Forumsvar skapade

Sida 140 av 290
  • rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    29 november, 2007 vid 09:31 som svar på: Nytt segel = ny fena?

Spray!

Kolla om den här 7,2:an fortfarande är till salu. Den är perfekt för dig! Saber är ett riktigt snabbt camberlöst segel.
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=15958&sort=1&cat=13&page=4
    Annars finns ett exception 6,9 också. Det är ett freestylesegel och kanske inte helt perfekt till din bräda men antagligen helt OK ändå. http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=15770&sort=1&cat=13&page=5
    Gun booster är också ett alternativ, men jag rekommenderar att du skippar cambers till din 7.0:a. http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=15678&sort=1&cat=13&page=5

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    29 november, 2007 vid 06:57 som svar på: Nytt segel = ny fena?

Jag tycker definittivt du ska satsa på ett camberlöst segel typ NP Saber eller liknande. Då kommer du uppleva 7.0:an som väldigt mycket lätthanterligare än 9.0:an och jag tror det kommer hjälpa dig utvecklas. Ett annat tips (om du köper begagnat) är att försöka få tag på ett ”paket”, nån som säljer både seglet och den rekommenderade masten, det brukar bli billigare än att köpa separat.

MK2: Ta emot det om du får det gratis.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    28 november, 2007 vid 00:52 som svar på: nyburjarens första surfsommar
  • rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    28 november, 2007 vid 00:51 som svar på: Nytt segel = ny fena?

Runt 6-7 kvadrat funkar rätt bra, mindre än så blir rätt studsigt. Vänta med fena tills du vet att det inte funkar, jag kör med en 50 cm fena på min 145-litare ihop med 6,6 och 7.8 och till 9,7:an har jag en 62:a. jag skulle snarast gissa att din fena kan vara aningen liten till 9.0.

Fast när du ger dig ut på vattnet märker du. Om brädan slingrar sig och vill gå upp på högkant så fort det börjar gå fort, så är fenan för stor. Eller så har du mastfoten för långt bak, det kan räcka med att flytta fram den 1-2 cm för att problemen ska gå över. Sänka bommen nån cm funkar också när det drar i rejält.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    28 november, 2007 vid 00:43 som svar på: Vinterpyssel: Laga segel

Lämna ifrån dig om du vill göra det. Själv har jag ett 15 år gammalt segel med liknande slitage som fortfarande håller ihop. Jag har en känsla av att sömmarna är rätt mycket för syns skull, mycket av kraften tas upp av tokstark tejp.

Nu ska jag inte säga att det är så i de delar av seglet där belastningen är som allra störst, men jag såg en gång ett av Anders Bringdals prototypsegel. Jag kunde inte se en enda söm i seglet, allt verkade hållas ihop av tejpen.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    28 november, 2007 vid 00:39 som svar på: SURF/Beerlanda imorgon!!

Det är det man har varma dräkter för…

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    28 november, 2007 vid 00:38 som svar på: nyburjarens första surfsommar

Jo det är den enklaste gippen, och den som är mest allround. Fast det tar evigheter att bli riktigt bra på den. Det tog mig 4-5 år att bara komma till det stadiet att jag allt som oftast hade full planing hela vägen runt tills jag kunde skota in på nya bogen.

Fast det är kul att öva annat, det som gav mig aha-upplevelsen som ledde till planande vanliga gippar var att öva duckjibe, bland annat eftersom man nästan garanterat vurpar om man slutar plana i en duckjibe. Fast öva inte duckjibe med stora prylar, 5.0-5.5 och en hundralitersbräda är nog perfekt.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    27 november, 2007 vid 21:05 som svar på: Julklappar – vad skriver ni på er önskelista?

@surfslusken 431092 wrote:

E väl inget o gnälla här om, ut o segla! Tomten har för fan fullt upp me viktigare grejer så här års!

Vafan. Tomten är ju en serviceinrättning. Man önskar saker, han levererar. Klart han levererar en klockren sydväst med lagom drag i 5.0:an nån helg.

Annars får jag välan hyra mig en bil och åka till nån del av landet som har cirkus 5.0-vind.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    27 november, 2007 vid 20:53 som svar på: Julklappar – vad skriver ni på er önskelista?

Jag vill segla min nya freewave86:a innan nyår. I Sverige.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    27 november, 2007 vid 12:46 som svar på: Konas smarta brädor.

Finns det inte nån som helt enkelt kan photoshoppa dit en Kona under fötterna på Kauli i nån av hans cutbacks på Cabo Verde i våras, så är ju saken bevisad. En kona med twinfins…

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    27 november, 2007 vid 12:35 som svar på: 4,5 segel på bräda som rek 5.0-6.4 ?

Superblast är ju rätt fartorienterad och ska nog köras med lite större segel än t.ex. en freewave med liknande dimansioner, så det kanske inte är helt optimalt med 4.5 på den. Blir nog rätt studsirgt men inte omöjligt. En gång i tiden hade de flesta en och samma bräda för det mesta från 6.0 till 3.5 och det funkade, för något värde på fungera.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    27 november, 2007 vid 07:46 som svar på: Amaryllo-resultat vs Foretrex etc

@tbsurf 430865 wrote:

Det är exakt samma chip i dom båda, så helt värdelös kan ju inte foretrex vara.. eller hur?
    Och ang gpsmax så svarade väl garmin att dom använder dopplerformler för att räkna ut displayvärdet.. Skrevs mycket om det i den långa navi-tråden på speedsurfing.. orkar inte leta nu :tongue:

Som jag minns det så använde Garmin dopplerskiftet för displayvärdet men tillhandahåller inga uppgifter om datapunkternas dopplerskift, vilket gör att GPSar m.fl. program inte kan använda sig av det.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    25 november, 2007 vid 15:55 som svar på: Vad är grejorna värda?

Å andra sidan kommer du nog snart märka att de nya prylarna du just köpt är enormt mycket mer lättseglade. Möjligen kan det vara roligare att ha panzardrag i ett MK2 än i ett modernt freeridesegel. Fast å andra sidan är nog panzerdrag i ett modernt racesegel bättre än både MK2 och freerideseglet.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    24 november, 2007 vid 20:12 som svar på: Stockholm söndag, Askfatshamnen vid SV-VSV-V?

Jag är också grymt sugen men har inte bil. Vill testa nya brädan nuuu… Har du plats för en passagerare?

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    24 november, 2007 vid 20:09 som svar på: Bilder från Jaws idag

@dr Masse 430328 wrote:

Väldigt fina bilder!

Med lite beskärning ser det ju fasen ut som om de är ute å åker i snön snarare än på vatten … Jaws är mäktigt!

Hoppas det är OK att jag redigerade en av bilderna lite… 🙂

Du förekom mig rejält där, Masse. Shit, det måste ju vara minst en fotbollsplan med vitvatten…

Sida 140 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA