rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Det finns ett gammalt trick för att få cambers att rotera (när man redan är ute på vattnet och märker att det inte funkar) och det är att ta ett par pumptag medan man backvindar seglet. Att göra riktigt klockrena gippar med bra fart hjälper också.
Naturligtvis är det här inget alternativ till att trimmar seglet rätt med spacers o.s.v.
-
@Carl R 489202 wrote:
Precis 🙂
Om man är lat och tillräckligt med vind kan man kroka i innan man är i planing men om man kollar t ex på Guy Cribb’s tips så ska man vara urkrokad för tidig planing.Det där har jag aldrig riktigt greppat. För mig har planingstrick nummer 1 nästan alltid varit att kroka i.
-
@Knatte 488585 wrote:
Om båda brädorna har vanlig mastskena (Vanligt nedsänkt spår) så funkar det bra. Alla nyare brädor kan du använda samma mastfot/koppling till..
Men både Bic och gamla F2 hade väl olika lösningar med mastskena och dylikt och då kan det bli problem..
Se bild

När det gäller gamla Bic är det väl bara centerbordsbrädor som haft mastskena, om man inte går VÄLDIGT långt bak i tiden, dvs längre bak än jag har koll på.
-
Det gick ju utmärkt att checka in brädan och det verkar inte ha kostat nåt. Nu är det bara att hoppasatt brädan kommer fram till Hurghada i ett stycke.
/Sitter vid gaten
-
Å andra sidan är en utlandsresa ett utmärkt tillfälle att lära känna nya brädan bättre. Plus att billigaste brädhyran för två veckor stannar på 295 € enligt http://www.fun-system.com/e_index.htm , det blir närmare 3000 än 2000 det. Att frakta grejorna kostar 800 såvitt jag kan se. Men det är ju klart irriterande att inte kunna få besked om ifall det går att ta med grejorna eller inte.
-
Jag brukade inte kliva ur alls, för jag pressar konstant järnet med bakfoten när jag kryssar med min RRD 286.
-
@styret 485222 wrote:
lägg bommen med mastbeslaget längst bak i boardbagen så den hamnar utanför railen och skyddar istälet för att belasta. sen bara ett par varv bubbelplast runt bakbeslaget.
Det där funkar om man inte har en bosrdbag som passar brädan som en handske.
Själv har jag beställt en http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=19&pid=323 och om posten har den stora vänligheten att leverera den idag så kommer jag kunna packa allt i den när jag drar till egypten på söndag.
-
Jepp, laydown handlar om att överskota seglet för att bli av med lite kraft, plus att det trycker ner railen lite extra (speciellt framtill), vilket också det ger lite extra kontroll när det går FORT.
Ett annat vanligt skäl till att man gör laydowns är att det ser snyggt ut, men det rekommenderas framförallt för stillbilder eftersom laydowns med måttligt drag i seglet ofta slutar med tappad planing och ett plums. Med ”lagom” drag i seglet håller man i vanliga fall riggen mer upprätt och optimalt inskotat för att ha mesta möjliga drag i seglet.
Flippar seglet gör man typiskt precis efter länsläget. Här är vanligaste felet att man väntar för länge.
Och så det viktigaste av allt: BÖJ PÅ KNÄNA! Böj på knäna betydligt mer än du tror du behöver, och vinkla fotlederna ordentligt också så att du lutar dig inåt/framåt. När du gippar med nästan raka ben så är du en vinglig stackare som bara väntar på att bli omkullknuffad av första bästa lilla skvalpvåg. Jag märker ofta att om jag bara kommer ihåg att ha knäna ordentligt böjda så kan jag komma undan med både det ena och det andra misstaget och ändå plana ut ur gippen, men med raka ben är dewt tvärtom, även om jag gör allting annat rätt så tappar jag antagligen planingen eller plumsar i, eller både och.
Laydown är inte tajtast möjliga gipp. VIll man göra en supertajt gipp så släpper man en aning på mastfotstrycket så nosen reser sig en aning och tailen gräver ner sig, och så ser man till att ha rejäl fart och lutar sig inåt i svängen så man nästan snuddar vid vågtopparna. Jag rekommenderar duckjibe om man vill svänga toktajt, känslan i en riktgt snabb och tajt duckjibe är svåröverträffad.
Sen kan gippen också bli tajt för att man seglar på en vågis med massor av rocker, såna brädor kan ibland ha bättre kontroll i tajta högfartssvängar än i segling rakt fram.
-
En fråga: Hur ser du på ditt brädköp? Ser du brädan som en tillfällig bräda att fila bort ringrostigheten med innan du fortsätter vidare med en liten planande bräda eller är du ute efter att glida runt på fjärdar och kryssa runt i sommarnbrisen?
-
Justja, du ville ju ha lite info om Alphan med. Alpha 220 var en för sin tid konkurrenskraftig course racer eller ”kossa”, en planande funboard avsedd för kappsegling i (oftast) triangelbana, de seglades vanligen med cambrade racesegel kring 6.5-7.5. På kryssen fällde man ner centerbordet och flyttade fram masten så brädan gick upp på kant så hela läkanten funkade som ett enda centerbord, när man sen slörade eller halvvindade så fällde man in centerbordet och drog masten ända bak och planade i de bakre fotstropparna.
-
Det är väl bar å åk. Åttiotalsbrädor seglas på samma vis som du antagligen seglade dem på åttiotalet.
Personligen skulle jag rekommendera byte till något nyare, t.ex. en Kona om du vill fortsätta med långa centerbordsbrädor. I planing kommer din alpha kännas som en klumpigare version av en 80-talsslalom, en planande kona kommer kännas som en lite klumpig men fullt modern freeride, och i det valet skulle jag välja Konan varje gång. I icke-planing kanske de är mer likvärdiga men jag kan tänka mig att utvecklingen gått framåt där med.
Ett alternativ, speciellt om du är en sån som stannar i land om det inte blåser planingsbart, är en freeride på 130-160 liter. Freerides är ett stort marknadssegment så det finns ungefär hur mycket som helst att välja på så jag avstår från att ge specifika rekommendationer.
Eftersom en viss pastor troligen snart ger sig in så är det väl lika bra att nämna att Kona har lyckats etablera en hyfsat stor och väldigt aktiv entyps kappseglingsklass. Gillar du sånt ska du absolut kika på en Kona.
-
Tack, då känner jag mig lite lugnare.
Jepp, verkstan bytte olja och filter och kollade kamremmen när de fixade tutan (i slutänden vann lättjan). Tutan var visst lite svårare än väntat. Det var bara en kontakt som hoppat loss men efter en stund slutade den funka igen och då upptäckte verkstan att elen inte riktigt var kopplad som den brukar så de fick göra nya kopplingsscheman…
-
@Knatte 484395 wrote:
Hi_tech gjorde väl bara vågbrädor väl?? Det är ju en bräda som gjorde i hawaii väl. Såldes några år via SP i varberg. Tror det blir en stor utmaning att surfa på.. Testa och se annars tror jag en större bräda kan vara lättare attt handskas med
Vad jag vet så gjorde Hitech slalombrädor med, till och med i sandwich.
-
Mest på brädans form, men det kan vara svårt att avgöra. Jag tycker 270 låter som en slalombräda, men slalomen är oftast rakare i bottenformen och har skarpare kanter än vågbrädan.
Du behöver våtdräkt för att det ska bli drägligt på en stor, lättseglad bräda!
-
@hakuna 484205 wrote:
Stor fena är inte fel i början, förutsatt att du inte kör på grund.
När du har _för_ stor fena så vill brädan lägga sig på sidan, men det krävs full fart i planing för att det skall hända.
Stor fena gör det lättare att plana och ta höjd, men den ger lägre toppfart.Står man i stropparna krävs det full fart i planing för att märka konstigheter, men om man står en bit längre fram (som nybörjare ofta gör) så behövs det inte lika mycket.
Fast jag håller med om att fördelarna överväger. Rätt lösning på problemet är att hänga mer i selen så brädan sätter fart på riktigt och planar ut, och att kanske flytta (antagligen bak) tamparna så seglet blir hårt inskotat när man krokar i. Inte byta fena.
För den delen, viperns fena passar antagligen stoken så det går ju att prova men allt som kommer hända är att stoken planar senare.