rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Surfbutik på gångavstånd låter bra, men kanske oroväckande ur finansiell synpunkt. 🙂
-
rasmus_w
Medlem15 april, 2008 vid 09:43 som svar på: Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?@Knodden 458181 wrote:
Inte då – Jag är en boren optimist – har till och med seglat den klassen! 😉 Bränd av gamla erfarenheter är jag inte heller – men till skillnad från vissa andra en aning rutinerad när det gäller att sålla bland varje säsongs nyheter.
Jag menar att innan en nyhet blir etablerad och slår igenom på bredden så är det bara en fluga, som möjligen passar ett fåtal experter eller bara i vissa förhållanden. Om flugan lever vidare och utvecklas – som exempelvis Wide Board-konceptet för några år sedan – då är det dax att hoppa på för det stora flertalet användare. Vad som verkar hända nu med Twin, är att man från tillverkarnas/försäljarnas sida rekommenderar det till i stort sett alla användare – i alla förhållanden. Då anser jag att vi hamnat en aning snett.
Jag tycker det här låter som att du tycker at nya koncept i princip är bra, men att ingen bör vara först med dem.
Sen tycker jag att snacket om att ”det där har redan provats” är lite fult. Jag kände just på min gamla CLS från -88 och trots att den antagligen har sådär 10-15 liter mindre volym än min freewave 86 så väger den minst ett kilo mer än freewaven, kanske två. Om nån skulle få för sig att nytillverka t.ex. F2 Śunset slalom, Mistral Hookipa eller Windsurfer original och låta Cobra göra jobbet, så skulle vikten bli drastiskt lägre (i fallet original-windsurfer antagligen en halvering) och det ensamt skulle ge väsentligt annorlunda egenskaper. Att man sen inte nytillverkar gamla 80-tals-twinnar utan sätter två fenor anno 2008 på en shape av årets modell är en annan sak.
Sen kan man säga att man hur som haver inte vänder sig till ”alla användare” när man tillverkar en 70 liters vågbräda, man vänder sig till en kundgrupp som är mycket duktiga seglare och kan klura ut en brädas egenskaper och hur den ska seglas för att göra sitt bästa. Det kanske inte är hela världen att sätta nya, extrema shaper i händerna på dem.
Själv står jag i begrepp att köpa ny vågbräda nån gång i år och eftersom min gamla är så gammal så kommer en ny bräda hur som helst kännas så kollossalt annorlunda att jag inte vet om det spelar nån större roll om jag väljer singel eller twin. Jag kommer i alla fall ha problem med grundläggande saker som att vänja mig vis att man kan sätta fötterna framför masten på en riktigt liten bräda, numer har man ju ungefär lika mycket volym framför som bakom masten.
-
– Kitta upp mig (har köpt en bräda sen jag fick jobb plus tokmycket icke surfrelaterade saker).
– Skaffa en cykel så jag kan använda mina nya prylar utan att hyra en Note
– Sticka iväg på nån trevlig surfresa.
– Duckjibe, helst riktigt snabb och tajt som jag gjorde förr. -
@dr Masse 456919 wrote:
En sak till – det går tyvärr inte att säga ”jag kör på 30 tampar” eftersom hängseltampar från olika tillverkare är olika långa, trots att de skall vara samma längd… Mina Simmer 28 är lika långa som Pryde 30, Da Kine är ännu längre… och så vidare.
Mina Da kine 32″ var säkert 32 när de var nya men efter tre års seglande var de utan tvekan längre än så.
Fast är det ingen mer än jag som har kört med kombinationen 32-linor och bom i typ bröstvårtehöjd?
-
Sen är det skillnad på alu och alu med, precis som med kolbommar. 1988 köpte jag en tidig ART snabbkopplingsbom, som jag hade till 5.3, 4.5 och 3.5. Den fick stå ut med otaliga höga hopp med plattlandning, toköverriggad segling och min konstiga ovana att aldrig kroka ur när jag får kastfall och att landa chophopp ikrokad. I höstas gav jag bort den. Gammal och sliten men fortfarande i ett stycke.
-
I början/mitten av 90-talet körde jag med ungefär den stance som verkar inne nu, fast med viss modifiering. Ca 32″ långa linor, riktigt låg bom och sittsele. Allt för att kunna ha riggen upprät och samtidigt sitta riktigt lågt och hänga emot rejält. Jag seglade ofta med nästan raka ben och helt sträckta vrister, vilket gjorde att kraften på fenan var riktad nästan rakt åt sidan och jag fick dra uppåt med framfötterna/trycka nedåt med hälarna för kung och fosterland för att inte brädan skulle tippa åt lä. Var jag riktigt sjukt överriggad så var det alltid underbenen som gav upp först.
Det funkade bra, jaga planade tidigt, seglade fort och tog grym höjd. Alla jag träffade sa att jag borde korta ner linorna och höja bommen, sen körde jag ifrån dem.
Så en vår var nåt fel. Ingen ändring alls i trimmet eller prylarna men det funkade inte. Jag planade knappt alls och när jag väl planade gick det i snigelfart. Helt om. Köpte variabla linor och kortade av och kortade av tills de var mindre än 20″. Lite högre bom. Nu funkade det igen. Dessutom upptäckte jag hur mycket bättre jag kryssade när jag kortade av linorna till max, och åt andra hållet blev det alltid bättre balans på djupa slörar om jag släppte ut linorna till max.
Nu, med lite nyare småriggar så kändes 26 rätt bra, men på min nya freewave 86 har jag fått en känsla av att lite längre tampar skulle kunna vara ett lyft.
Å andra sidan vore nog bästa lyftet att bli mindre tjock. När jag provseglade den i somras vägde jag 70 kilo, nu 76. Lägg till vintermundering så har en bräda som är enkelt att guppa fram på i svag vind blivit en riktigt svårguppad sak.
-
Jag köpte min första torrdräkt på brädseglarskolan. Andra gången jag seglade med den så öppnade sig dragkedjan mitt i en hoppgipp. Eftersom jag landade med ryggen i vattnet så splashade iskallt vatten över hela ryggen. När jag sen skulle reklamera så hade brädseglarskolan gått i konkurs…
-
Ja det är inte utan att jag mer än en gång undrat varför man inte bara kan låta Kona få vara Kona i stället för den där fantastiska dunderbrädan som är perfekt i varenda tänkbar kombination av vind och vågor.
Det har knappt tillverkats långa brädor alls sen 80-talet och sen dess har brädornas egenskaper förbättrats nåt alldeles fenomenalt. Givetvis kommer en lång bräda med modern bottenform och som byggts i moderna material att sopa banan med en gammal longboard från 80-talet. Finns väl inte så stor anledning till att förneka det. Men fortfarande, en anledning till att t.ex. min nya freewave är så härlig att segla är att den bara väger ca 6 kilo. En longboard som väger 6 kilo lär inte vara nån speciellt hållbar historia, om man inte bygger i väldigt exotiska material, som kolnanorör, borfiber, kärna i aerogel och så vidare…
-
Styrka kommer fort om man varit stark tidigare och sen dekat ner sig. Sen finns det såklart genetiska aspekter.
Men helt klart, när man nästan inte orkar lyfta brädan så är nåt galet med kraften i musklerna.
Däremot är det ganska lätt att träna den typ av handstyrka vi behöver. Antagligen är klättring det roligaste, men tänk på att många stora gymbiffar använder nåt som kallas dragremmar i många övningar, t.ex. marklyft och olika roddövningar. Varför? Jo, visserligen kör man t.ex. tunga marklyft för att musklerna i ben och rygg ska växa, men det finns en bieffekt: Underarmarna ska bära den där tunga vikten en lång stund och stora biffiga kroppsbyggare har inte alltid den uthållighet i underarmarna som krävs för att orka hålla i stången under t.ex. fem tunga set. Alltså knyter man fast skivstången i händerna så inte underarmarna behöver jobba.
Om man som vindsurfare styrketränar så ger man alltså fan i remmarna och finner sig i att styrkan inte utvecklas riktigt lika fort, men då får man uthålliga underarmar på köpet i stället.
Sen finns det så klart ett och annat specialtillbehör man kan tillverka (ca 20 cm rundstav, två meter rep och en vikt på 1-5 kilo är bra råmaterial) som dödar underarmarna väldigt effektivt.
-
Bic Jazz -88. Några månader senare en Bic Calypso. Ytterligare ett par månader senare blev det en Electric rock, som jag sen hade i en massa år. Tror det var Oåxen som sålde alla brädorna till mig. Det var så enkelt på den tiden, allt mellan 6.6 och 3.5 på samma bräda.
-
Sist jag hade mina cwm så hade jag såna problem med blodförsörjningen att jag hade svårt att bära min bräda på land, fingrarna ville inte kröka sig runt stroppen, och en freewave 86 är inte tung… Jag tog av mig dem och då gick det bättre, men det ledde ju till att handskarna försvann spårlöst.
-
Erstan… Jag har aldrig seglat där så det kanske är blåsigare än jag tror, fast jag skulle satsa på 130 liter.
-
Indianen, var bor du? Bor du på västkusten eller nåt annat ställe där det ofta blåser rejält så kan nog 100-110 liter funka rätt bra, bor du nånstans där 10 m/s är sällsynt så vill du nog ha sådär 130 liter.
130 liter är inte på långa vägar lika kul som 100 liter (70 liter är ÄNNU roligare), men att kunna segla är alltid roligare än att stå på stranden och vänta på att det ska blåsa tillräckligt.
-
Kolla tråden ”Öland just nu” så ser du ett någorlunda korrekt riggat freestylesegel. Akterliket är slappt en bra bit ner. Däremot hade jag dragit uthalet för hårt, jag släppte några cm på det i vattnet.
Hur mycket fladder det ska vara i akterliket varierar en hel del även när det rör sig om samma typ av segel, dina vågsegel kanske ska ha tajtare akterlik än mina eller så.
Sen har jag riggat mitt segel på en mjukare mast än rekommenderat, det brukar ofta leda till lite extra fladder.