rasmus_w
Forumsvar skapade
-
@RRD 497927 wrote:
För övrigt: Jetzt ist es herbst und dann kommt die Löwen und Bären!
eller…
Jetzt is unser in der luft!
-
@Hallandsnytt 497919 wrote:
Pratade med Henrik Fahlén. 26 hängivna år på bräda är verkligen inte att förakta. Stort tack för tips. Dyker det upp fler namn, gärna kvinnor (det är svårt att få kvinnor att ställa upp i tv, blir ofta gubbar i rutan) så är det välkommet.
http://www.s-78.com/
http://www.emmajohansson.nu/
http://ninas165.blogg.se/
Fler finns, men jag kan inga fler webadresser. -
Min freewave verkar (peppar peppar) rätt stark. Visserligen slår jag rätt sällan masten i nosen men jag tjongar väldigt ofta masten i railen hårt av nån anledning.
Däremot – Kol i standard-skate? Jag upplever att Fanatic säger mer eller mindre rakt ut att det bara är glas i freewave så jag kan tänka mig att det är samma sak med skate. Samma sak med den svarta epoxin, de tycker det blir fult med klar epoxi.
Sen vad gäller Cobra så tycker jag det verkar som att det ni uppfattar som problem är att Cobra är mer eller mindre custom. Ni hittar den typ av inkonsistenser som är typiska för manuell produktion, handbygge i stresstempo. Skillnaden mot riktig custom är väl mest att custombyggaren är mer noga.
-
Oåxen skrev en utmärkt ”guid” i en gammal surfsport. Nån kanske kan scanna.
-
@Benx 497337 wrote:
Ok ja ska prova med mer nerhal..men då blir de nog garanterat fladder ner till 3:e lattan, och så måste ja göra mastfoten längre:tongue: men ja får pröva mej fram! Tack än en gång för all hjälp!
Beroende på vad du har för sorta segel så kan det vara mer fladder än så. Fladder ända ner till bommen är inte ovanligt även om de flesta segel vill ha lite mindre fladder än så.
-
Nu återstår väl att avhandla vindsurfing under barnalstrande resp. födande.
-
@bonasurf 497080 wrote:
Då skulle jag vilja fortsätta frågeställningen för jag antar att denna forumgruppen inte är alltför aktiv i frågan.
Hur länge kan man segla som gravid? Är det ok eller tycker ni det är för farligt?
I såna här fall brukar väl barnmorskorna säga att det som är bra för mamma är bra för barnet. Så om mamma inte får obehag av surf får inte barnet det. Sen kan det såklart vara svårt att hitta våtdräkter som passar. Och givetvis kan ju alltid olyckor inträffa.
-
NP:s uxt-förlängare är bra, men det finns bättre. Fast drar du av fyra nya tampar så har du nog riktigt sunkiga tampar. Inte ens elaka förlängare som vissa årgångar av Local spirit knäcker nya bra tampar första gången man riggar.
Min personliga uppfattningar är att de bästa förlängarna för att dra riktigt hårt nedhal är NP MXT och förlängarna från diverse olika tillverkare som använder streamlineds nedhalsblock, speciellt det kullagrade blocket. Utöver streamlined tror jag bland annat Liberty och Kelapro gör det.
-
Du hade mer tur än jag. Jag kom ut till björkvik en halvtimme senare än jag tänkt mig eftersom jag hux flux hamnade i ett telefonmöte med början 17.30. När jag kom fram var det lite halvtunt och sen blev det nån timme av nästan-planing eftersom jag inte tagit med nåt mer än min freewave 86, 5.7 och 5.0. Just nu har jag lite av ett hopp i storlekarna, nästa segelstorlek är 9.7 och matchande bräda är 148 liter.
Nå, det var väl nån nytta med det också. Jag tyckte freewaven kändes himla stabil i egyptens salta vatten så jag var nyfiken på hur den skulle kännas här och visst blev det väl lite mer ubåtslikt än i Hurghada men så farligt var det inte. Det var lite svårare att dra rigg men det gick. Det gick nästan att få planing genom att rida på choppen!
Dessutom har jag bestämt mig för att prova lite längre hängselelinor så i kväll provade jag för första gången på mycket länge att segla med 34″-tampar, ett hopp från 24″. Kändes rätt ok, men det är variotampar så jag ska nog variera längden lite efterhand för att se vad som passar.
-
Leta upp annan surfande förälder och turas om att surfa/passa barn på stranden?
-
Har du en bra förlängare och använder du veven rätt? I mitt fall brukar det nästan alltid handla om att förlängaren har små rullar och en vass cleat typ.
När det gäller veven så gör många misstaget att vänta med att använda veven tills det blir tungt att dra och då äter veven tamp. Här är tipset att veva hela vägen, även den lätta biten i början så det är mycket tamp upprullad på veven när det blir tungt.
Sen spelar det roll vilken vinkel man drar i.
-
Vill bara påpeka att det är fullt möjligt att bli bättre på att segla små brädor så nog kan du ha blivit det, masse. Speciellt som du seglat en del på en 75-litare, då kan 85 liter lätt kännas stort när man guppar fram. Det tar dessutom inte så lång tid att bli bättre på den biten om man bara går ut och guppar lite då och då för övnings skull.
-
Jag tror inte jag vill hoppa med en 150 liters bräda. Det känns som att be om knäckta fenor, plus att en så stor bräda har enormt vindfång när den är i luften och därför är skitsvår att kontrollera. Dessutom landar de med ett helvetes brak när de landar. Kliv ner på en 100-litare och du får helt annan kontroll.
Vad gäller kliva i stroppen så är väl det vanliga sättet att börja med framfoten, just för att det är enklare att hålla en hyfsat rak kurs då. Man kan behålla bakfoten lite mer i mitten tills farten ökat lite till så man kan kliva i bakstroppen lugnt och kontrollerat.
Att försöka undvika kastfall genom att hålla emot med bakfoten känns som en rätt dålig taktik även om jag nån enstaka gång gjort så när jag stått i bägge stroppar. Jag undviker kastfall genom att böja knäna och genom att skota ut lite om det behövs.
Till sist så misstänker jag att din bräda är lite väl stor för dig när det är fullt tryck i 6.6:an.
-
@tobhed 496445 wrote:
Generellt inför 2009 så tror jag annars att vi kommer se en justering av priset på brädorna som dessvärre kommer vara (betydligt) högre än vad det har varit 2008. F2 låg väl redan ganska högt i år och jag tror att vi kommer att få se fler märken som kommer att ligga runt 15.000 Kr för en bräda.
I viss mån tror jag det där motverkas av den starka kronan. Det är värre för många andra länder som sett sin valuta falla en del senaste året. Å andra sidan finns det en hel del tecken på att kronan är övervärderad så risken finns ju för ett rejält kronfall och då åker ju priserna upp…
-
Har inte Fanatic gjort brädorna smalare och tjockare? Det är i alla fall vad de påstår själva. Lite återgång till 90-talsbrädorna om man överdriver en bit…