Forumsvar skapade

Sida 121 av 290
  • rasmus_w

Medlem
    27 maj, 2008 vid 07:58 som svar på: Phantom, Pacer eller Kona

Ett ytterligare uppslag, om fokus är på lätta vindar: Starboard Serenity.

Nu läste jag iofs originalinlägget en gång till och såg nåt om planing men jag låter det här stå kvar.

• rasmus_w

Medlem
    26 maj, 2008 vid 14:35 som svar på: Vindsäkrast på Haga Park?

Har man tur så kan hela sommaren vara vindsäker, annars kan juli vara ett rejält vindhål. Framåt hösten tar det sig igen men då blir ju hela Sverige rätt så vindsäkert.

• rasmus_w

Medlem
    21 maj, 2008 vid 15:00 som svar på: Haga Park NO – bra eller anus?

@2fast4u 466704 wrote:

Bläsinge eller Ålebäck alltså…ja varför inte! Kul att testa något nytt. Kan säkert bli bra om prognosen står sig. Hur ser det ut där, sten, sand?

Bläsinge är en stor sandstrand, med enstaka stenbumlingar att akta sig för. Många av dem ligger lite på en rad som går rakt ut ungefär mitt på stranden, en bit ut i vattnet. Har aldrig varit i ålebäck.

Efter ett relativt stort antal bomkörningar så är jag lite skeptisk. Det verkar inte funka att åka dit för att man tror det kommar vara dåligt på Haga, antingen blåser det inte där heller eller så har Haga trots allt bra vind. Förmodligen kan det bli riktigt bra när det kommer ett lågtryck som fixar rejäl ostlig/nordostlig grundvind eftersom vågorna kan gå rätt långa sträckor på den vinden, men jag har väldigt sällan råkat befinna mig på Öland när det kommit såna vindar.

• rasmus_w

Medlem
    19 maj, 2008 vid 22:23 som svar på: I’ll Be Back!

Ja och så finns det nåt som heter kuben-fiber. Tror jag. Men Rubik är visst inte inblandad.

• rasmus_w

Medlem
    19 maj, 2008 vid 22:17 som svar på: Bästa startpaketet?

@Joachim_Larsson 466634 wrote:

Jag tror att windsurfa är att ha kul tillsammans och att man kan planera sitt surfande.

Inte sitta på stranden och vänta på vind, jag är för mera tid på vattnet.

Ändå vill du helst av allt ha 7 m/s eller mer. Det är så lätt att bli ”förnuftig” och satsa massor av pengar på de prylar som ger mest seglingstid.

Jag hade slutat för länge sen om allt hade varit förnuft. Jag vill ha 20 m/s, en vågis på 70 liter och en 3.7:a!

• @S19 466498 wrote:

Den enda Henrik med ett liknande efternamn som jag vet som jobbat på/med surfsport heter SKÖLDENGEN i efternamn 😉

Ja, det där var en källa till förvirring när det begav sig. Ingen verkade veta riktigt säkert.

• rasmus_w

Medlem
    19 maj, 2008 vid 11:45 som svar på: Marocko på sensomaren?

@HannesS 464575 wrote:

Vet inte hur det är på sensomaren.

Nån som vet?

• Runt 1990 skrev Henrik Sköldengren i Surfsport att fenan tjuter om dess bakkant är rundad, den ska vara rak, Några tag med en fil så är det fixat. Jag har provat men inte riktigt kommit fram till om det funkar eller inte.

Känns som nåt man provar på gamla avlagda fenor innan man provar det på nya fina fenan.

• rasmus_w

Medlem
    19 maj, 2008 vid 10:28 som svar på: Bästa startpaketet?

@Joachim_Larsson 466438 wrote:

I motsvarighet till Oskar har ju jag seglar Konan väldigt och då i hårdvind och ute på havet, själv har jag GPS brädan över 30 knop och nere i Holland har dom varit uppe över 35 knop.

Jag själv uppfattar den riktiga kicken på brädan över 7 m/s inte i lättvind, men den fungerar väldigt bra där också, framförallt får du mycket vattentid och du kan kryssa iväg och montionera i alla vindar.

Alla brädor är roligare i rejält med vind så länge man har kontroll. Den ”riktiga kicken” med min stora (148L) freeride och racesegel på 9.7 är när det blåser så 62-fenan klättrar upp ur vattnet, för då kan jag falla av på en djup slör och få upp farten rejält. Speciellt häftigt är det när nosen smackar in i en våg bakifrån och skickar en rejäl boll med vatten rakt i ansiktet, trycket i seglet ökar lite av inbromsningen…

Det hindrar inte att det i samma vind är ännu roligare på en 85-liters fsw med 5.7. Livligare och en 5.7:a som matchar brädan har rejält drag i den vinden. Dessutom väger fsw:n ca 6 kilo, det gör inte min freeride. Får du ner Konans vikt till 6 kilo?

Kort och gott: Jag tycker du borde provsegla andra brädtyper. Du verkar sakna perspektiv, vet konans styrkor men inte andra brädors. Marcos Perez artikel om kona surf i nån av de senaste brittiska surftidningarna ser jag som ett exempel på bra Kona-information, han kan segla en vanlig vågbräda, vet vad som är bra med dem men seglar ändå lill-kona i svag vind. Hans bild är mycket mer nyanserad än den du förmedlar.

• rasmus_w

Medlem
    19 maj, 2008 vid 09:50 som svar på: Surf som träning

@stoorfaen 465971 wrote:

tror det hänger sjukt mycket på hur bra teknik man har och hur man kör. Men jag som har kass teknik tror jag bränner uta ba faun, känns att kroppen är tömd efter en bra session. Det är nog svårt att käka tillräckligt efter ett 4-5 timmars.

Man måste inte slappa till sig och glida runt med minsta möjliga ansträngning bara för att man kan och har bra teknik. Bättre teknik kan användas till att hålla större segel, har man energi kvar och hud kvar i handflatorna så kan man se det som ett tecken på att man hade kunnat ta en storlek större segel.

• rasmus_w

Medlem
    13 maj, 2008 vid 21:46 som svar på: Fråga om mastfot

Oftast brukar det inte vara ett problem. Jag har varit med om att muttern skruvat ur sig nån gång när jag hela tiden gippat i ena riktningen och klivit runt i andra, så riggen bara roterat åt samma håll hela tiden. Försöker man gippa både därute och därinne brukar muttern inte skruva ur sig.

• rasmus_w

Medlem
    13 maj, 2008 vid 11:43 som svar på: Se vinden

Det kan vara bra att kolla efter byar när man är toköverriggad också, så man vet när det är dags att krypa ihop och skota in för kung och fosterland i ett tappert försök att hålla kvar brädan i vattnet.

• rasmus_w

Medlem
    12 maj, 2008 vid 15:19 som svar på: Närgången mast mot låret

Skota in och sträck på främre armen när du får kastfall så riggen börjar snurra! Då kommer du landa mjukt under seglet i stället för hårt oivanpå.

• rasmus_w

Medlem
    12 maj, 2008 vid 14:28 som svar på: Närgången mast mot låret

Som vanligt förespråkar jag att man lär sig få kastfall på rätt sätt. Det funkar inte varje gång och inte i alla lägen men många kastfall blir mycket snällare mot kropp och bräda om man gör rätt.

Jag har själv aldrig nånsin lyckats slå låret mot masten i ett kastfall. Jag har slagit skallen i masten ett par gånger och jag slog av brädans not i ett av de stillsammaste och mest odramatiska kastfall jag nånsin råkat ut för.

Sen tror jag att det kan bli färre kastfall om du flyttar ut stropparna mer mot kanten (kanske inte allra längst ut), när du står långt ut så har du bra mycket större möjlighet att kontrollera draget i riggen och det ger ofta färre kastfall.

• rasmus_w

Medlem
    11 maj, 2008 vid 18:00 som svar på: Spin out when going fast

Spin out is pretty kit specific, but rule number one is that the easiest way to provoke a spinout is to keep an uneven pressure on the fin. Many times, even when a bit under-finned, increasing pressure on the fin will actually cure the problem since it can make pressure more even.

That said, when going for ultimate speed, a big fin means lots of drag so you will want to use the smallest fin that actually works for the given conditions, which means you are pretty close to spinning out a lot of the time.

Also, the first sail of the season is often not the best sail of the season and frequent spinouts can be one of the symptoms.

Sida 121 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA