Forumsvar skapade

Sida 113 av 290
  • rasmus_w

Medlem
    18 juli, 2008 vid 07:36 som svar på: Köpa nytt nybörjarpaket på västkusten

Core 248 är väl gamla Techno2:an, som kom 2003 eller så. Jag har en sån och det är en himla trevlig bräda men antagligen är xantosen minst lika trevlig. Och jag seglar mest min T2 med stora racesegel och vet inte riktigt om jag kan uttala mig om dess nybörjarvänlighet. Men den är stor nog och den funkar hyfsat även i ickeplaning så helt fel blir det knappast. Sen får man ta i rejält när man ska gippa men det hör till storleken.

• rasmus_w

Medlem
    18 juli, 2008 vid 07:29 som svar på: Fråga angående våg / freeridesegel

Ja, det kan vara olämpligt. Bomlängden är ofta rätt kort på vågsegel och det funkar inte alltid så bra på stora nybörjarpråmar och freerides.

• rasmus_w

Medlem
    17 juli, 2008 vid 08:35 som svar på: Gammelräser för ickeplanande väder

Shadow… Surfsport testade några i början på 90-talet, nån slalom och kanske kossan med rätt bra resultat. Tror Guy Liljegren var inblandad på nåt hörn men jag tror inte det var hans märke.

• rasmus_w

Medlem
    16 juli, 2008 vid 18:18 som svar på: Tampar

@Calle_B 483171 wrote:

vad hände med den gamla skolans ”kan-du-greppa-bommen-och-samtidigt-ha-armbågen-i-hängseletampens-ögla-är-det-luuuugnt” -mentaliteten? Blir förvirrad av alla dessa nymodigheter… far åt pipsvängen alla ”borden o måsten”.

I princip är det ett bra mått eftersom det sätter linlängden i relation till den egna kroppen. Däremot är det inte givet att linlängden ska vara just handled till armbåge.

Sen är det såklart lite svårt att greppa bommen vid tampfästet om man har fästena två fingerbredder isär som freestylare brukar ha.

• rasmus_w

Medlem
    16 juli, 2008 vid 14:43 som svar på: Plana snabbare – segeltrimhjälp sökes

Nej, det är rätt många som drar med den. Det är också rätt många som är ”hardcore” och lindar tampen runt handen och drar tills händerna är alldeles randiga.

• rasmus_w

Medlem
    16 juli, 2008 vid 11:01 som svar på: Plana snabbare – segeltrimhjälp sökes

Det händer nästan aldrig att seglet pajar p.g.a. nedhalskraften. På racessegel, som kräver MYCKET mer nedhal än ditt segel, så händer det ibland att masterna går av eller att förlängaren går sönder, men det är inte så vanligt. Risken att ditt segel inte skulle hålla för sitt nedhal är i det närmaste obefintlig.

• rasmus_w

Medlem
    16 juli, 2008 vid 08:42 som svar på: Apelviken:Turist fick kite i huvudet

@byGuy 483026 wrote:

Igår gick rainbow attraktionen sönder på Liseberg i Göteborg. 36 personer blev skadade. Ingen kräver att Liseberg skall stänga. All mänsklig aktivitet kan förorsaka olyckor. Det är knappast möjligt att kiting kan uppnå en noll-vision.

Och det argumenteras som vanligt som att det bara finns två alternativ: Kitesurfing tillåtet eller kitesurfing förbjudet.

Det är FEL.

Det finns minst tre alternativ: Kitesurfing tillåtet och helt oreglerat, kitesurfing tillåtet men på något vis reglerat eller kitesurfing förbjudet.

Ingen kräver att Liseberg ska stänga men om de fick för sig att bygga en berg- och dalbana som helt saknade säkerhetsbyglar och annat som håller fast passagerarna så skulle den säkert tvingas stänga innan den ens öppnat.

• rasmus_w

Medlem
    16 juli, 2008 vid 00:25 som svar på: Kiteolycka i Apelviken, så oväntat…

@Surf Lord 482983 wrote:

jag höll på att bli överkörd av en vindsmurfare förra sommaren för att han ej såg mig 5m från land,lipar inte jag för det. Så om något skall förbjudas så förbjud all vattensport och lek( typ frisbee=skit farligt) eller förbjud fartyg att köra med dåligt bogvisir eller köra på stora isberg. Bara för att några klantar sig så kan man ej förbjuda saker. Hur många dör i trafiken? Ni får inte köra bil mellan 10:00 – 18:00 då skall vindsurfarna ut och köra så se upp.

Ja för trafikregler är ju dumt. Kör gärna på vilken sida av vägen ni vill, hur fort ni vill och med vilken promille som helst. Om du hatar trafikanten så kör över trafikanten, för vad har den fjanten på din väg att göra?

• rasmus_w

Medlem
    15 juli, 2008 vid 22:35 som svar på: Tillbaka Till Framtiden

Hur stor skillnad hade nya prylar gjort i den vinden? Om man undantar Starboard Serenity då.

• rasmus_w

Medlem
    15 juli, 2008 vid 14:55 som svar på: Apelviken:Turist fick kite i huvudet

@kvabbso 482834 wrote:

Tror du det skulle ändra något med ett cert. då??

Att kräva cert är utan tvekan en tänkbar regel. Liksom att kitare som missköter sig döms till 5000 i böter alt kaktus och grovsalt. Sen är det ju inte säkert att alla regler är vettiga eller får önskad effekt men om folk beter sig på ett farligt vis brukar regler uppstå, och de reglerna kan ni själva komma överens om eller så kan kommunen hitta på dem. Eller så kan ni så klart prata med kommunen och föreslå några regler och hur de ska övervakas.

Hur som helst: om regler behövs kan ni vara proaktiva och skapa dem själva eller så kan nån annan skapa dem över era huvuden.

• rasmus_w

Medlem
    15 juli, 2008 vid 13:54 som svar på: Apelviken:Turist fick kite i huvudet

@kvabbso 482830 wrote:

helt rätt det spelar ingen roll med cert. det finns ju idioter med körkort. Verkar mer adm. jobb utan verkan och visst funkar det att ge info i butikerna när det köps NYA kite´s men hur många köps inte på begangnat marknaden?? Ska vi hacka blocket?? Helt ärligt så när vi ser vårdslösa surfare utan omdöme så är det väl det lättaste att bestämt men vänligt säga åt dom även om det är idioter , ingen menig med att skälla ut någon det får ju bara en själv att bli betraktad som moran och dom skiter i en. VSK får väl höja medlems avgiften något och dela ut rashguards med polisuniform på

Alltså, visst finns det idioter med körkort och visst händer det att duktiga, hänsynsfulla bilförare råkar göra ett misstag som kostar dem eller nån medtrafikant livet, men är det ett bra argument för att vi inte borde ha några körkort eller trafikregler? Det kommer givetvis alltid hända olyckor men i många fall minskar en bunt väl genomtänkta regler antalet olyckor ganska rejält.

• rasmus_w

Medlem
    15 juli, 2008 vid 13:36 som svar på: Vilket segel -> Till vilken vind

Det omvända gäller också. Med bra teknik kan man hålla större segel i samma vind.

• rasmus_w

Medlem
    15 juli, 2008 vid 12:03 som svar på: Vilket segel -> Till vilken vind

Om du har tagit hänsyn till alla tänkbara parametrar: Din vikt, styrka, bräda, segeltyp, vågstorlek, vindstyrka etc, så finns fortfarande en parameter som inte går att stoppa i en tabell: Dina personliga preferenser. Älskar du fullpower eller vill du ha mer lagon drag? Hatar du stora segel så du vill kunna plana med 4.7 i minsta möjliga vind?

• rasmus_w

Medlem
    14 juli, 2008 vid 16:25 som svar på: Kan taggig fenkant vara bra?

@Lars_K 482523 wrote:

OK, jag trodde att även dessa fenor twistade. Iallafall lite lite grann… 🙂

Jag har försökt ställa lite frågor om den biten här och var men inte lyckats uttrycka mig tillräckligt bra för att få bra svar.

Som jag ser det så funkar det så här. För att en vinge ska twista krävs nån form av vridmoment på den. Ett sätt att fixa det är med bakåtböj/svep/lutning, för då kommer kraften från spetsen att ligga bakom fenans/vingens bas. Ett annat sätt är att se till att kraften är störst på bakkanten, typiskt när man trycker med tummen på fenans bakkant för att bedöma fenans twist. Ytterligare ett sätt är att ha en framkant som är mycket styvare än vingen i övrigt, tänk seglets styvhet vs mastens, eller fågelvingen, med ben längst fram och fjädrar bakom.

Grejen är bara den att den största kraften på en vingprofil är ungefär på 1/3 av avståndet till framkanten (av samma skäl placerar man hängselelinor ungefär där) och där är en fena väldigt styv. På bakkanten är det nästan ingen kraft alls. Därför gissar jag att en upprät fena i stort sett inte twistar alls. Att man ändå upplever att den twistar beror förmodligen mest på att den flexar i sidled.

Ett problem är att jag inte vet riktigt hur man ska testa det här. Det är nån som har monterat en kamera på undersidan (eller om han har borrat hål genom den) av sin formulabräda och filmat fenan under segling och jag tyckte det såg ut som att fenan huvudsakligen flexade precis vid fenboxen, och den flexade riktigt mycket just där, men på det stora hela tyckte jag det var rätt svårt att urskilja några finare detaljer.

• rasmus_w

Medlem
    14 juli, 2008 vid 15:32 som svar på: Kan taggig fenkant vara bra?

@Lars_K 482512 wrote:

Bästa sättet att kontrollera avlösning på en fena måste vara att jobba med twisten. Till skillnad från flygplansvingar kan ju en surf-fena vrida sej rejält och förhindra avlösning vid mkt sidtryck. Tex en riktigt flexig vågfena ger nästan aldrig spinout. Effekten av små rillor etc i fenans framkant måste vara minimal jämfört med effekten av twisten…

Obs att det bara gäller bakåtsvepta eller -lutade fenor. En formula- eller slalomfena är ju ofta nästan helt rak och med en sån fena har jag rätt svårt att se vad som skulle kunna få den att twista.

Sida 113 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA