Forumsvar skapade

Sida 156 av 290
  • rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    9 september, 2007 vid 19:42 som svar på: Liten vågis med två fenor?

@Ola H. 413113 wrote:

Tänk vad som skulle hända med sporten om alla tävlingar gick på ställen som CV, Hookipa etc och alla de bästa seglarna bara fokuserade på att prestera max där. Fast kanske är det en del av vindsurfingen som är kul, att det både är ridning och hopp och att det faktiskt är så pass många olika ställen man måste prestera i (årets tour ser ju riktigt spännande ut – Brasilien pågår ”as we speak”).

Var inte vissa av seglarna inne på det i den där utmärkta intervjuartikeln du skrev i boards? Nån sa nåt om ”in places like Cabo verde it sets so critical”. Nu ska väl sägas att det inte är första gången jag har hört liknande. På Linsurfs anslagstavla satt för länge sen en artikel från -86 (tror jag) av Ken Winner, där han poängterade hur viktigt det vara att segla in sig ordenligt på sina grejor och att många toppseglare bytte grejor alldeles för ofta eftersom de kunde och därför aldrig seglade in sig ordentligt på nånting.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    9 september, 2007 vid 19:18 som svar på: Passar mina gamla segel på nty bräda?

Det kan funka med MK4 på en modern bräda men ta det inte för givet. Jag har kört en del med Da kine Da Compe 6.6 och Gaastra F1 på min Bic Techno2 och det funkar men känns lite skumt.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    9 september, 2007 vid 19:16 som svar på: Vinkla brädan på kryss.

Kan väl tillägga att största nackdelen jag märkt är att kantande på läkanten innebär att man seglar med helt sträckta vrister och att det ger mycket möjlksyra i underbenen. Fast jag är ju inte direkt den som är rädd för mjölksyra.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    9 september, 2007 vid 19:13 som svar på: Vinkla brädan på kryss.

De vågisar jag har provat har i allmänhet funkat bra att segla på fenan. Fast de gånger jag seglat nån annan vågis än min egen har jag haft väldigt mycket tryck i grejorna, typ överriggad 3.7 och sånt.

Jepp, jag kantar på läkanten. Jag har aldrig haft problem med att den svänger ner i vind. Det var så Calle Sjöberg och surfsportgänget ansåg att man skulle kryssa. Kanta på läkanten och luta riggen bakåt tills brädan höll en stabil kurs. Funkade väldigt bra med den tidens brädor men på nyare brädor upplever jag att det funkar bättre att inte kanta alls.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    9 september, 2007 vid 18:27 som svar på: Veck i seglet vid planing?

Jag antar att jag som vanligt är alldeles ensam om mina erfarenheter och upplevelser men jag känner mig alltmer skeptisk till allt detta vinklande av brädan förhöjdtagningens skull. Jag har sen urminnes tider tryckt ner läkanten (även med enkelstropp!) när jag har höjdat, men ibland har jag provat med lovartskanten. Grejen är bara det att allt som oftast känns det som att det funkar bäst att ha brädan platt mot vattnet.

Det som verkar funka bäst är att helt enkelt att segla på minsta möjliga våta yta och hålla farten uppe, när jag håller på och dribblar med att vinkla brädan verkar resultatet mest vara att farten går ner. Bäst går kryssandet i allmänhet när jag huvudsakligen seglar ”på fenan” och är fenan liten kräver ju det rejäl fart och helst också mycket drag i seglet.

Och jo, jag inser att det kan ha att göra med hur mina brädor ser ut och vilka prylar jag väljer i olika förhållanden.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    9 september, 2007 vid 17:12 som svar på: Veck i seglet vid planing?

@pure 412902 wrote:

Har nog planat en bit där så det är nog så jag vindsurfar men det är bra att du påpekar det för jag måste jobba på att få bättre stance. Så det kanske hade minskat veckena oxå och förmodligen hastigheten 🙂

Skota in hårdare så fixar sig nog den biten med. Möjligen kan jag också rekommendera att du kör med sittsele lite då och då, de har en tendens att fixa plattvattenstrimmet av sig själva.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    9 september, 2007 vid 16:58 som svar på: Alla borde ha hjälm i vågor

@andersbq 412873 wrote:

En annan säkerhetsaspekt, hans segel var ett Simmer Crossover med vita och blåa kanter med vanlig monofilm. När det ligger i skvalpet så syns det säkert knappt. Skrikiga neonfärger syns onekligen bättre, även om dom inte ser lika sobra ut. Att tänka på när man väljer färger…

Det där brukar ytbärgarna tjata om lite då och då, fast de tycker att vi ska ha skrikiga färger på våra våtdräkter.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    9 september, 2007 vid 16:48 som svar på: Tv-reklam Apollo

I kenya ska det finnas bra vågsegling, har jag hört. Jag har nåt nummer av boards som innehåller ett surfreportage därifrån.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    8 september, 2007 vid 23:56 som svar på: Första brädan runt 100L

En modern hundralitare är troligen runt en decimeter bredare än din energy (den är 55 cm bred) och kommer antagligen kännas som en större bräda. Vill du ersätta den med en modern bräda som känns lika stor är nog en fsw runt 80-90 liter en bra grej. Jag fick mig en kort provtur på en Fanatic freewave 86 och mitt intryck var att den var lätt att få bra fart med. Inte som en slalombräda men den kändes snabb.

Sen vet jag inte vad du menar med vågor. Kontrollproblem i stökig sjö beror ofta på att man inte skotar in ordentligt och det löser sig ofta om man flyttar linorna en decimeter längre bakåt. Om det däremot handlar om att du vill vågsegla så är det inget som löser sig bara för att du skotar in hårdare.

Vill du ha flera brädor så öppnar sig massor av möjligheter. Komplettera energyn med en riktigt liten fsw. Köpa en hundraliters fsw och komplettera med en stubby runt 75 liter senare. Köpa en superx och en fsw. En stubby och en klassisk vågis. Etc.etc.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    8 september, 2007 vid 21:15 som svar på: Veck i seglet vid planing?

Har för mig att Guy Cribb har skrivit lite om de där vecken. Kort och gott är de ett tecken på att seglet är korrekt riggat.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    8 september, 2007 vid 20:36 som svar på: Segelstorlekar – en äkta vintertråd!

Det är inte självklart att man behöver ”top of the line” till alla segel. Det kan vara bra till segel man använder ofta, det är viktigt i racesegel och stora segel och man ska inte glömma den psykologiska effekten av att veta att grejerna man seglar på är grymma. Men i många andra fall funkar budgetvalen bra.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    8 september, 2007 vid 20:32 som svar på: Garmin Foretrex 201 Quick Start Guide

@40knots 412792 wrote:

Vad menar du…. att datorn borde hitta ny hårdvara eller inte? Det finns ingen driver eller sådant som behövs?

Den hittar inte automatiskt saker du kopplar till com-porten, porten är en grunka som hittades på sådär 15 år innan plug and play och eftersom det finns så många olika saker man kan ansluta dit som pratar så olika ”språk” så är det inte realistiskt att hitta på en fungerande strategi för att märka ifall det sitter nåt där. Bara att komma på hur fort dataöverföringen ska ske är en avancerad gissningslek om man inte vet det i förväg.

Som tur är, vet GPSar antagligen hur man pratar med en gps och kan leta efter gps:er på com-porten. Det verkar rätt klart att den tittar på com1 och 2 så om porten inte är trasig och sladden är ordentligt inkopplad så borde det funka.

Med lite mixtrande kan man säkert dra igång en hyperterminal (förtydligande, om jag hade en GPS så skulle jag dra igång en terminal och försöka prata direkt med den utan GPSar inblandat, bara av ren vetgirighet) och försöka lura ut hur GPS-kommunikationen funkar, men jag tror inte du har nån nytta av det.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    8 september, 2007 vid 20:23 som svar på: Garmin Foretrex 201 Quick Start Guide

Har du tryckt in kabeln hårt som Mården skrev då? Jag har läst tillräckligt många trådar här för att ha snappat upp att den där sladden måste tryckas in rätt hårt i gps:en för att nåt ska hända.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    8 september, 2007 vid 20:18 som svar på: Liten vågis med två fenor?

Kompletterande fundering: finns det några som helst tankar om att t.ex. Levis Quatro-customs skulle kunna bli förlagor till t.ex. Acid 70 eller anser man att de brädor levi kör på är så speciella att de är mer eller mindre olämpliga för gemene man?

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    8 september, 2007 vid 20:08 som svar på: Inga fler privatboenden på Maui

Jag skrev på första gången jag med.

Sida 156 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA