brädan hade varit antik den med. Däremot tror jag inte det funkar på en ganska ny bräda. Mastfoten sitter långt bak på en modern bräda eftersom den förväntar sig stabila segel. På en antik sak satt den långt fram så man skulle ha en chans att kontrollera ett instabilt segel med vandrande buk.
-
Dykbutikerna brukar alltid säga att det kostar lika mycket att byta kedja som att köpa ny dräkt eftersom kedjan är det dyraste i hela dräkten.
-
@Stream 498273 wrote:
Jag vägde bara ca 75 kg då, plus att jag vill plana tidigare än med min gamla bräda (tror bara den var på knappa 60 liter…), så jag behöver nog mer volym nu. Eller är det så att bredd, stance och outline gör brädorna mer lättplanade idag trots låg volym?
Jag kommer skaffa ny rigg/nya segel.
Tack för tipsen såhär långt!
Visst gör utvecklingen betydligt mer lättplanande nu än då (dessutom är brädorna lättare vilket förbättrar flytförmågan), men jag tvivlar på att du skulle ha speciellt kul på en 60 liters bräda, eller du skulle i alla fall inte ha kul speciellt ofta. Fast är du van vid pyttesmå brädor så kan du lära dig rätt kvickt, men det som var pyttelitet när du vägde 75 är mikroskopiskt vid 90. Läg 10-15 kilo på kroppsvikten så har du en bräda som kommer kännas liten och kul men som du med nöd och näppe kommer kunna guppa hem (med lite träning även slå och dra rigg) på om vinden dör.
Att jag inte ens tänkte freewave begriper jag inte. Som tur är tänkte alla andra det. En ren vågbräda på runt 100 liter funkar nog det med men en freewave är ett mycket bättre val. Jag har själv en Fanatic freewave 86 (lagom till mina 75 kilo) och tycker den är himla trevlig. Snabb som ett as, planar kanontidigt och är grymt lättsvängd. Jag har kvar min gamla 60-liters 80-talare så jag kan jämföra. Det finns tillfällen när den supertunna tailen på gamlingen ger det där lilla extra i form av bett men i det stora hela är det ren utklassning från Fanaticens sida.
Vill du ha en bräda till, skaffa en ren vågis på 80-90 liter, eller kanske lite mindre men det blir väldigt hårdvindsbetonat då. Jag har själv en 75-litare som väntar på första segllingen.
-
Förmodligen vill du ha en vågbräda i ungefär samma storlek som du körde med på 80-talet om det kändes lagom stort. Brädan kommer visserligen kännas totalt annorlunda mot din gamla 80-talare men har du inte ökat i vikt så kommer lagom stort vara ungefär samma sak då som nu, efter lite tillvänjning.
Hoppas du inte har gamla segel som du tänkt köra på en ny bräda. Det funkar väldigt dåligt.
-
En sak jag kan tillägga om att tipsa nybörjare är att man kan åstadkomma väldigt mycket med några få enkla tips. När jag var i Hurghada så upptäckte jag att de flesta nybörjare gjorde nästan precis samma fel och kunde utvecklas rätt mycket med några få tips.
Typiskt är att de kliver på för långt bak när de beachstartar, vilket funkar ibland på en 150 liters bräda men aldrig på nåt mindre.
De har framhanden alldeles vid masten så de kan inte skicka fram riggen så den ger ordentligt drag och utrymme så de kan kliva på långt fram.
Även när de börjar få kläm på seglingen så kör de med alldeles för stora brädor. Relativt små seglare seglar 160 liters brädor när jag har fullt drag i 5.7 på en 86 liters bräda i rätt elak chop. En bräda som sjunker ner en bit i vattnet är ju stadigare i chop eftersom den inte knuffas runt lika mycket av vågorna.
Även lite bättre seglare kör ofta på onödigt stora brädor. 85 kilos killar kör på 130 liter med motivationen ”I’m a big guy, need big board”. Om 86 liter räcker för mina 75 kilo så borde 95 liter räcka för dem. -
@Gustav S 498183 wrote:
Haha, nej men du kanske skulle jämföra det med att trampa runt på en 3-hjuling?
Det kommer nog tyvärr alltid spåra så fort någon nämner Kona. Finns för mycket blandade känslor om den pråmen, jag mena brädan 🙂
Jag tycker det är totalt idiotiskt att jämföra kona med stödhjul. En relevantare jämförelse är om t.ex. systern med Suzuki Savage började tjata om att alla borde åka just en Savage.
Sen har det blivit en jäkla koncentration av vindsurfare på några få ställen. För 15 år sen surfade många utanför Lökenäs på Öland eftersom det ligger en bunt sommarstugor där. Och ja, de seglade småbrädor i full planing. Nu är det nästan aldrig nån där, antingen åker de till Haga Park eller så surfar de inte.
Kort och gott: kusterna har plats för MÄNGDER av vindsurfare, även om de begränsar sig till småbrädor.
Nu är sporten så smal så vanligt folk saknar koll helt. Jag har tappat räkningen på hur många som frågat ”Vad är plana”.
Eller så undrar de varför man inte kitesurfar, för det går ju fort. När jag nyligen var i Egypten blåste jag ifrån kitesurfare på löpande band. Kitesurf och vindsurf är ungefär lika snabba, det handlar mer om vem som seglar än om det är drake eller bräda, men ingen verkar fatta det.
-
@Ola H. 498043 wrote:
28 tror jag det är för min del. Snart 75% av livet. Vad kan man hoppas komma upp i, rent procentuellt? Kör jag 20 år till blir det 85%. 90% blir nog svårt. Då ska jag vindsurfa tills jag blir 90 år. En svindlande tanke.
Men allvarligt talat, kan ni tänka er att sluta vindsurfa? Om ni aldrig tänker sluta så kommer ni, rent filosofiskt, vindsurfa för evigt.
Eller så kan svt-teamet hitta wind-lover, som inte ens var född när vi gubbar lärde oss surfa.
-
Jag skrev det här i nån annan tråd, men jag skulle nog hellre köra med för kort (mjuk) mast än med för lång/styv om jag måste köra med fel mast. Speciellt när det handlar om små storlekar. Hellre en 370 till 4.5 och kanske t.o.m. 5.0 än 400 till 3.8:an. Faktum är att jag tänker prova både 370 och 400 i min nya 4.4:a för att komma underfund med vad som känns bäst, jag blev aldrig riktigt kompis med min gamla 4.5 och jag misstänker att en mjukare mast hade gjort susen, seglet kändes lite för stumt för min smak.