Forumsvar skapade

Sida 142 av 290
  • rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    14 november, 2007 vid 22:51 som svar på: Dags för en f-n vad det är tråkigt tråd

Det är lite bökigt att dra på sig alla attiraljerna, det finns nog en del som är för bekväma för det. Däremot är det ju väldigt väl värt mödan. Flera av mina trevligaste seglingsdagar senaste åren har varit i januari eller mars.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    14 november, 2007 vid 22:37 som svar på: Gåsfett i fejjan. myt eller skryt?

@Blackadder 428494 wrote:

Fan va fräckt. Nya arbetsuppgifter för plastikkirurgerna: Spruta in gåsfett under huden i ansiktet.

Annars kan du prova själv. Det finns en enkel och väl fungerande amatörmetod: Spruta helt enkelt in fettet i det största hål du kan finna i ditt ansikte så kommer det hitta sin rätta plats av sig självt.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    14 november, 2007 vid 06:20 som svar på: För länge sedan "nostalgi" Kort Björlanda kile

Är nåt av seglen i bilderna nyare än typ -93? Jag funderar på om bilderna kan vara några år äldre än du gissade.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    14 november, 2007 vid 06:18 som svar på: Gåsfett i fejjan. myt eller skryt?

Fett är bra under huden. Där kan kroppen använda det som bränsle för att på så vid hålla kroppen varm.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    14 november, 2007 vid 00:24 som svar på: Gåsfett i fejjan. myt eller skryt?

Jag har provat sånt där och jag har aldrig upplevt nåt annat än att det känns kallare än med fettfritt ansikte. Förvisso, jag har inte för nån speciellt givande förfrysningsstatistik eftersom jag inte har fått några köldskador alls hittills.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    14 november, 2007 vid 00:15 som svar på: Börja igen!!!!

@dr Masse 428343 wrote:

Din Lightwave är snäppet för gammal (där var jag nog lite snäll …) för att det skall funka bra med en modern rigg, framförallt på grund av att mastskenan kommer att sitta för långt fram och stropparna helt fel. Balansen med en modern rigg blir helt enkelt toksne och kräver mycket (jobbig) kompensation för att det skall funka. Hade den varit från typ mitten av nittitalet hade du kunnat köra lite bättre på brädan.

Det där håller jag faktiskt inte med om, eftersom jag själv har erfarenhet av den resan. En bräda från 1987 funkar bättre med segel från 2007 än med segel från 1987. Balansen är annorlunda men inte på något vis toksne. Det blir trots allt ungefär samma balans med det antika seglet, det blir snarare inte lika mycket balans eftersom dragpunkten far omkring mer i urtidsseglet. Plus att urtidsbrädan är tyngre och trögare så man kommer använda alla sina segel i ett högre vindregister än man hade gjort med en modern bräda och det gör antagligen det moderna seglet mindre stabilt än på en modern bräda. Men fortfarande stabilare än 87-seglet.

Givetvis är det bättre att byta rubb och stubb med en gång, men om inte det är ett alternativ så är det absolut seglen som ska ut först.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    12 november, 2007 vid 22:46 som svar på: Torö till salu – perfekta surfklubben, bara 30 millar

@Kapten K 428249 wrote:

Hur kul är det att bo där om havsnivån stiger 5m? Det finns oda chanser att den gör det!

Då finnsdet säkert en schysst stuga fem meter högre upp där man kan bo. Plus nåt nytt trevligt bryt som inte funkar idag.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    12 november, 2007 vid 22:15 som svar på: Dags för en f-n vad det är tråkigt tråd

Jag har lagt handpenning på en Freewave 86. Mitt mål är att segla den innan året är slut.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    11 november, 2007 vid 17:34 som svar på: brädförvaring över vintern

Har du skadat brädan och seglat med brädan efter det? Har du seglat med luftskruven öppen? I så fall har du nog vatten i den, annars inte.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    11 november, 2007 vid 15:09 som svar på: brädförvaring över vintern

Svaret är som vanligt: Fukten är din fiende. En bräda som är full med vatten fryser sönder, en bräda som ligger i en fuktig boardbag kan få men av det. En torr bräda i en torr bag kommer inte få några problem.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    10 november, 2007 vid 20:04 som svar på: Konas smarta brädor.

@surfslusken 427838 wrote:

Ja kanske inte va tydlig nog??? Poängen me hela min ”histora” va just att försäljningen hos Proof o andra custom tillverkare inte kommer påverkas ett skit av att 35000 tusen svenska köper sej en Kona bräda dom badar med en sommar tills de inte är trendigt längre o den hamnar bakom garaget ovan på Dufor Wingen dom köpe på Obs sist de va ”inne” me brädsegling.

Dessutom kan du nog inte tillämpa nåra företagsekonomiska standard modeller på en verksamhet som custom tillverkning av surfbrädor. För även om efterfrågan på en shapers brädor ökar så går de inte bara att bygga ut ”fabriken”, utöka maskinparken o spotta ut fler brädor. Sen är ju dessa människor själv surf entusiaster som drar ut o seglar när de bjuds på bra förhållanden, o då blir ju jobbet lidande som för alla oss andra. Så ja tror dom flesta custom tillverkare redan kör för full kapacitet.

Jag tror du har fel. Det spelar ingen roll om folk lär sig segla på en Kona, en fanatic Viper eller en Sputnik 270. Några kommer bli fast och vilja ha en custom förr eller senare och ju fler som lär sig desto fler kommer bli bitna.

Sen finns det visst modeller som funkar för customtillverkare. Om Peter Thommen börjar sälja brädor till materialpriset så kommer han bli bankrutt. han kanske inte har en fet reklambudget och 1000 återförsäljare att skeppa brädor till men han vill ändå ha råd att äta och betala hyra och elräkning till verkstan och så vidare.

Visst kanske customtillverkarna kör för full kapacitet men om fler vill ha custombrädor så kan fler leva på att tillverka custombrädor.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    10 november, 2007 vid 19:37 som svar på: Varför tror folk att windsurfa är svårt?

Jag tror det finns en bunt olika orsaker till att folk tror det är svårt.

Däremot tror jag INTE på vattenstart, loopar och planing. De flesta har inte en aning om att vindsurfare håller på med sånt.

Däremot verkar det alltid finnas journalister som tar en 45-minuterskurs och ramlar av hela tiden och sen skriver en artikel eller gör ett reportage som slutar med ”det är säkert kul men det var lite för svårt för mig”.

Sen finns det två halvsvåra moment i grundläggande segling: segelhanteringen och att hålla balansen och man är tvungen att lära sig bägge samtidigt. Det är här landsimulatorer och/eller superbreda nybörjarbrädor kan göra nytta: man får en chans att lära sig segelhanteringen utan att behöva hålla balansen på en vinglande brädan.

Sen har jag en känsla av att det finns ett element av ”mentalitet”. Vindsurfing passar helt enkelt inte folk som ger upp efter första försöket eller som vill vara bra genast. För att citera Dunken: ”If you can get in the footstraps and the harness, you are not a person who gives up after the first try. That goes a long way in this world”. Man kan lära den typen att surfa men de kommer tröttna.

Sen finns det folk som upplever att de MÅSTE ha fyra brädor, åtta segel och tre master och det blir för dyrt och besvärligt. Därför lägger de av. Det är möjligt att Kona är perfekt för dem, men bara om Kona kan få dem att sluta tro att de måste ha massor av prylar. Jag tycker att det där med att ha ett berg av prylar kan och bör vara ett aktivt val. Jag skulle utan vidare kunna klara mig med min stora freeride och min 9,7:a men har gjort valet att ha fler brädor än så. För mig är den stora brädan främst ett sätt att få tillräckligt med tid på vattnet för att kunna segla småbräda hyfsat när det kommer småbrädevind. Det är 3.5-dagarna jag lever för!

Och till sist: många människor idag är så fruktansvärt jävla otränade. Visst, det krävs inte mycket styrka för att dra rigg med ett monofilmsegel och en mast i 100 % kol, speciellt inte om tekniken är bra, men det krävs ändå lite styrka, och hur bra teknik har man första gången man drar rigg? Samma sak gäller balanserandet, visst är balansen nåt som sitter i innerörat men om båggångarna signalerar att man inte har balans så är det musklerna som ser till att räta upp kroppen. Framförall mag- och ryggmuskler men de flesta muskler hjälper till och är man klen så blir det rätt ansträngande att hålla balansen på en bräda. En annan sak som hänger ihop med hur vältränad man är, är kroppsuppfattningen, dvs förmågan att veta var olika kroppsdelar befinner sig utan att titta efter. Otränade människor har nästan alltid dålig kroppsuppfattning och det ställer till det.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    10 november, 2007 vid 18:41 som svar på: Konas smarta brädor.

@surfslusken 427808 wrote:

”Vi” (inte jag) betalar åt helvete för mkt för skiten Cobra fabriken spottar ut. Jag vet vad brädorna kostar ut från fabriken där nere och inser där med att varken matrialet eller hantverket kan va av direkt toppklass. Sen hur fan dom tillslut kostar 11000-12500 pix här e för mej en gåta. Själv köper jag Proof brädor från GC, utvecklade och tillverkade av sanna entusiaster, för entusiaster. Till ett pris som e marginellt högre än Cobra brädor, för en produkt som är så otroligt mkt bättre. Och Jag tror inte Proofs, eller nån annan custom tillverkares, verksamhet påverkas det minsta av hur många svensson som står o drar rigg i stockholms skärgård, eller om Intersport o Stadium kränger 50tusen Kona brädor till glada bergsklättrande, skidåkande, golfspelande, stadsjeeps åkande, Slitsz läsande trendtöntar.

Så jag förstår fortfarande inte alls hur fler vindsurfare skulle va till nån som helst nytta för mej??? När folk pratar me mej om att dom funderar på att prova vindsurfing så råder ja dom alltid att hålla sej borta från skiten! Man blir bara beroende av de och livet utan vinsurfing e bra mkt enklare.

Alltså, vad kostar materialet till en Cobrabräda? En bräda som kostar 11000 i butk borde enlig standardlogiken ha en materialkostnad på ca 1100 spänn, kostar kol, frigolit och vad det nu är ner än så, är nog Cobra på väg mot kk.

Klart proof kan sänka sina priser om deras försäljning ökar.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    10 november, 2007 vid 18:32 som svar på: Konas smarta brädor.

@alexasu 427753 wrote:

tycker du itne vi har tillräckligt med tillverkare och butiker då?’

så fort man börjar tjäna storkovan på vindsurfing kommer branchen locka till sig en massa oseriösa typer, till skillnad från nu då den drivs främst av entusiaster.

strikta entypsklasser är ju dessutom inte särksillt gynnande för utvecklingen…

Du får gärna tycka att det är bra att alla prylar är skitdyra och att många måste resa 30 mil för att komma till en surfbutik men jag tycker inte det.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    10 november, 2007 vid 18:06 som svar på: Shortboard-oskulden tagen!

Skota in när du får kastfall så blir det färre noslagningar!

Sida 142 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA