rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Det har gnällts i minst 25 år över att EU överproducerar mat och eldar upp överskottet för att hålla spannmålspriset uppe. Nu gnälls det över att man gör drivmedel av samma överskott. Etanolbilar kan bidra till att göra jordbruk i fattiga länder lönsamt.
-
@surfslusken 435554 wrote:
Sluta va så 14is töntig nu! Din surfkarriär kommer inte bli lång om du inte lär dej sörpla de ljuva kaffet! De är de som gör livet värt o leva håller en igång på roadtripparna!
Jag väntade tills jag var 25 eller nåt innan jag började dricka kaffe och jag har surfat i 20 år, det är väl en hyfsat lång karriär.
Fast okej, spriten smakade jag redan på gymnasiet, det kan ju såklart ha varit därför.
-
Givetvis sitter man hemma med förkylning och har fått jouren från helvetet, DB-servrar som brakar ihop, avgrävda fiberkablar, you name it. Lär inte bli mycket surf, fast 8 timmars jobb på julafton och lika mycket på juldagen ger säkert lite klirr i kassan…
-
Sen kan det ju vara så att man har båtplats just där, fast det vettiga är såklart att förtöja med nos eller akter mot bryggan. Har man bara tillräcklig tyngd i bojen och drar ut sig långt nog att man inte kan knäcka ändskeppet mot bryggan så klarar man sig.
Själv tyckr jag det häftigaste med den där filmen är hur fort det blåser upp, inte hur mycket det blåser.
-
Jag, under nyår. Under jul är jag på öland och i mellandagarna jobbar jag.
-
Jag tycker det är bra att det skrivs om vår sport i båttidningar. Go go go!
-
Jag min erfarenhet av trashade fenor är att de inte behöver bli så himla mycket långsammare, däremot kan det hända att de blir mindre förlåtande. Det är väldigt mycket lättare att få spinout med en trashad fena och det vill man ju inte ha i full fart men med lite tur och mycket skicklighet klarar man sig ändå och jag tror inte Martin har så svårt att skaka fram den där extra skickligheten vid behov.
-
PWA tillåter ju upp till 10 kvadrat så racesegel upp till den storleken måste funka på en slalombräda. North m.fl. har löst den biten på ett fiffigt sätt så att somliga köper två tiokvadratare, 9,9:an är ett slalomsegel, 10.0:an ett formulasegel.
Sen finns det de som hävdar att det inte är nån skillnad. Barry Spanier skrev på Maui Sails forum nåt om ”we used to make one sail line called race and one called slalom, but people soon forgot about that when the guy with slalom on his sails won almost literally all the races”.
Ett segel som seglas på kryss eller djup slör i kuling utsätts för nästan precis samma skenbara vind som ett segel som seglas på halvvind i 7-8 m/s och jag har en känsla av att det är det som gör att man kan hålla en 10.0:a i kuling, plus att en formula ger väldigt fet hävstångseffekt på seglet. Rejält cambertryck gör såklart också sitt till. Jag kan utan större problem hålla min 9.7:a i 10-12 m/s, men bara om jag kryssar nästan rakt mot vinden eller om jag slörar så djupt att det nästan är plattläns. Att däremot halvvinda eller slöra på säg 120 grader mot vinden, där är det tvärkört, 8-9 m/s är max. Däremot går brädan igång i 5-6 m/s om jag nöjer mig med att halvvinda fram och tillbaka.
-
@Tim.Eriksson 434138 wrote:
Ehm….. Det sista gillade jag inte.. Försöker planera in en ev. säsong i framtiden men verkar vara svårt att surfa/jobba och gå runt och finns lite för få ställen som kostar lite pengar :/
Ja det är ett elände det där. Det finns snart inga fattiga länder kvar, nästan alla börjar få det ganska bra och då kostar saker som hemma.
-
Jag har provseglat min freewave 86 en gång, med 5.7, och för mina 70 kilo kändes det som en klockren kombination.
-
Sen har du inte sagt vad du väger. FSW påstås i vissa tidningar vara rätt viktspecifika, man bör välja sin fsw så den är lagom stor för 5.0-6.0. För mina 70 kilo betyder det 85 liter, för den som väger 90 är det snarare en 95-litare och för den som väger 60 är det en på ca 75 liter.
-
Det är inte ovanligt med en månad utan surfbart väder under sommarhalvåret, enda skillnaden mot vintern är väl att det är snö under vissa av de osurfbara perioderna på vintern.
-
rasmus_w
Medlem14 december, 2007 vid 15:52 som svar på: Varför har du/ni inte flyttat till surfbart vatten?Om det hade funnits en stor stad på västkusten så hade jag kanske flyttat dit.
-
Hur gammal är din FSW? En ny fsw runt 85 liter går ofta som allra bäst med 5.3-5.7.
-
”Triggernivåer”, dvs så snart det kommer in en observation eller prognos som säger att det blåser mer än triggernivån (eventuellt kan man tänka sig motsatsen med, att det triggar när vindhastigheten är lägre än nivån) på favoritspotet, så kommer ett sms. Bra för oss surfare som letar kuling, minst lika bra som varningssystem för den som av nån outgrundlig anledning inte vill ha kuling.