rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Å andra sidan är östersjön vid Gotland väldigt djup, vilket ger bra ”swell”. Jag har ibland drömt om att östersjöns teahupoo gömmer sig nånstans längs Gotlands pallkanter, eftersom teahupoo som jag förstått det i princip är ett pallkantsbryt.
-
Sen kan sägas att när det är kallt så är ytterskärgården ofta att föredra eftersom grunda vattendrag som värtan och mälaren kallnar mycket fortare.
-
Det är skillnad på 5/3 och 5/3. Det kan funka. Är det riktigt kallt så vill du framförallt inte ha nåt vatteninsläpp, varje söm som inte är tät kommer kyla dig.
BTW, jag har inte bil så jag undrar om nån kan plocka upp mig på väg ut. Fast iofs kanske det funkar att släpa grejorna på roslagsbanan om man vill prova fågelöudde.
Sen kan sägas att när det är kallt så är ytterskärgården ofta att föredra eftersom grunda vattendrag som värtan och mälaren kallnar mycket fortare.
Hur funkar Torö på SO? Windguru säger 14 m/s vid 16-tiden därute.
-
Om man pumpar så planar man oftare, därför gillar jag pumpning.
-
@Spray 431505 wrote:
Tack för erbjudandet om att provsegla en KONA, men tyvärr är jag inte tillräckligt duktig för att kunna känna skillnaden mellan olika brädor.
Jag är ganska säker på att du skulle göra det. När vinden inte räcker till planing så skulle du märka att Konan kör i cirklar runt din JP, helt enkelt för att toppfarten på ett deplacerande skrov framförallt bestäms av vattenlinjelängden, och en extra meter gör stor skillnad.
När du närmar dig planing, kommer du märka att Konan inte har lika mycket ”planingströskel”, fortfarande av naturliga skäl. Konans högre ickeplanande toppfart innebär att farten är högre innan du börjar plana, det blir en gradvis fartökning medan JP:n går från kanske 3 knop till 15 i samma ögonbllick som den börjar plana.
Väl i planing märker du antagligen en del av ”pansarvagnskänslan” som nån uttryckte det, men kanske inte lika mycket som en van seglare.
-
@Spray 431502 wrote:
Men ändå måste det väl ha hänt en hel del på utvecklingsfronten de senaste 15åren?
Massor! Jag tycker absolut du ska kolla in Sabre-seglet jag tipsade om. Jag tror det skulle bli perfekt till din bräda.
-
Egentligen är jag inte så förvånad. Sena 80-talets långbrädor kändes ungefär som den tidens småbrädor, fast med mer nos, så då borde en modern longboard kunna kännas som en modern freeride, fast med extra nos. Sen vägde materialet mer på 80-talet så en meter extra nos borde kännas mindre klumpigt än på 80-talet.
-
@Miracle 431433 wrote:
Därför kan jag tyvärr inte jämföra Kona med en modern freeride på 70 cm bredd eller mer.
Alla 70-centimeters freerides är för den delen inte lika, men outlinen i tailen verkar påminna en del om en sån, till skillnad från de gamla stockarna som oftast var rätt smala där bak. Men det borde betyda att känslan är rätt lik en modern freeride, speciellt på relativt platt vatten, då spelar den extra metern bräda minimal roll.
-
@Miracle 431433 wrote:
Det kan du inte.
Jag har prövat mycket av det som erbjöds under 80-talet och den här liknar inget av det.Det känns typ som att plana omkring på en mellanstor freeride? Jag tror jag kan relatera till den upplevelsen med. Jag har försökt att inte skriva allt för mycket om hur det är att plana med den eftersom det är den biten jag inte kan säga så himla mycket om.
-
Var skrev jag att Kona inte planar? Jag skrev bara att en brädas eventuella prestanda i ickeplaning är ointressant för mig eftersom jag vill plana. Jag seglade min Jazz med fullt drag i 4,8:an och det var kul att plana då med, men det blev roligare när brädorna blev mindre. man kunde hoppgippa, segla i vågor och annat skoj.
-
Vad låter som fria fantasier? Att den är långsmal? Att lång vatteninje ger bättre fart i deplacerande fart? Att brädornas längd krupit ner mot 220 de senaste åren av en anledning? Att ni har en aktiv kappseglingsklass? Att nosen antagligen väger mer än noll gram?
-
@Miracle 431429 wrote:
Har du prövat den?
Frid,
/Richard
Nej. Jag har inte seglat nåt så långt sen min Bic Jazz på 80-talet och jag tyckte lika illa om att inte plana då som nu. Jag tror jag kan gissa hur den är att segla.
-
Visstja. Den har en speciellt utformning av aktern också, vilket gör att brädan upplevs som lite kortare när den planar än när den inte gör det, vilket säkert gör en del för att få bort känslan av lång nos.
-
Spray: Kona är en modern longboard (”stock”), en långsmal sak med centerbord, som de såg ut på 80-talet. Bottenformen ser ut som på en modern bräda, men den långa vattenlinjen ger bra fart när man inte planar och när man tippar upp den på högkant så funkar hela läkanten som ett centerbord vilket ger utmärkt höjdtagning i lättvind.
Nackdelen som jag ser det med konceptet är att det faktiskt inte går att dölja att brädan är 3,5 meter lång, det finns en anledning till att brädor enbart avsedda för planing blivit allt kortare de senaste åren, en lång nos som är i luften är onödig dödvikt som gör brädan klumpigare. Det verkar som den perfekta längden för en planande bräda är ca 220-250 cm, Kona har en hel meter extra nos i luften. Kanske är den väldigt lätt men inte viktlös.
Däremot så kan jag tänka mig att i och med att den är ungefär 70 cm bred så borde den vara ungefär lika lättplanad som vilken 70 cm bred bräda som helst och börja kännas för stor ungefär samtidigt med, kanske något tidigare om vattnet är väldigt skvalpigt.
Sen tror jag inte man ska titta enbart på brädans tekniska prestanda eller på frikyrkopastorerna som marknadsför den. Man har skapat en entypsklass runt den och gillar man att kappsegla så är det ett stort plus. Dessutom tror jag inte man har nån nedre vindgräns så kappseglingarna blir förmodligen av även om vinden inte är i närheten av att räcka till planing. Bra för den som vill kappsegla, ointressant för oss som hatar att inte plana. Det verkar dessutom finna en hel del gemenskap kring Kona.
-
Han är gammal stockseglare så jag känner mig inte överdrivet förvånad. Av det jag läst om Kona i tidningar så verkar Kona vara en omedelbar hit bland gamla stockseglare, medan de som börjat med funboard direkt och aldrig seglat stock inte alltid faller lika pladask för den.