Forumsvar skapade

Sida 128 av 290
  • rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    2 mars, 2008 vid 01:27 som svar på: Designslarv?

@surfslusken 448604 wrote:

Min roll i livets skådespel! Precis som vissa andra tydligen fick rollen som tomtar och idioter!

Puss på dig!

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    1 mars, 2008 vid 12:10 som svar på: Alpha racing

Klang: Duckgyben är utan tvekan en av de snabbaste gipparna. Att flippa runt seglet som i en vanlig gipp tar betydligt längre tid och under flippen har man inget drag i seglet. Däremot har den andra nackdelar som gör den mindre användbar i slalomtävlingar, men det är en annan sak.

Och du har helt rätt i att riktiga män gör laydowngippar… också! 🙂

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    1 mars, 2008 vid 11:50 som svar på: Var hittar jag en riktigt, riktigt bra bild?

@NLC 448492 wrote:

Förvisso sant, men nu var ju utgångspunkten digitala systemkameror och de har ju som bekant ungefär samma storlek (aka APS-C format) på sina sensorer oavsett antal megapixlar. Åsså finns det CMOS åxo 😉

Absolut men det finns fortfarande en anledning till att t.ex. astronomer och vissa typer av storformatsfotografer vill ha rejält stora CCD:er. Astronomer vill helst ha flera meters sida.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    1 mars, 2008 vid 11:46 som svar på: Designslarv?

Alltså, limmets mjukhet påverkar rätt lite i de riktningar man vanligen belastar filmen. Däremot borde de inlagda trådarna orsaka lite flex. Min personliga uppfattning om xply är att det huvudsakligen hindrar revor från att gå tvärs över hela paneler, till priset av aningen högre vikt än vanlig monofilm.

Slusken: Varför så jante?

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    29 februari, 2008 vid 23:10 som svar på: Designslarv?

Frågar man Barry Spanier (en av hans mänga käpphästar är att xply suger) så beror känslan av mjukhet främst på att xply är tyngre. Mycket av det som upplevs som flex i diverse material är det som i mekaniken kallas för tröghet.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    29 februari, 2008 vid 22:41 som svar på: Var hittar jag en riktigt, riktigt bra bild?

@Spray 447855 wrote:

OKey, bra då funkar en 10mp kamera mao. Såg även att dom gör 100×75, räcker 10mp till sådana bilder också?! Ska prova och ladda upp en bil på crimson som du sa. MVH

Vanligt 35mm småbildsformat motsvarar ungefär 35 mpix, så det kan väl anses vara ett riktvärde på det pixelantal man vill ha om man vill göra mycket förstoringar.

Vad gäller bildkvaliteten så är ccd:ns storlek en intressant parameter även om pixelantalet är detsamma. Om två ccd:er har samma pixelantal men den ena har dubbelt så stor yta så kommer den större antagligen ge betydligt bättre bilder.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    29 februari, 2008 vid 21:50 som svar på: Cabriolet som surfmobil

I början av 90-talet byggde Renault en version av Espace på ett F1-chassi, och naturligtvis också med F1-motor. Att äga en sån hade varit ballare än de flesta cabbar tillsammans.

Tyvärr gjordes den bara i ett ex.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    25 februari, 2008 vid 20:50 som svar på: Hjälp med lagning!?

Klistermärken av det genomskinliga slaget är en klassiker för monofilmslagning.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    25 februari, 2008 vid 02:32 som svar på: Cabriolet som surfmobil

Jag får in bräda, bom, mast och tre segel i en Nissan Note.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    22 februari, 2008 vid 20:08 som svar på: Lugnet före stormen

Simmer har en 2.7:a i sitt program i år. Ut och köp!

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    22 februari, 2008 vid 19:19 som svar på: Årets cleanaste bräda, so far!

@NLC 446574 wrote:

”Rennsport” – är inte det tyska för att man är lite dålig i magen?

Fullt möjligt. Porsche Carrera RS – Porsche tävling magras. Makes sense.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    22 februari, 2008 vid 12:35 som svar på: Varför så få seglande vindsurfare?

Träsurfarn: Jag tycker det verkar som att du huvudsakligen har seglat ganska stora brädor, med stora riggar och då blir skillnaden mot segling inte så stor. Visst går det fortare och känns livligare än segelbåt med 150 liters bräda och 10.0, men egentligen står man mest där och lutar sig tillbaka och pressar med bakfoten mot fenan för att försöka härma segelbåtarnas kryssvinklar. I gippen baxar man runt bräda och segel. Ingen dramatisk skillnad mot segling egentligen,

Med fullt drag i 4.5 och en riktigt liten bräda är det nåt helt annat, det är en bräda och en rigg man kan bolla väldigt enkelt med, man planar utan problem genom gipparna och kan gippa ”på en femöring”.

Brädan med i båten? Då blir det banne mig trångt ombord. Om det blåser surfbart vågar man dessutom knappt lämna båten oövervakad.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    22 februari, 2008 vid 10:16 som svar på: Varför så få seglande vindsurfare?

Jag har en Mälar 22 och visst går det undan med den men… Har man just seglat en dag med 70 liters vågis så ställer man sig inte gärna på en 120-litare med 8.0, det känns trögt och klumpigt i jämförelse och det är ändå en jämförelse mellan 5 och 7 kilo. Jag tror inte jag behöver säga hur 9,48 meter, 22 kvadrat och 1,5 ton känns.

Men det kan vara mysigt att lägga till vid nån skärgårdsö och plocka fram grillen i kvällningen.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    20 februari, 2008 vid 22:20 som svar på: Årets cleanaste bräda, so far!

Härligt namn: Rennsport. Väldigt tyskt och väldigt rejsigt. Nu fattas de bara att de sätter ”carrera” framför så blir de stämda av porsche. 🙂

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    20 februari, 2008 vid 00:46 som svar på: Lämplig utrustning för beginner-tjej

Tror alla brädorna är bra, men tjejer är oftast ganska lätta och då kan nån av de mindre varianterna vara att föredra.

Vad gäller rigg kan eventuellt epoximast vara lite av en glädjedödare men jag tror att riggarna kan funka bra till en början. De är säkert bättre än mycket av det man hade kul med på 80-talet. Jag tror att en kolmast plus nåt enklare instegssegel (gjort för kolmast) kan vara ett vettigt alternativ.

Sida 128 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA