rasmus_w
Forumsvar skapade
-
@Robin 481709 wrote:
Om Tigan saknar fenbox är den trasig och oanvändbar, men det är säkert mastfot den saknar. Fenor till gamla Tigabrädor kan nog vara svårt att köpa, men det finns kanske någon här på konfen som kan ge bort eller sälja något gammalt ex.
Hade tigas vågbrädor tigabox? Min gissning är att det rör sig om us- eller eurobox.
-
Såvitt jag vet så flyger formulaseglarna fram på slör. De slörar såklart väldigt djupt, lästan läns men det går absolut undan. Min erfarenhet av lite mindre prylar: 75 cm bred freeride, 9,7:a och 62-fena är att det blir rätt stabilt och väldigt underhållande när man ligger på sådär 170 grader från vinden. Däremot är det svårt och ofattbart läskigt att bryta ner brädan på slör.
Guy Cribbs artikel i senaste windsurf beskriver det hela väldigt bra, fast i lite mer vind än vad en formula pallar.
-
@Knatte 481567 wrote:
Japp! Det går bra att använda mastkassetten för detta.
Annars kan man köpa en ”fenboxlås” så att du kan låsa fast ett lås i det genomgående hålet för fenan. Hittar inga bilder på detta på nätet eller den lätt röriga nya SP-sajten på nätet..
Kan man inte bara trä låsvajern genom skruvhålet?
-
Själv har jag alltid velat ha en lättvindsbräda som kryssar grymt med full planing i svag vind. Jag tycker en formula verkar rätt intressant som lättvindsfreeride.
-
Om du seglar 7.5 så är det oftast inte så mycket sjö även om du är vid havet så det funkar nog i huvudsak bra. Däremot kan en 120-litare vara lite stor när man kör 5.5, vågor eller inte. Fullt seglingsbart, men en bräda runt 90-100 liter funkar bättre.
-
rasmus_w
Medlem9 juli, 2008 vid 12:17 som svar på: tips o triks när man ska köra brädan på lastbågarSen ska man väl kanske inte glömma att bäst är naturligtvis att, om möjligt, knöla in allt inuti bilen. Lägst bränsleförbrukning och minskad stöldrisk. Kan GetWet få in två slalombrädor i sin Kia så går det säkert att stoppa in lite brädor inuti t.ex. en Volvo 745 eller SAAB 9000.
-
Vad var det nu nån av er Formulaseglare sa? Typ 7 knop vmg på kryssen? Inte så himla många andra segelbåtar som piskar det.
-
rasmus_w
Medlem9 juli, 2008 vid 07:38 som svar på: tips o triks när man ska köra brädan på lastbågarEn väldigt bra idé brukar vara att ta tag i brädorna och rycka ordentligt i dem när man dragit spännremmarna. Det är då man får veta om man gjort ett bra jobb eller inte.
-
@sebbe87 481232 wrote:
Råvara för oljan har gått upp en del, men hur mycket skatt är det inte?
Det är väl den stor delen till att det är så dyrt.
Å andra sidan är det tack vare skatten som ökningen har varit ganska blygsam. I länder med låga eller inga bensinskatter har priset mer än tredubblats. USA är ett av förlorarländerna, de har byggt hela samhället kring att det alltid är billigt att ta bilen och plötsligt är det inte längre det.
-
@SWE 496 481090 wrote:
Kan bara hålla med dig Svenne… Har jobb upp över öronen på firman jag jobbar för.. Full syning året ut och en bit in på nästa år som det ser ut nu…
Ja här i Stockholm oroar vi oss ju mest för att det tycks vara nån allmän skyldighet att alltid oroa oss för lite framtidshot. Däremot har jag hört sägas att det är lite dystrare utanför Stockholm.
-
@Rooster 481063 wrote:
Haschplanka som haschplanka… kitingens fluga går snart samma väg som snowboardens…
Alla flugor går samma väg. Det gjorde vindsurfingens med. Och alla ropar de ”men det här är ingen fluga!”.
-
@JAT 481070 wrote:
Det är stagflation nu. Inte inflation. Att höja räntan hjälper inte då sysselsättningen fortfarande är hög och inte nedgående och råvarupriser går uppåt också. Det rår inte svenska räntan på. Det blir stagflation. Inflation och ränta ökar samtidigt, plus att priser går upp. Det är en del av en konjunkturscykel. ta det lugnt och surfa vidare.
Värt att diskutera är istället vad besinen behöver kosta för att en surfare skall skippa att ta bilen till surfet. Alltså: vad för kostnad per liter på bensin eller diesel får dig att ta cykel eller buss x antal mil till havet eller sjön för att få surfa.
För mig är den siffran mycket mycket hög.
/JHm. Jag har alltid trott att inflation var en del av stagflation. Jag har tolkat begreppet som stagnation + inflation.
Vad gäller bensinpriset så tror jag också att det blir mycket högt. Surfresorna är inte något som inträffar dagligen och 40-milsresorna är inte så många så i det stora hela blir bränslekostnaden för surfresor ändå rätt liten.
Största problemet med att ta buss till havet är väl att långt ifrån alla busschaufförer släpper ombord nån som har bräda och rigg under armen.
Och nånstans i det hela tycker jag det är roligare att slänga ifrån sig vilda idéer om hur bilarna ska drivas när vi går ifrån oljan. Det är ju faktiskt inte givet att det är det minst knasiga förslaget som i slutänden visar sig funka. 🙂
-
Känns som att det funkar precis som på segelbåtar. Dacronsegel blir gradvis sämre men 30 år gamla segel håller fortfarande ihop och går att segla med, även om profilen är ett minne blott, medan laminatseglen har perfekt profil i kanske fem år för att sen falla i bitar.
-
Javisst. Det är väl välkänt att konjunktursvängningar till viss del är självuppfyllande profetior. Folk tror att det är dåliga tider på G och så avstår de från att köpa ny teve eller ny bil för att ha pengar att leva på om de skulle bli av med jobbet, och så minskar tillverkarnas orderingång så de får sparka ut folk -> lågkonjunktur. Shop til you drop!
-
@Andreas T 480964 wrote:
Med silikon- eller teflonsprejad mast och dragspelsmetoden sliter man nästan inte alls på mastfickan när man riggar.
Å andra sidan sliter dragspelsmetoden på monofilmen närmast mastfickan.