Forumsvar skapade

Sida 148 av 290
  • rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    28 september, 2007 vid 19:43 som svar på: Sämsta vindsurfingprylen?

Jag undrar dessutom varför alla märkena måste vara exakt likadana. Jag tycker det hade varit mycket enklare att komma ihåg tampplaceringen om det t.ex. hade suttit nån logga eller nånting ungefär där man har händerna.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    28 september, 2007 vid 13:24 som svar på: 80km/h på is…Kanske inte e så tokit med vinter ändå…

@challq 418499 wrote:

Har knappt varit ute på is förut, krävs det mycket erfarenhet för att fatta var man kan och inte kan åka pga. tunn is och sånna grejer?

Lurigt eller inte är lite subjektivt, men istjocklik är oftast rätt så lättbedömt – det hörs. Dunka till (medar och liknande brukar vara rätt bra på den biten) tunn is och du hör ett högt, lite ringande ljud, dunka till tjock is och det kommer ett dovt ”plunk”.

Det luriga är mer om isen skulle råka bli tunn väldigt plötsligt, och om man ger sig ut fast man vet att isen överlag är tunn. 3 cm bär en människa men sån is ringer rätt bra och då kan det utan tvekan vara tunnare på sina ställen.

Långfärdsskridskoåkare skämtar ibland om fiskmåsar, den is som kan bära en fiskmås behöver inte vara stark nog att bära en människa.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    27 september, 2007 vid 14:05 som svar på: Nytt rekord igen

Känner att jag vill flumma lite. Är det så jäkla dumt med twinfins för speed egentligen? Förra inlägget var närmast ett skämt från mitt håll, alla vet ju att två fenor bromsar mer än en. Men skulle det kunna vägas upp av möjligheten att segla på hälften så djupt vatten? Nu antar jag utan vidare att två fenor blir hälften så långa som en och det behöver ju såklart inte vara rätt.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    27 september, 2007 vid 00:04 som svar på: Nytt rekord igen

@fredrik.ygge 418176 wrote:

Dags för nya teknikgenombrott inom vindsurfing! Fena för 10cm vatten och bättre störthjälmar?

Twinfins kanske?

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    22 september, 2007 vid 10:27 som svar på: Topp 10 på GP3S!

@Jester 417130 wrote:

Rasmus… Du är i speed-forumet här, och vill man göra något roligt med en GPS bör man göra det med en godkänd sådan. Så det jag vill ha sagt är att det fungerar med en GT11 med blåtand och en vanlig mobil. Det var väl inte så svårt att förstå? Speciellt som en finsk herre redan gjort det du drömde om. Kommer inte ihåg vad han heter, men han verkar vara en skön snubbe… Ser ut som värsta uppfinnar-jocken (träffade honom i Holland förra året)

Ja det är klart att man kan ha två prylar i aquapaqen, det tänkte jag inte på. Well, vi får se vad som händer. Saken är mer det att jag har letat med ljus och lykta efter en mobil som kör Linux som operativ, och när jag nu hittade en så visar det sig att den har inbyggd gps. För min del känns det som en lysande möjlighet att experimentera och se vilka möjligheter en sån pryl har. Kan man få dopplerdata ur GPS-chipet så borde man kunna åstadkomma nåt som går att få godkänt.

Det är inte tekniska faktorer som gör fri mjukvara bättre, det är friheten.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    22 september, 2007 vid 10:19 som svar på: modell på Sittsele

I princip kan man titta på bilder för att få reda på en biten. Om själva selen ser låg ut hamnar antagligen draget också lågt. Sen är det där rätt ofta en justeringssak. På många selar sitter kroken med en övre och en nedre rem, förläng den övre och korta av den nedre så hamnar kroken längre ner, tvärtom så hamnar kroken och draget högre upp. Hur hårt man drar åt grenremmarna spelar också roll, för det påverkar hur högt själva selen kommer sitta.

Sen är det alltid bäst att försöka prova. Om jag bodde i norrland så tror jag att jag skulle försöka planera så många surfinköp som möjligt till ett tillfälle per år eller så och åka till skidsport, surfers eller nån annan stor butik och ta hand om allt på en gång, eventuellt efter att ha pratat med dem så att inte alla prylar är slut just då eller så.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    21 september, 2007 vid 20:09 som svar på: Topp 10 på GP3S!

@Jester 416997 wrote:

Rasmus: Ta med dig mobilen i aquapaken…

Ja? Vad vill du ha sagt med det? Om mobilen har gps så är den en lämplig kandidat att stoppa i aquapak.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    21 september, 2007 vid 12:59 som svar på: Segel som segel!

@Rooster 416987 wrote:

Om man ställer frågan på ett sån’t här forum får man givetvis svaret att man alltid skall ha nya och dyra grejer och att det inte går att kompromissa. Det finns ju grader av perfektion.

Att börja på något aningens mer lätthanterat än t.ex. ett fullracesegel riggat på fel mast (gärna en där kombinationen styvhet och böjkurva ser till att camberrotation bara är möjligt medelst ”karatespark”) ser jag inte som likvärdigt med att säga att man ”alltid ska ha nya och dyra grejor”.

Klart man inte börjar med att köpa tre brädor och en komplett segellinje med matchande master. Men det betyder inte att det inte finns skillnader som även en nybörjare kan märka.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    21 september, 2007 vid 12:31 som svar på: Topp 10 på GP3S!

@Jester 416311 wrote:

Rasmus: Amaryllo med blåtand löser det hela. Vet en finsk kille som har labbat lite med den biten.

Då gäller att det är lite power i blåtanden. Men visst, folk med feta antenner har ju skickat blåtand flera kilometer så sitter det bara en fet antenn på stranden så borde det ju vara lugnt.

Fast jag köper nog en mobil med Linux och gps så snart jag kan ändå. Om inte annat så för att det känns som en roligare leksak. Leksaker som går att plocka isär hyfsat enkelt är mycket roligare än andra leksaker.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    21 september, 2007 vid 12:25 som svar på: JP för Speed

@MacTS 416401 wrote:

Angående objektivitet så skulle jag tro att Martin van Meurs är en av dom mest objektiva då han inte är sponsrad av någon produktionsbrädes-leverantör. Han testar även brädor åt en holländsk surftidning. När det gäller segel däremot så är det klart att han är lite partisk då han kör för Maui-sails.

Å andra sidan läste jag något av honom (på gps-speedsurfing, tror jag), där han pratade om vilka segel som var lämpligast för lätta (inte 40knots då 🙂 ) seglare med speedambitioner och även om han rankade Maui Sails högt så satte han Severne som etta, så jag misstänker att han inte är så våldsamt partisk på segelsidan heller. Tror nån postade länken till det inlägget här i forumet.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    21 september, 2007 vid 11:59 som svar på: Segel som segel!

Dina armar är mycket känsligare än en båt. När du seglar så tas seglets kraft upp av båten och du märker egentligen bara seglets karaktär indirekt genom båtens uppförande. När du vindsurfar märker du enormt mycket mer. Du märker om främre armen får jobba hårdare än bakre, om balansen skiftar ofta eller inte, om kraften i seglet kommer som en spark i baken eller mjukt och gradvis, och du märker mycket annat.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    19 september, 2007 vid 22:53 som svar på: ÅH NEJ! favobrädan har pajat

Jag har hört sägas att nån för länge sen tillverkade/sålde en bräda med köl. Kan det vara en sån? Jag vet att minst en medlem på forumet har seglat en sån.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    19 september, 2007 vid 22:48 som svar på: förvara bräda – minusgrader ok?

Att ha den liggandes i en fuktig boardbag är ingen höjdare, har jag fått erfara. Lacken blir bubblig.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    19 september, 2007 vid 22:42 som svar på: En eller två brädor till 4.5-7.5?

Jobbigt att bära, men man kan chansa. Om det verkar blåsa för 4.7 är det lite tveksamt om det är värt mödan att ta med stora brädan t.ex. Visst, det kan avta men då får man väl stå sitt kast.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    19 september, 2007 vid 07:33 som svar på: En eller två brädor till 4.5-7.5?

Du kan också tänka ”större”. En bräda till 4.5-7.5 kan gå att hitta men 7.5 lär kännas trögt och 4.5 rätt läskigt. Med två brädor kan du i stället täcka t.ex. 9.0 till 4.0 eller så.

Sida 148 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA