Forumsvar skapade

Sida 122 av 290
  • rasmus_w

Medlem
    11 maj, 2008 vid 14:39 som svar på: Marocko på sensomaren?

Och ja, Marocko-avsnittet i The windsurfing movie är det mest magiska jag sett på åratal…

• rasmus_w

Medlem
    9 maj, 2008 vid 13:59 som svar på: Vilka är de 3 vanligaste skadorna i v-surf?

@Kjello 464255 wrote:

vid kastfall när jag inte är ikrokad, får jag en skön jättehög flygtur, och landar i vattnet en bra bit ifrån.
    Men med sits-selen ikrokad är det omöjligt att hinna kroka ur, jag hamnar platt på seglet åvanför bommen fortfarande ikrokad ”tvärstopp” så blodet trycks upp i huvet, jätteläskigt, ond sprängskalle av blodtrycket efter.

Ja det där tror jag handlar om bog och var man har hängselelinorna. Jag har mina linor straxt bakom balanspunkten och slörar ganska sällan eftersom en slör alltid betyder en lååååång trist kryss efteråt. Under de parametrarna brukar kastfall, speciellt överriggade, betyda att riggen snurrar ett halvt varv så jag landar under seglet med masttoppen pekandes nästan rakt i lä. En gång när jag seglade 6.6 fast jag borde kört 4.0 så gick hängselelinan rätt av när centrifugalkraften drog i mig som hårdast.

När man får kastfall på brant slör, eller med linorna för långt fram, brukar ikrokade kastfall leda till det du beskriver. Man kanske ändå kan få min sköna centrifugtur om man släpper med framhanden och skotar in med bakhanden men jag tvivlar på att särskilt många har ”balls” nog för att testa. Jag har inte testat, vilket kanske säger nåt om mig, utöver att jag gillar att teoretisera och analysera.

• rasmus_w

Medlem
    9 maj, 2008 vid 08:50 som svar på: Vilka är de 3 vanligaste skadorna i v-surf?

@NLC 464220 wrote:

Det saknas väl ett inte i den texten? För det blir nog svårt att skota in om händerna inte längre är på kvar bommen? Eller ska man vid kastfall släppa bommen och stanna ikrokad och skota in medelst ett kraftigt höftknyck? 😉

Jo det stämmer. Inte släppa bommen vid kastfall. Fast är man ikrokad så brukar seglet skotas in även om man inte har händerna på bommen eftersom masten brukar falla en aning åt lä när man släpper bommen med selen ikrokad. Eller, om man kör det moderna hängseletrimmet som Guy Cribb m.fl. förespråkar så skotas seglet in väldigt mycket om man släpper bommen.

• rasmus_w

Medlem
    9 maj, 2008 vid 07:36 som svar på: Vilka är de 3 vanligaste skadorna i v-surf?

@Spray 464149 wrote:

Vanligaste ”skadan” är väl såriga händer. Hur lyckas ni göra illa er i kastfallen föresten? Jag brukar jämt hålla stenhårt i bommen när jag flyger med. Om man håller bommen på behörigt avstånd från kroppen så är det ganska svårt att göra illa sig..

Jag tror att du seglar i 10-20 knop när du får kastfall. I 25-30 knop är det lite mer krafter inblandade. Men i princip gör du rätt, så länge man släpper bommen är risken att göra sig eller brädan illa ganska liten. Att skota in lite skadar inte heller.

Själv brukar jag försöka slappna av och undvika att kroka ur när jag får kastfall. Man viker visserligen ryggen bakåt till max men han man sittsele så gör det inte så mycket, och man landar i allmänhet mjukt under seglet.

• rasmus_w

Medlem
    6 maj, 2008 vid 14:53 som svar på: Masttest av 8 RDM-master!

Vem vågar försöka mäta styvhet och böjkurva med ett kompressionstest av masten? Det är ju ett betydligt mer reslistiska test, men i det här fallet är skyddsglas definitivt att rekommendera.

• rasmus_w

Medlem
    5 maj, 2008 vid 18:19 som svar på: Exocet Warp SL ProModel 2009

Det är just vad det är. Mindre lack = lägre vikt.

• rasmus_w

Medlem
    5 maj, 2008 vid 09:03 som svar på: Exocet Warp SL ProModel 2009

Fentillverkarna kanske har bett Exocet att byta till powerbox så fenförsäljningen tar fart. 🙂

• rasmus_w

Medlem
    5 maj, 2008 vid 08:16 som svar på: Världens vackraste våg?

@Ola_P 462880 wrote:

Det är grundare rev på Teahupoo, klart onyttigare att bli tvättad där jämfört med Jaws. Dessutom är ju läppen bra mycket tyngre. Jaws blir som ett förvuxet apelviken i jämförelse… :tongue:

Haha. Jag såg Layne beachley duckdiva under Teahupoo-vågen i Step into liquid, vattendjupet där är ju ”barnvänligt”. Vilket förklarar varför Teahupoo är så brutalt som det är, i princip är det ju ett shorebreak, fast med en lagun innanför och så är det typ det enda shorebreaket i världen som bryter cleant.

• rasmus_w

Medlem
    4 maj, 2008 vid 13:43 som svar på: Slalomtestet i nya windsurf

@getwet 462726 wrote:

Det är inte svårt att segla på en äldre slalom, men om det ska gå riktigt fort Rasmus, då är det svårare än de nya modernare.
    Det troliga är väl att du inte kramat ur din RRD (misstänker avant slalom) så pass mycket så att den börjat bli nervig ännu. Att puttra runt i 30 knop är ingen match, men när det börjar bli 33+ och däröver på choppigt vatten så är det inte läge att blunda direkt…..

Säkert är det så. Jag får bara intrycket att många säger att de gamla slalomraketerna är svårseglade oavsett om man bara puttrar fram och tillbaka lite makligt eller om man slörar med fullt drag i grejorna och när det gäller halvvindsputtrandet håller jag inte med. Det är som att puttra halvvind på vilken bräda som helst, med undantag för att man åker ifrån de flesta.

Min RRD är en prototyp till den som skulle heta Race 286, troligen har den lite mer volym i häcken än produktionsbrädorna. Sen har den lite enklare grafik än produktionsbrädorna, den har inte de där längsgående ränderna som produktionsbrädorna har. Enligt Per Andersson som lagade nosen på den vid ett tillfälle så hade Anders troligen brädan till att kryssa med 7.0.

• rasmus_w

Medlem
    3 maj, 2008 vid 22:09 som svar på: Ni som bor i lägenhet?

Jag har 3.10 i takhöjd i min lägenhet så jag lutar bara grejorna mot nån lämplig vägg.

• rasmus_w

Medlem
    3 maj, 2008 vid 18:35 som svar på: Hydrofoil Windsurfing

@40knots 462556 wrote:

Kjello, det är sant det där med fotstroppar men på nya brädor sitter de bakre fotstropparna så långt ut på kanten att om man har en fot som min, 46/12, så blir det bara så att foten går hela vägen in och kommer inte ut utan lirkande. Att bara tårna går in var ju direktiven på 80 talet men för speed bir det nog lite ostadigt i min smak och som sagt – stora fötter!

Min erfarenhet är att det oftast är bättre att sitta fast än att inte göra det. Om stroppen sitter över själva foten så fördelas kraften över en större yta och det blir enklare att kontrollera brädan= mindre risk för vurpor.

Ajälv brukar jag använda draget i seglet för att pressa in fötterna lite hårdare i stropparna än jag skulle kunna göra genom att bara stoppa in dem. På så vis sitter fötterna som berget.

Att komma ur stropparna tycker jag mest är ett problem när jag seglar med skor. Seglar man barfota kommer jag alltid ur stropparna när jag behöver.

• rasmus_w

Medlem
    3 maj, 2008 vid 18:25 som svar på: Slalomtestet i nya windsurf

Oavsett kriterier så tror jag att en kille med din bakgrund inte kommer tycka att nån slalombräda på marknaden är svårseglad. Jag tycket min gamla RRD från -95 är skitlätt att segla och ”alla” påstår att den stora skillnaden mot en ny slalom är att en ny slalom är mycket mer lättseglad.

• För nåt år sen låg min vilopuls på ca 42-44. Antagligen har den stigit en del sen dess men min pulsklocka är paj så jag har inte mätt på länge.

Ola: Jag är rätt övertygad om att vindsurfing är konditionsförbättrande under vissa omständigheter. Jag har bara mätt pulsen vid plattvattensegling men om man kör med fullt drag i seglet så ligger pulsen på ca 80-85 procent av maxpulsen och att ligga på den nivån är per definition konditionsförbättrande.

Ligger man däremot och cruisar med lagom drag i seglet så ligger pulsen snarare på 60 % av max, det motsvarar ungefär en rask promenad och har ingen större effekt på konditionen. Eftersom jag inte vågseglar speciellt mycket så kan jag bara gissa men min gissning är att man använder fler muskelgrupper och är allmänt rörligare när man vågseglar och därför borde pulsen ligga högre än vid avslappnat plattvattensseglande, men kanske inte lika högt som när man speedar för fullt. Sen beror säkert det också på hur man seglar. Kollar man på en sån som Kauli Seadi så skulle jag tro att hans puls ligger sjukt högt när han vågseglar, seglare på den nivån fiskör inte, kan de ta i ännu lite hårdare så gör de det.

• rasmus_w

Medlem
    3 maj, 2008 vid 17:56 som svar på: Surfbutik Valhallavägen 145 Stockholm

Jag kom förbi ca 17.45. Sett från den ljusa sidan så fick jag i alla fall en behaglig promenad.

• rasmus_w

Medlem
    1 maj, 2008 vid 22:35 som svar på: Hydrofoil Windsurfing

Min gissning är att det är lite för ostabilt för att ha rejäl fartpotential. Notera vindsurfaren i bakgrunden, som kommer ikapp…

Sida 122 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA