Forumsvar skapade

Sida 135 av 290
  • rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    3 januari, 2008 vid 10:31 som svar på: Vad tror ni om denna som nästa bräda?

En freeride vore säkert även det väldigt bra.

Lite kortfattat: en freestyle är en bräda som ska plana tidigt och funka bra att slida runt med och plana på nosen och annat. En vågbräda ska framförallt svänga bra och funka i vågor. En fsw är en kompromiss men ofta framförallt en snabb och lättseglad bräda vars främsta uppgift är att funka väldigt bra ihop med 5.0-6.0.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    3 januari, 2008 vid 09:18 som svar på: Vad tror ni om denna som nästa bräda?

Lite gammal men antagligen rätt ok. Vad kostar den?

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    2 januari, 2008 vid 20:45 som svar på: Continentseven #9

Jodå, jag kör själv 64-bitars fedora på jobbet så jag vet.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    2 januari, 2008 vid 17:49 som svar på: Continentseven #9

x64 är väl å andra sidan närmast en experimentprodukt.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    2 januari, 2008 vid 15:11 som svar på: Nedhal på rejssegel

veve är minimum, skulle jag vilja säga. Har du råd med power XTR så köp, men skaffa i alla fall vev, Även om du kan dra nedhalet utan vev så får du inte alls samma precision, med vev kan man börja millimetertrimma nedhalet.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    2 januari, 2008 vid 12:19 som svar på: Köpa freeride paket

Sen kan ju en techno vara rätt ny även om själva modellen kom 2000.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    1 januari, 2008 vid 20:58 som svar på: Köpa freeride paket

Bägge paketen är mycket pengar för gamla prylar. SLE:n är nog aningens äldre än 2000 och att sätta ett vågsegel på en gammal fartraket är väl inte det mest lyckade, den ska ha ett racesegel om den ska seglas.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    31 december, 2007 vid 17:23 som svar på: Förhoppningar inför surfåret 2008!?

En sak till: Hålla vikten och ligga i lika hårt på gymmet som tidigare så jag faktiskt fixar att segla en xxs-vågis. Sen jag fick jobb har jag lagt på mig över fem kilo på två månader tack vare mer mat, mindre sömn och mer sötsaker.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    31 december, 2007 vid 17:11 som svar på: GPS Speedsurfing Top 10 2008 – svenska namn?

För den delen, några (var det north?) påstod att de sålde assymetriska speedsegel mot beställning, fast jag tror det där föll bort lite, som du skrev Jester. Mitt intryck är att det verkar vara viktigare att vara på plats när det är riktigt bra speedförhållanden än att ha nån skum prototyp helt i kolfiber. Därmed inte sagt att man kan hoppa upp på första bästa bräd/segelkombo och tro att man kan sätta rekord bara man har optimala förhållanden, ett visst mått av prylnörderi verkar ge väldigt bra utdelning.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    31 december, 2007 vid 17:05 som svar på: Förhoppningar inför surfåret 2008!?

2007 års mål var att skaffa en bräda som passar klockrent till 5.7, som är kartongny, och att hinna segla den innan året är slut.

2008 års mål är främst att använda den brädan. I sommar ska jag sätta mina första duckjibes på mer än tio år och givetvis ska de vara lika grymma som när jag var 20, jag ska släppa framhanden redan på halvvind, göra en sjukt tajt sväng och slöra ut ur gippen med grym speed. Frågan är ju såklart om freewaven fixar det eller om det behövs mindre bräda, men jag antar att det borde funka. Plus såklart om mina axlar fortfarande pallar sånt utan att gå i bitar.

Eventuellt blir det lite fler brädor, en formula och en riktigt liten vågis och kanske en slalombräda skulle sitta fint men jag känner inte att jag måste skaffa allt bums, kanske köper jag några av brädorna 2009, trots allt behöver jag nya riggar om jag ska ha nya brädor. Vad är vitsen med en 68 liters vågis om man inte äger en 3.3:a eller en formula utan formularigg?

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    31 december, 2007 vid 01:20 som svar på: GPS Speedsurfing Top 10 2008 – svenska namn?

Det var väl assymmetriskt, det där seglet? Tokbred mastficka på ena sidan, knappt nån mastficka alls. Gissar att det bara gick att segla åt ett håll.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    30 december, 2007 vid 01:47 som svar på: miljöbilar

@getwet 435956 wrote:

Lägg av nu Rasmus, du har varit ute och klampat runt här tidigare i debatten om växthuseffekten och ifrågasatt om den verkligen finns och tom påpekat att vi skulle dra nytta av den, du har även jämfört det som nu händer med vad som hände för miljoner år sedan……..Om jag vore dig skulle jag hålla mig borta från dessa diskussioner, eller lära mig ett o annat först!

Läste du nånting eller tyckte du bara det var kul att bitcha? I så fall kan jag också.

http://www.youtube.com/watch?v=Dtbn9zBfJSs&feature=related

För den delen, i mänsklighetens historia har högkulturer sammanfallit med perioder av varmare klimat och kulturell nedgång sammanfallit med kallare perioder. Klart att varmare klimat inte är utan fördelar.

Fast om vi verkligen anser att klimatet är för varmt så kan man ju relativt enkelt och snabbt kyla jorden, och det rejält: http://www.youtube.com/watch?v=XkEys3PeseA

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    29 december, 2007 vid 01:10 som svar på: miljöbilar

Den stora frågan är väl egentligen hur mycket energi som går åt för att framställa etanolen. Somliga hävdar ju att det går åt mer oljeenergi för att framställa etanol än vad vi får ut ur etanolen. Andra hävdar att den beräkningen främst gäller etanol som framställs på våra breddgrader och att tropisk etanol är ”gratis” i det perspektivet.

Sen kan det ju vara så att vi använder olja för etanolframställningen för att vi kan och att oljan är billig (och för bönder subventionerad). Det kan ändra sig i framtiden.

Å andra sidan är frågan om det är realistiskt att producera tillräckligt med etanol för världens bilpark. Fast det är tveksamt om det nånsin kommer behövas. Däremot kommer det bli en framtida tvistefråga, somliga anser att världens politiker redan nu borde sätta sig och bestämma hur stora arealer som ska få användas till biobränsleframställning.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    28 december, 2007 vid 23:36 som svar på: miljöbilar

Första gången på länge jag hört att mer pengar i plånboken skulle leda till att man får svälta. Fast visst, det hände i europa på 1500-talet så varför inte?

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    28 december, 2007 vid 23:30 som svar på: Freerideköp

Hm. Det var runt 1990 som man brukade avråda folk från att köpa kolmaster eftersom kvalitetsproblemen inte var helt lösta på den tiden och flertalet kolmaster var ömtåliga lättviktsmaster för kappseglare. Idag är det kol i alla master, vågmaster och racemaster såväl som nybörjarmaster. Det är mest kolhalt och sånt som skiljer. Vågmaster med 100 % kolhalt utsätts ofta för väldigt mycket misshandel men går ändå väldigt sällan sönder.

Jag skulle säga att kitet du tittar på är rätt gammalt, ok, det är prylar från 2000-talet men 2000-talet har pågått ett tag nu. Säkert miljarder gånger roligare an farsans gamla grejer men en freeride modell 2007 i den storleken är ännu roligare att segla på.

Sida 135 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA