Forumsvar skapade

Sida 150 av 290
  • rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    16 september, 2007 vid 09:01 som svar på: Intressant pryl?

@NLC 415309 wrote:

Och jag är övertygad att det finns tillräckligt med Linuxfreaks för att det ska skrämma bort den stora massan av kunder (som krävs för att nå ”break-even”). Missförstå mig rätt, Linux är jätteskoj för oss som är lite intresserade av programutveckling men precis lika ointressant för dem som vill ha en hel produkt direkt från kartongen utan att ”göra en massa saker själv”.

Det gamla klassiska mantrat ”Linux är per definition användarfientligt vad man än försöker göra åt saken”. Det är fullt möjligt att leverera färdiga linuxbaserade produkter som funkar direkt ur kartongen och det har gjorts upprepade gånger. Det är rätt många som äger en linuxbaserad produkt utan att ens veta om det.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    16 september, 2007 vid 08:55 som svar på: hur hitta nya vågspots

@dane 415330 wrote:

1. Kartor finns ju mängder av på nätet, men botteninfo, hur får man tag i det?
    2. Teorier kring hur strandlinjer, bottenstruktur, vindrikting etc påverkar vågorna? Antar det finns hyllmeter med böcker i ämnet.

1. Kolla flygbilderna på t.ex. eniro, de ger ofta en antydan. I Kalmarsund märks det väldigt väl, man ser hur botten ser ut flera kilometer ifrån land på sina ställen. På östra Öland brukar tipset vara att åka ut me båt eller gammal plast-tiga i lugnt väder och titta så det inte är ett stenhelvete man har hittat. Det finns mängder v ställen där som ser kanon ut tills man ger dig ut och det ligger stenbumlingar överallt.
    2. Det är elementär vågrörelselära. Grunt vatten bromsar vågen och får den att växa på höjden. Det man helst vill se är en ”ås” som går rätt ut i havet, då bromsas vågen mes mitt på åsen och mindre längre ifrån. Om man funderar lite så inser man att vågorna kommer vrida sig in mot åsens mitt och bli extra höga just där och man får ett pointbreak.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    16 september, 2007 vid 08:45 som svar på: Veck i seglet vid planing?

@dane 415322 wrote:

Fysikern igen 😉 :

Sittsele jämfört med midjesele, givet samma bomhöjd men med olika längder på hängseletamparna:
    Sittsele ger lägre krokposition (relativt bommen) => större vertikal kraftkomponent => ökat tryck på mastfoten.
    Midjesele ger högre krokposition (relativt bommen) => större horisontell kraftkomponent => ökad kontroll

Det är inte bara krokpositionen det hänger på. Med sittselen kan man använda kroppstyngden till att ”dra neråt” eftersom den inte kan glida upp som midjeselar kan. Eller, det går att få lite drag neråt med midjeselen men det är svårare.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    15 september, 2007 vid 22:59 som svar på: Intressant pryl?

@NLC 415116 wrote:

I övrigt så har den nog ungefär samma överlevnadspotential som Neonode skulle jag tro. Men säkert en kul grej för pingvinfolket.

Menar du när man vurpar på brädan eller kommersiellt? Den är väl något av ”proof of concept”, men jag misstänker att det finns tillräckligt med Linuxfreaks för att den ska sälja hyfsat. Jag har letat rätt länge efter en mobil med LInux som operativ och eftersommin nuvarande är i akut behov av utbyte så är det inte osannolikt att det snart finns en sån (eller en Grundig U900) hos mig.

Att den har inbyggd GPS tror jag är lika lysande som att mjukvaran är fri. Det borde ju vara en smal sak att skriva ihop nån kodstump som skickar GPS-data i realtid via GPRS till tävlingsledningen så man hela tiden kan hålla koll på deltagarnas fart. Borde kunna vara grymt smutt vid speedtävlingar.

”Every non-free program has a lord, a master — and if you use the program, he is your master.” – Richard M Stallman

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    15 september, 2007 vid 22:47 som svar på: Tjej på jakt…

@SWE 496 415162 wrote:

Spydigheter betackar jag mig för. Det vet du likaväl som jag att man måste vara tydlig på det här forumet.
    Sen om det handlar om detaljer vet jag inte.
    Du svarar en tjej som vill börja med formula och säger :”Såg en F2 FX och en Starboard Apollo men ingen formula när jag kollade.”
    Det är väl ändå inte så att jag anmärker på någon detalj då??
    Det är mer ett konstaterande från mion sida att de två typerna du nämner är Formulabrädor i motsats till vad du säger.

Jag upplevde det som ordmärkeri. Jag kom senare på att jag bara hade kunnat ändra till ”men ingen Starboard formula” men jag hade knappast nämnt FX:en och Apollon om jag trodde att de inte var formulabrädor. Apex hade fått tipset att skaffa en Starboard formula och jag kollade lite och hittade två andra formulabrädor och tipsade om dem.
    @SWE 496 415162 wrote:

Idag finns det massvis med beggade bra formulabrädor.
    Det gäller bara att få fatt i dem. Det är inte alla som säljer via Steffo.

Säkerligen. Men det fanns en bunt här med.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    15 september, 2007 vid 22:23 som svar på: Veck i seglet vid planing?

Det där är ju lite beroende på hur man seglar. Hög bom betyder att man har lätt att hänga i bommen med armarna och få tryck. Men har man sittsele kan det också betyda att man står mera upprätt och belastar selen mindre och då minskar mastfotstrycket. Med låg bom kan man sitta ner ordentligt i selen och få riktigt mycket mastfotstryck.

Till min 9.7:a har jag en sunkig bom som inte går att få riktigt tajt mot masten, så den glider jämt ner och det har en liten fördel (fast hade jag råd skulle jag köpa en bom som sitter som den ska) och det är att jag har möjlighet att undersöka hur bomhöjden påverkar seglingen.

Jag brukar skicka upp bommen nästan ända upp när jag riggar och det brukar betyda att jag river seglet bakåt och står upprätt med kroppstyngden på hälarna. Resultat: Sen planing och långsam segling. Efterhand som bommen glider ner planar jag upp allt tidigare och får allt bättre fart, tills jag når en ”sweet spot” där det går som bäst. När sen bommen sjunker ytterligare, känns brädan allt trögare och seglet känns kraftlöst. Dags att skicka upp bommen till hårfästet igen!

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    15 september, 2007 vid 21:09 som svar på: En fråga för di lärde: Varför blir det vindbyar?

En annan användbar källa är böcker om kappseglingstaktik. De innehåller ofta nåt kapitel om hur vind och vindbyar uppstår.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    14 september, 2007 vid 20:14 som svar på: Aj aj Kitare!

Troligen att han var medvetandesänkt i något avseende, typ bara uttalade enstaviga ord, rörde på sig och hade öppna ögon men inte svarade på tilltal eller så.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    14 september, 2007 vid 20:12 som svar på: En fråga för di lärde: Varför blir det vindbyar?

Massa orsaker. Turbulens, täthetsvariationer, vissa stackmoln ”skjuter” en vindby framför sig, eller om de drar den efter sig.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    14 september, 2007 vid 20:10 som svar på: Tjej på jakt…

Ojdå. Nu gick vi visst ner oss i detaljer. Borde väl ha uttryck mig tydligare. Jag såg inga exemplar av brädan som heter ”Starboard formula ” i säljes, men däremot två andra formulabrädor, en Starboard Apollo och en F2 FX.

Kan det tänkas vara en juridiskt hållbar formulering nu då?

I paketavdelningen såg jag två formulapaket med Exocetbrädor , ett med Fanatic TT04 i fint skick (enligt mig den snyggaste formulan), och några lite äldre varianter.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    14 september, 2007 vid 20:02 som svar på: Var går er smärtgräns (kyla)?

@El_Duderino 415009 wrote:

Det där känns igen, rätt konstigt att händerna pallar mer efter dom blivit nerkylda och uppvärma en gång.. Någon som kan förklara detta?

Inte så konstigt. Det hänger ihop med att pulsen kommer igång och att cirkulationen ökar. Lite uppvärmningsgympa på stranden innan man sticker ut motverkar det hela, sägs det. Jag har aldrig provat. Däremot brukar jag försöka att inte bli iskall om fingrarna utan att hålla lite liv i dem även när de är som kallast.Stoppa dem innanför huvan eller om man inte har huva, stoppa dem innanför dräktens krage, brukar funka. Inte ha dem på bommen hela tiden är en annan bra grej.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    14 september, 2007 vid 19:49 som svar på: Kitare efterlyses!

Vår anonyme hjälte är spårlöst försvunnen. Han är liten och grön med håriga handflator. Polisen misstänker att han spolats ner i toaletten.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    14 september, 2007 vid 19:39 som svar på: Tjej på jakt…

Det borde dyka upp några i köp&sälj snart, det är väl så här års formulaseglarna får nästa års grejor. Såg en F2 FX och en Starboard Apollo men ingen formula när jag kollade.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    14 september, 2007 vid 18:55 som svar på: hur fort med segel utan cambers?

Fred Haywood hade inga cambers när han gick över 30 knop. Iofs hade han en vinge, men det är en annan sak. Jag tror cambers är bättre.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    14 september, 2007 vid 18:53 som svar på: Var går er smärtgräns (kyla)?

Händerna får slita rätt hårt när man surfar och jag funderar på om inte det kan förbättra blodflödet i fingrarna. Det som händer när man blir uthållig är att antalet fina blodkärl blir fler så det blir enklare att förse kroppsdelen med blod. Det kan hända att det förbättrar köldtåligheten.

Ren spekulation från min sida, men vafan. 🙂

En sak jag ibland brukar göra när jag kör utan handskar i kallt väder är att sticka in fingrarna innanför huvan så värmen från kinden kan värma fingrarna.

Sida 150 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA