rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Hur funkar det med vanlig personbil? Är det nån typ av buss jag letar efter eller kan man få in surfprylarna i typ en kombi och ändå ha sovplats?
-
Tja, det kan så vara. Fast om jag ser flaggorna på mammas klinik i Algutsrum (ungefär Ölands högsta punkt) peka västerut men inte så det smattrar om dem, så brukar det inte vara nån vits med att kolla in östsidan enligt min erfarenhet. En stark ostlig grundvind ja, men om den är typ 4-5 m/s så brukar jag kolla in Haga eller typ skita i det helt.
-
@Nachoman 471223 wrote:
Det största problemet är väl att det aldrig blåser tillräckligt!!!
Fan så irriterande dåligt det har vart de sista månaderna. Nästan så illa så att man funderar över vad man håller på med 🙁
Justja, det leder mig till ett ”trick” jag inte föreslagit eftersom det kostar pengar: En månad på Gran Canaria eller nåt annat extremblåsigt ställe. Med full power i 3.5 på en 70 liters bräda är det rätt vanligt att man kommer ut ur gippen med mer fart än man i vanliga fall brukar ha när man går in i den och en månad av det brukar kunna reda upp en hel del problem och få en bunt mentala spärrar att släppa.
…i värsta fall kan man till sist bli som jag. 🙂
-
@tbasco 471224 wrote:
Men det här med fullplansgipp i vindhastighet som är lägre än ens egen hastighet. Är det möjligt överhuvudtaget?
Tyvärr seglar jag oftast i sådana vindar.
Hur gör formulaseglarna? De om några borde ju fixa sådana gippar.Jag det är möjligt men svårt. Knepet är att sakta in innan man gippar och att göra en så tvär gipp som möjligt. Helt tvärtom mot i hårdare vindar alltså, Lämplig taktik för att sakta in i det här fallet är INTE att skota ut utan att lova.
Själv är jag för lat för det, speciellt när det är så byigt som det brukar vara i Stockholm, då slår jag hellre. På Öland är vinden mycket jämnare och då gippar jag oftast.
-
Det här är visserligen döda träd-versionen men jag tycker den verkar trevlig:
http://www.stoked-publications.com/index.php?rubrik=europe&lang=enFinns bl.a. att köpa på http://www.surfspot.se
-
Även om den ostliga vinden är riktig grundvind så kan det vara på Haga det händer.
-
@freed 471036 wrote:
Något jag inte tänkt på är trycket på mastfoten – kan detta vara det gyllene tipset 🙂
Ja mastfotstrycket är ju egentligen nästan hela grejen med att luta fram riggen. Det kan göra massor, speciellt för att kontrollera studsigheten i chop.
En annan sak som kan göra enorm skillnad är att böja knäna rejält. Jag har behållit farten genom många veliga och vingliga gippar genom att hålla knäna böjda hela tiden, och jag har stannat i ganska fina gippar när knana plötsligt har blivit raka.
-
rasmus_w
Medlem29 maj, 2008 vid 14:43 som svar på: Vem repade min bil i Skälåker/Gålö idag fredag em?Jag har träffat sluskis några gånger. Fast det kanske mest bevisar att jag också är en bot. 🙂
-
Ålebäck och sånt gäller på ostlig kuling. På ostlig sommarbris brukar de där ställena vara en bomkörning. Antingen är det haga som gäller ändå eller så blir det inget alls. Sen kan det visst bli lite bris i Mörbylånga eller hur det nu är, men Haga är ofta det säkraste kortet om inte ostvinden är väldigt stark.
-
@glader 470868 wrote:
Kan du utveckla det?
Enhandsgipp brukade man kalla det på 80-talet. Enhandsgipp är en himla skön gipp!
-
Har för mig att formulaseglare har snackat om sådär 7 knop i vmg och det ska vara rätt bra om jag har fattat saken rätt.
-
@Tropic 470788 wrote:
Du har fått många bra tips, men jag misstänker att du kan en hel del av det här, om inte allt. Problemet sa du kom när du skulle flippa seglet…fram dit gick det bra, inte sant? Egentligen borde en duktig segalre studera dina gippar för att komma med ett klokt utlåtande. Jag har dock några idéer du kan testa, även om jag inte är någon expert själv.
Det är rätt lätt att ”skylla” på riggflippandet men att man trillar i det läget beror på att man gjort det mesta fel på väg till flippen och när man flippar seglet stänger man av draget och då funkar det inte längre. Så fort man har tappat så mycket fart att man har mycket tryck i seglet när det är dags att flippa så blir det svårt att klara flippen. I en bra gipp försvinner trycket i seglet nästan helt när man närmar sig länsläget och då är det busenkelt att flippa.
-
De gånger jag har varit på haga har jag lägt märke till att väldigt många verkar ha en bräda på ungefär 100 liter och segel runt 5-6 kvadrat där nere. Det kan vara en total missuppfattning från min sida men jag tror det kan vara ett fungerande koncept. Det är väldigt långgrunt så man har rätt litet behov av att kunna guppa hem om vinden dör.
-
Det enklaste sättet att bli bättre på att behålla farten i gippen är att ha mer fart till att börja med. Två enkla sätt att fixa det är att ta ett större segel och att flytta hängseletamparna en bit bakåt. Många har tamparna väldigt långt fram och då seglar man i praktiken halv-inskotat.
Har du en bra bräda som är lätt att gippa? Vet du hur brädan ska gippas för att behålla farten? Vissa brädor funkar bäst om man lutar sig rejält framåt och hänger i bommen för allt vad man är värd medan t.ex. den Fanatic Shark jag provade förra sommaren bara sög fast och gick trögt med den tekniken men när jag stod takt över tailen och lät den gräva ner sig en bit så gjorde kom jag igenom med bra fart i oväntat snäva gippar.
En grov tumregel är att en liten bräda i mycket vind är mycket lättare att gippa än en stor bräda i lite vind. Om vinden är riktigt svag är det lätt att ”komma ikapp” vinden, så man i extremfall får backvind i seglet och händer det så kan man glömma det där med att plana genom gippen.
Ett annat problem är att man ofta liksom är mentalt inställd på att farten ska gå ner och då blir den tappade farten en självuppfyllande profetia.
Ett av de bästa sätten att vänja sig är att träna duckjibes. Det som för många år sen fick det där med fullfartsgipparna att släppa för mig var att träna duckjibes. I en duckjibe får du tillbaka draget i seglet i just det läget då du i en normal gipp börjar sjunka igenom. Nu kan duckjiben göras på rätt många sätt och om målet är att bli bättre på vanliga gippar så föreslår jag att du försöker bli riktigt aggressiv så fort du åtminstone kommer runt. Släpp framhanden tidigt , böj knäna som fan och sväng fort, tajt och hårt. När det väl stämmer så kommer du ha lärt dig hur en riktigt grym sväng känns och när du upplevt det blir det ofta lättare att se till att det händer igen.
Ett annat liknande knep: ”speeda”! Bryt mer brädan på djup slör nån gång när du har massor av drag i seglet och njut av farten i nån minut. En av de enklaste tänkbara gipparna är när du slörar djupt, lutar lite lätt på brädan , släpper runt seglet och går in i en djup slör på nya bogen. Det ska till rätt mycket för att man ska tappa mycket fart i en sån gipp.
-
Förr var usboxarna längre, då var det ganska vanligt med 5 cm utrymme på varje sida om fenan. Seglen var inte lika formstabila i förhistorisk tid och därför behövde man flytta fenor och mastfötter betydligt mer än nu.